ارائه الگویی برای نقش زنان اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی در توسعه کارآفرینی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22059/jed.2023.364875.654257

چکیده

 هدف: رسانه­های اجتماعی فرصت­های درخور توجّهی را برای افراد فراهم کرده است تا درپی ایفای نقش یا تلاش­های کارآفرینانه باشند.در این راه یک پدیده نوظهور، افزایش تعداد زنانی است که به شخصیت­های تأثیرگذار رسانه های اجتماعی تبدیل می شوند و به عنوان یک نیروی محرّکه  در چشم انداز کارآفرینی ایفای نقش می کنند. بر خلاف افراد مشهور، اینفلوئنسرها از زندگی شخصی خود برای برقراری ارتباط با مخاطبان، استفاده می کنند و می­توانند حس مرتبط بودن را ایجاد کنند. در نتیجه، تأثیرگذاران رسانه­های اجتماعی تبدیل به قدرت قابل توجّهی شده‌اند که با شبکۀ گستردۀ دنبال­کنندگان خود می­توانند به افکار عمومی جهت داده یا آن را هدایت کنند. این موضوع فرصت­هایی را برای روابط عمومی و شرکت­های تبلیغاتی ایجاد کرده است. بازاریابان، این موضوع را درک کرده­اند و فعّالانه تاثیرگذاران رسانه­های اجتماعی را در جریان اصلی فعالیت­های بازاریابی خود ادغام کرده‌اند تا به مشتریان بالقّوه برسند. این امرزنان تاثیرگذار رسانه­های اجتماعی را به عنوان صاحبان کسب وکار و کارآفرین مشروعیت بخشیده است. پدیدۀ تأثیرگذاران رسانه­های اجتماعی این امکان را برای بسیاری از افراد، به­ویژه زنان فراهم می­سازد تا در فعّالیت­های کارآفرینی شرکت کنند. زنان برجامعۀ تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی تسلط ویژه دارند و اینفلوئنسرهای حوزه‌های غذا، سفر، مد، اوقات فراغت و سرگرمی و محیط­زیست را تشکیل می­دهند. این پژوهش با هدف بررسی نقش زنان تأثیرگذار رسانه های اجتماعی در توسعۀ کارآفرینی و ارائه مدلی انجام شده است.
 
روش: این پژوهش از منظر هدف بنیادی و بر اساس روش کیفی (نظریه مبنا داده ها)، با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات و مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 13 نفر از متخصصان و صاحب نظران آگاه و مسلّط براین موضوع و رسانه های اجتماعی و رسیدن به نقطۀ اشباع نظری و با توجّه به روش کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی، موضوع تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پروتکل مصاحبه بر اساس مطالعات مقدماتی، مسئلۀ پژوهش مصاحبه‌های مقدماتی پس ازتأیید اساتید، و بررسی اولیه مبانی نظری پژوهش طرّاحی شده است. تعداد کل کدهای ثبت شده توسط محقق 52 عدد و تعداد کل توافقات بین کدها 25 عدد می باشد. پایایی بین کدگذار برای مصاحبه های انجام شده در این تحقیق با استفاده از فرمول مذکور معادل 73درصد می باشد. با توجّه به اینکه سطح پایایی بیش از 60 درصد است، پایایی کدگذاری تأیید شد و می توان ادعا کرد که سطح پایایی تحلیل مصاحبۀ فعلی مناسب است. به منظور کسب اطمینان از روایی تحقیق، سعی شد نمونه­ای آماری از افرادی باشد که از دانش و تخصص لازم در زمینۀ تحقیق برخوردارند، همچنین سعی شد مداخلۀ محققین در تحقیق به حداقل ممکن برسد. یافته­های مصاحبه­های انجام شده بعد از پیاده­سازی در اختیار شرکت­کنندگان (مصاحبه­شوندگان) قرارگرفت تا نظرات خود را درباره صحت و دقّت آن­ بیان نمایند.
 
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در پایان فرایند کدگذاری باز 147 مفهوم برچسب‌گذاری شد. در پایان مرحلۀ کدگذاری باز مفاهیم اولیه بررسی، تحلیل و دسته‌بندی شدند تا مقولات فرعی شناسایی شوند. بر این اساس در نهایت 25 مقولۀ فرعی از بین 147 کد باز استخراج شد. در ادامۀ شکل‌گیری نظریۀ داده‌بنیاد کدگذاری مفاهیم مورد توجّه قرار گرفت و مفاهیم کلیدی و محوری برای شناسایی مقولات فرعی با استفاده از مقایسۀ استقرا و مراجعه به ادبیات پژوهش انتخاب شد. در پایان مرحلۀ کدگذاری محوری 12 مقولۀ اصلی شناسایی شد. طبقه‌بندی نتایج به‌دست‌آمده بر طرّاحی مدل متمرکز است و این مدل دارای شش کد اصلی است: شرایط علّی شامل (استقلال و خودکفایی زنان، آزادی اجتماعی و دامنۀ نفوذ رسانه‌ها)، شرایط پیش‌زمینه شامل (نفوذ و قدرت تأثیرگذاران، زیرساخت‌های همگرا)، شرایط مداخله‌گر، (خودبرندسازی تأثیرگذاران، حساسیت‌های فرهنگی)، استراتژی‌ها، (خلاقیت و نوآوری، شبکه‌های آنلاین) نتایج به‌عنوان (قدرت و تعادل عاطفی، خودسازی) طبقه‌بندی شدند. ارتقاء آگاهی، انعطاف پذیری).
 
