شناسایی عوامل مؤثر در پذیرش ارزدیجیتال در شرکت‌های دانش‌بنیان

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز

2 بخش مدیریت دانشگاه شیراز

3 دانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز

10.22059/jed.2024.365552.654268

چکیده

هدف: پژوهش فعلی با هدف شناسایی و بررسی عوامل موثر پذیرش فناوری ارز دیجیتال در شرکت‌های دانش بنیان شیراز صورت گرفته است. پژوهش فعلی از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی محسوب می‌شود.

در روش تحقیق نوین، قلمرو پژوهش در ابعاد مکانی، زمانی و موضوعی مورد محدودیت قرار می‌گیرد تا از این رو تمرکز لازم بر موضوعات وجود داشته باشد و پژوهشگر با طرح سوالاتی به پاسخ مورد نظر خود برسد. از همین رو در این پژوهش قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی پژوهش فعلی عبارت‌اند از:

• قلمرو موضوعی: پژوهش فعلی از نظر موضوعی در حوزه مدیریت بازاریابی دیجیتال به منظور شناسایی و بررسی عوامل مناسب جهت پذیرش فناوری ارز دیجیتال در شرکت‌های دانش بنیان است.

• قلمرو مکانی: قلمروی مکانی یک پژوهش بیانگر محیط آن پژوهش و مکانی است که پژوهش در آن انجام می‌شود در پژوهش حاضر شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری در شهر شیراز و سایر شرکت‌های دانش بنیان شهر شیراز به عنوان قلمرو مکانی انتخاب می‌شوند.

• قلمرو زمانی: انجام یک پژوهش و گردآوری داده‌های آن در دامنه‌های زمانی معین و دقیق بسیار اهمیت دارد از این رو دامنه زمانی این پژوهش در دو دسته کیفی و کمی دسته بندی می‌شود که جمع آوری ادبیات پژوهش و داده‌های کیفی در نیمه دوم سال 1401 و جمع آوری داده‌های کمی و تجزیه و تحلیل آن‌ها در نیمه نخست سال 1402 صورت گرفته است.

روش: با توجه اینکه این پژوهش از رویکرد آمیخته استفاده می نماید در پژوهش حاضر در بخش کیفی از طریق مطالعات کتابخانه‌ای به جمع‌آوری اطلاعات در مورد شاخص‌های مرتبط با قابل پذیرش بودن فناوری ارز دیجیتال با استفاده از نظریه‌‌های قابل پذیرش بودن فناوری پرداخته می‌شود و در بخش کمی پس از طراحی مدل و الگوی پژوهش، با بررسی روابط بین متغیرها به آزمون مدل آن پرداخته می‌شود. پس این پژوهش با روش ترکیبی به کار خود خواهد پرداخت. از همین رو رویکرد این پژوهش به‌صورت استقرایی قیاسی مطرح می‌شود، روش تجزیه و تحلیل این پژوهش در بخش کیفی تحلیل محتوا با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مطالعات انجام شده و در بخش کمی از استراتژی پیمایشی در شرکت‌‌های دانش‌بنیان شیراز استفاده خواهد شد. این پژوهش جهت‌گیری را در بخش کیفی به‌صورت اکتشافی و در بخش کمی به‌صورت توصیفی خواهد داشت، چون که در بحث کیفی محقق به دنبال مکاشفه و فهم و در بخش کمی به دنبال توصیف و تبیین است. محیط این پژوهش در بخش کیفی کتابخانه‌ای و در بخش کمی میدانی خواهد بود. از لحاظ مبانی فلسفی این پژوهش در پارادایم عملگرایی قرار می‌گیرد. در این پژوهش که از تحلیل محتوای کیفی بهره می‌برد محقق پس از مشخص کردن سؤال اصلی پژوهش به دنبال شاخص‌های مورد نیاز پژوهش می‌گردد سپس شاخص‌ها را در قالب مقوله‌های کدگذاری شده به دسته‌های کوچتر تقسیم بندی شده و مؤلفه‌های کوچکتر در قالب ابعادی منظم‌تر را نمایش می‌دهند. مطابق با این مراحل ابتدا مسئله پژوهش در رابطه وجوب یا عدم وجوب پذیرش ارز دیجیتال در شرکت‌های دانش بنیان مشخص گردید و سؤال پژوهش مشخص گردید که مدل پذیرش فناوری ارز دیجیتال شامل چه ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌هایی می‌باشد؟ پس از آن متغیرهای پژوهش بر اساس ادبیات پیشین پژوهش انتخاب گردید و سپس نمونه گیری آن، که شامل مقالات، کتاب‌ها، مجلات و سایر انتشارات علمی در خصوص پذیرش فناوری‌های جدید خصوصاً ارز دیجیتال. انتخاب گردید و در گام بعد کد گذاری و مقوله بندی با استفاده از پژوهش‌هایی مرتبط که انجام شده انجام گردید و در نهایت روایی و پایایی مدل مورد آزمون قرار گرفته و به عبارتی دیگر مدل نهایی مورد برازش قرار گرفته است.