نتیجه: اینفلوئنسرهای زن با در نظر گرفتن نقش سرپرستی و تأثیرگذاری با هدف آگاهی، رفتارهای خاصی را تشویق می‌کنند که منجر به پذیرش بیشتر کارآفرینی می‌شود. بنابراین حضور اینفلوئنسرها و شبکه های اجتماعی، ازجمله مهم­ترین عوامل برای توسعۀ کارآفرینی است. در واقع، استفاده از رسانه­های اجتماعی یکی از محبوب­ترین فعّالیت­های آنلاین است. ﻫﻤﺎنﻃﻮرﮐﻪ در ﻣﺪل ﭘﺎراداﯾﻤﯽ نقش زنان اینفلوئنسر رسانه­های اجتماعی در ارتقای و توسعه کارآفرینی ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ، ﯾﮑﯽ از ﺿﺮورتﻫﺎی ﺗﻮسعه کارآفرینی اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺴﺘﺮ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ. این نظریه مکانیسم­هایی را توصیف می کند که از طریق آن می توان از بستر فضای مجازی و رسانه های اجتماعی درجهت توسعه و ارتقای کارآفرینی بهره گرفت با توجّه به مؤلفه‌های کسب شده، مدیران بازاریابی می‌توانند از این مدل برای توسعۀ کارآفرینی مبتنی بر تأثیرگذاران زن، در شبکه‌های اجتماعی خود، نهایت استفاده را ببرند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presentation a pattern for the role of women social media influencers in the development of entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • hossein rahimi clever
  • Golsum Akbari Arbatan
Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: Social media has provided significant opportunities for individuals to pursue entrepreneurial endeavors. An emerging phenomenon is the increasing number of women becoming social media influencers and acting as a driving force in the entrepreneurial landscape. Unlike celebrities, influencers use their personal lives to connect with their audience and can create a sense of relatability. As a result, social media influencers have become a significant force that drives public opinion through their vast networks of followers. This issue has created significant opportunities for public relations and advertising companies. Marketers have realized this and are actively integrating social media influencers into the mainstream of their marketing activities to reach potential customers. This has effectively legitimized women social media influencers as business owners and entrepreneurs. The phenomenon of social media influencers has enabled many people, especially women, to engage in entrepreneurial activities. Women especially dominate the social media influencer community, making up influencers in the areas of food, travel, fashion, leisure time, entertainment, and the environment. This research was conducted with the aim of investigating the role of influential women on social media in the development of entrepreneurship and presenting a model.
 
Method: This research, from the perspective of the fundamental goal and based on the qualitative method (data base theory), while using information gathering tools and semi-structured interviews with 13 experts and knowledgeable experts in this field and social media for reaching the point of theoretical saturation was analyzed according to the open, central and selective coding method of the research topic. The interview protocol has been designed based on preliminary studies, the research problem of preliminary interviews with the approval of professors and the initial review of the theoretical foundations of the research. The total number of codes recorded by the researcher is 52 and the total number of agreements between the codes is 25. Inter-coder reliability for the interviews conducted in this research using the mentioned formula is equal to 73%. Considering that the reliability level is more than 60%, the reliability of the coding was confirmed and it can be claimed that the reliability level of the current interview analysis is appropriate. In order to ensure the validity of the research, it was tried to be a statistical sample of people who have the necessary knowledge and expertise in the field of research and also to minimize the intervention of researchers in the research. After the implementation, the findings of the interviews were given to the participants (interviewees) to express their opinions about their accuracy and precision.
 
Results: The research findings show that at the end of the open coding process, 147 concepts were labeled. At the end of the open coding phase, the primary concepts were examined, analyzed and categorized to identify subcategories. Based on this, finally, 25 subcategories were extracted from 147 open codes. In the continuation of the formation of the database theory, coding of concepts was considered and key and central concepts were selected to identify sub-categories using induction comparison and reference to the research literature. At the end of the axial coding phase, 12 main categories were identified. The classification of the obtained results is focused on the design of the model, and this model has six main codes: Causal conditions include (independence and self-sufficiency of women, social freedom and the extent of influence of the media), background conditions including (influence and power of influencers, convergent infrastructures), intervening conditions (self-branding of influencers, cultural sensitivities), strategies (creativity and innovation, networking online) and the outcomes were categorized as including (emotional strength and balance, self-awareness promotion, development and resilience).
 