یافته‌ها: متغیرهای کنترل اقتصادی و اعتماد اقتصادی از ابعاد عوامل مرتبط با اقتصاد، متغیرهای توزیع و دسترسی مناسب، عوامل مرتبط با قیمت، تبلیغات از بعد عوامل بازاریابی و متغیرهای اعتماد فردی، عوامل ادراکی، نگرش و عوامل مرتبط با سلامتی افراد از بعد فردی و اجتماعی بر پذیرش فناوری ارز دیجیتال می‌توانند اثرگذار باشند. و تنها متغیر هنجارهای ذهنی از بعد فردی و اجتماعی نتوانست حد نصاب قابل قبول را کسب کند.

نتیجه: عوامل مرتبط با اقتصاد، عوامل بازاریابی و عوامل فردی و اجتماعی هر یک به نوعی در پذیرش فناوری ارزدیجیتال در شرکتهای‌ دانش‌بنیان شیراز کمک می نمایند.

کلیدواژه‌ها: ارزدیجیتال، پذیرش فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، زنجیره بلوکی، پذیرش ارزدیجیتال

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying effective factors in accepting digital currency in knowledge-based companies

نویسندگان [English]

  • Omid Rezaei 1
  • Mohammad Hossein Ronaghi 2
  • Kazem Askarifar 3
1 Shiraz University
2 Department of Management, Shiraz University
3 Assistant Professor of Management, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University
چکیده [English]

Objective:Considering that the purpose of this research is to provide a model and framework to identify factors affecting the adoption of digital currency technology; Therefore, no specific hypothesis is proposed for this research, but instead of testing the hypothesis, the researcher seeks to find the answers to the research questions as follows.

• What dimensions, components and indicators are included in the model of factors influencing the adoption of digital currency technology?

• What is the impact of the specified dimensions and factors on the adoption of digital currency technology in knowledge-based companies in Shiraz?

In the new research method, the scope of the research is limited in terms of space, time and subject, so that there is a necessary focus on the subjects and the researcher can reach the desired answer by posing questions. Therefore, in this research, the subject, spatial and temporal scope of the current research are:

• Subject area: The current research is thematic in the field of digital marketing management in order to identify and examine the appropriate factors for the adoption of digital currency technology in knowledge-based companies.

• Spatial territory: Spatial territory of a research represents the environment of that research and the place where the research is carried out. In the current research, knowledge-based companies located in Science and Technology Park in Shiraz city and other knowledge-based companies in Shiraz city are selected as the spatial territory.



Method: Considering that this research uses a mixed approach, in the current research, in the qualitative section, through library studies, information is collected about indicators related to the acceptability of digital currency technology using the theories of technology acceptability, and in the section Shortly after designing the research model and model, the model is tested by examining the relationships between the variables. So this research will work with a mixed method. Therefore, the approach of this research is presented in an inductive and comparative form, the analysis method of this research is in the qualitative part of the content analysis using the information obtained from the studies and in the quantitative part, the survey strategy will be used in the knowledge-based companies of Shiraz. This research will be exploratory in the qualitative part and descriptive in the quantitative part, because in the qualitative discussion the researcher is looking for revelation and understanding and in the quantitative part, he is looking for description and explanation. The environment of this research will be in the qualitative part of the library and in the quantitative part of the field. In terms of philosophical foundations, this research is placed in the pragmatism paradigm. In this research, which uses qualitative content analysis, after defining the main question of the research, the researcher looks for the indicators needed for the research, then the indicators are divided into smaller categories in the form of coded categories and the smaller components are displayed in the form of more regular dimensions. According to these steps, first the research problem regarding the necessity or non-obligation of accepting digital currency in knowledge-based companies was determined, and the research question was determined that what dimensions, components and indicators are included in the digital currency technology acceptance model? After that, the research variables were selected based on the previous research literature and then its sampling, which includes articles, books, magazines and other scientific publications regarding the adoption of new technologies, especially digital currency. was selected, and in the next step, coding and categorization were done using related researches that have been done, and finally, the validity and reliability of the model was tested, and in other words, the final model was fitted.

Results: the variables of economic control and economic trust are from the dimensions of economy-related factors, appropriate distribution and access variables, price-related factors, advertising from the dimension of marketing factors and individual trust variables, perceptual factors, attitude and related factors with the health of people, they can influence the acceptance of digital currency technology from an individual and social perspective. And only the variable of subjective norms from the individual and social dimension could not get the acceptable quorum.

Conclusion: Factors related to the economy, effective factors, and individual and social factors each contribute to the adoption of digital currency technology in knowledge-based companies in Shiraz.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance technology
  • Disruptive technologies Cryptocurrency
  • Knowledge-based Companies