Conclusion: Female influencers, considering the role of guardianship and influencing with the aim of awareness, encourage certain behaviors that lead to greater acceptance of entrepreneurship. Therefore, one of the most important factors for the development of entrepreneurship is the presence of influencers and social networks. In fact, using social media is one of the most popular online activities. As shown in the paradigm model of the role of social media influencer women in the promotion and development of entrepreneurship, one of the necessities of entrepreneurship development is the use of social media platforms. This theory describes the mechanisms through which the platform of virtual space and social media can be used the utmost for development and promotion of entrepreneurship. According to the components so obtained, marketing managers can take full advantage of this model to develop entrepreneurship based on female influencers in their social networks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Women influencers
  • Social Media
اردکانی فرد، زهرا؛  رضوی زاده، سید نورالدین. (1400). زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنمایی‌شده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی. زن در فرهنگ و هنر، 13(1)، 90-65. doi: 10.22059/jwica.2021.321321.1565
هزارجریبی،  جعفر. (1382). توسعه کارآفرینی و دانش‎ آموختگان. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ  و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش رﯾﺰی، 30،  174-159.
بیچرانلو، عبدالله؛ بوالی، زهره. (2021). تصویرسازی زنان عامه از «زن بودگی» در اینستاگرام فارسی از طریق استعاره‌های مفهومی. زن در فرهنگ و هنر، 13(3)، 364-341.
گلستانی، حبیب؛  نوروزی سیدحسنی، رسول؛ صفاری، مرجان. (2023). رابطه هویت اجتماعی با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تربیت‌بدنی). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 15(4)، 681-671.
مظفری، افسانه. (1395). نقش وسایل ارتباط جمعی در مشارکت اجتماعی دانشجویان رشته های جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای شهر تهران، مطالعات توسعه اجتماعی، 1(9)، 55-12.
صلواتیان، سیاوش؛ مهربان، فاطمه. (2016). کارکرد رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران. فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران، 6(1)، 22-9.
کرامت، رویا؛ عباسی، رسول؛ فلاح، محمدرضا. (1401). ارائۀ چارچوبی برای ورود زنان به حوزۀ کسب‌ ‌وکارهای خانوادگی. زن در توسعه و سیاست، 20(1)، 108-87. doi: 10.22059/jwdp.2021.331068.1008085
 
Achtenhagen, L.(2017), Media entrepreneurship – taking stock and moving forward, International
Journal on Media Management
. 19 (1) 1-10. http://dx.doi.org/10.1080/14241277.2017.1298941  
Avnimelech, G., & Rechter, E. (2023). How and why accelerators enhance female entrepreneurship. Research Policy52(2), 104669. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3895717
Ahmad, S., Ahmad, N., & Abu Bakar, A. (2018). Reflections of entrepreneurs of small and medium-sized enterprises concerning the adoption of social media and its impact on performance outcomes: Evidence from the UAE. Telematics and Informatics, 35(1), 6–17. http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2017.09.006
Alkasmi, A.  J., El Hamamsy, O., Khoury, L., & Syed, A. (2016). Entrepreneurship in the Middle East and North Africa: How investors can support and enable growth. McKinsey & Company, N.Y
Boateng, H., & Okoe, A. F. (2015). Consumers’ attitude towards social media advertising and their behavioural response: The moderating role of corporate reputation. Journal of Research in Interactive Marketing. 9 (4), 299-312 .https://doi.org/10.1108/JRIM-01-2015-0012
Castillo-Abdul, B., Romero-Rodríguez, L. M., & Balseca, J. (2021). Hola followers! Content analysis of YouTube channels of female fashion influencers in Spain and Ecuador. Sage Open, 11(4), 21582440211056609.‏ http://dx.doi.org/10.1177/21582440211056609
Casal´o, L. V., Flavi´an, C., & Ib´a˜nez-S´anchez, S. (2020a). Influencers on Instagram: Antecedents and consequences of opinion leadership. Journal of Business Research, 117, 510–519. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.005
Datta, K. S., Adkins, O., & Fitzsimmons, J. R. (2020). Entrepreneurship and Social media Influencers in an Islamic Contexts. In Understanding Social Media and Entrepreneurship: The Business of Hashtags, Likes, Tweets and Stories 121-139). Cham: Springer International Publishing.‏ https://doi.org/10.1007/978-3-030-43453-3_7
Duffy, B. E., Miltner, K. M., & Wahlstedt, A. (2022). Policing “fake” femininity: Authenticity, accountability, and influencer antifandom. new media & society24(7), 1657-1676.‏ https://doi.org/10.1177/14614448221099234
Filo, K., Lock, D., & Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport Management Review, 18(2), 166–181. https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.11.001
Ferrier, M.B. (2013), Media entrepreneurship: curriculum development and faculty perceptions of what students should know, Journalism & Mass Communication Educator. 68 (3) 222-241. https://doi.org/10.1177/1077695813494833
Kapner, S., & Terlep, S. (2019) Online influencers tell you what to buy, advertisers wonder who’s listening. WSJ. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/online-influencerstell-you-what-to-buy-advertisers-wonder-whos-listening-11571594003 on 12.31.2019
Hoag, A. (2008), Measuring media entrepreneurship, The International Journal on Media
Management
,. 10( 2) 74-80. http://dx.doi.org/10.1080/14241270802000496
Khajeheian, D. (2018), Enterprise social media: ethnographic research on communication in
entrepreneurial teams, International Journal of E-Services and Mobile Applications,. 10 (1) 34-46. http://dx.doi.org/10.4018/IJESMA.2018010103
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Hatami, A., Sharifi, S. M., & Somayeh, L. (2022). persuasion cues of women influencers on social networks to create electronic word-of-mouth advertising and purchase intentions. Journal of Woman in Culture Arts14(4), 489-518. http://dx.doi.org/10.22059/jwica.2022.344315.1797
Hurley, Z. (2019). Imagined affordances of Instagram and the fantastical authenticity of female Gulf-Arab social media influencers. Social Media Society, 5(1), 2056305118819241.‏ https://doi.org/10.1177/2056305118819241
Hatab, A. W. (2016). Islam and social media: Attitudes and views. Asian Social Science, 12(5), 221. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v12n5p221
Lee, J. A., & Eastin, M. S. (2020). I like what she’s# endorsing: The impact of female social media influencers’ perceived sincerity, consumer envy, and product type. Journal of Interactive Advertising20(1), 76-91.‏ http://dx.doi.org/10.1080/15252019.2020.1737849
Lee, J. (2001). A grounded theory: integration and internalization in ERP adoption and use. The University of Nebraska- Lincoln.
Metcalfe, B., Minouni, F., & Murfin, T. (2011). Turning neither to East nor West: Social reform and a liberating ethics for leadership development. In Leadership development in the Middle East (pp. 371–400). Cheltenham, UK: Edward Elgar
Nouri, M. (2018). The power of influence: Traditional celebrity vs social media influencer. Advanced Writing: Pop Culture Intersections, 32, 1–20.
Ngai, E. W., Tao, S. S., & Moon, K. K. (2015). Social media research: Theories, constructs, and conceptual frameworks. International Journal of Information Management, 35(1), 33–44. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2014.09.004
Pillai, V., & Ghosh, M. (2022). Indian female Twitter influencers’ perceptions of trolls. Humanities and Social Sciences Communications9(1), 1-8.‏ http://dx.doi.org/10.1057/s41599-022-01172-x
Samuel, B. S., & Sarprasatha, J. (2015). Social media as a factor for promoting entrepreneurship – the Middle East & Oman Scenario. International Journal of Economics, Finance and Management Sciences, 3(5), 483–493. http://dx.doi.org/10.11648/j.ijefm.20150305.20
Sukumar, A., Jafari-Sadeghi, V., & Xu, Z. (2021). The influences of social media on Chinese start-up stage entrepreneurship. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development17(5), 559-578.‏ http://dx.doi.org/10.1504/WREMSD.2021.10040052
TapInfluence. (2018, May 16). Influencers: Micro & macro. Retrieved December 31, 2019, from https://www.tapinfluence.com/   
Thanavathi, C., & Devaraj, A. (2022). The powerful influence of social media on women’s education. Shodha Prabha (UGC CARE Journal)15, 47, 81-85‏. https://www.researchgate.net/publication/362312161 
Thakur, M., & Choudhary, A. (2019). Role of Media in Women Empowerment. Think India Journal22(14), 17251-17258.‏ https://doi.org/10.20546/ijcmas.2018.704.182
Rudeloff, C., & Damms, J. (2023). Entrepreneurs as influencers: the impact of parasocial interactions on communication outcomes. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship25(2), 328-346.‏ http://dx.doi.org/10.1108/JRME-04-2022-0052
Yıldırım, S. (2021). Do green women influencers spur sustainable consumption patterns? Descriptive evidences from social media influencers. Ecofeminism and Climate Change, 2(4), 198-210. https://doi.org/10.1108/EFCC-02-2021-0003