شناخت عوامل موثر بر شدت بین‌المللی سازی کسب‌وکارهای فناور محور ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 پسادکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22059/jed.2024.358958.654190

چکیده

هدف: بر اساس آمار ارائه شده از سوی صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک در سال ۱۳۹7، مشاغل ایرانی تنها ۱۰ درصد از حجم صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این، بر اساس گزارش صندوق توسعه سازمان ملل متحد، کسب و کارهای فناوری محور با محصولات پیشرفته تنها 5/1 درصد از صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می دهند. این نشان می دهد که ایران در این زمینه موفق نبوده و رتبه آن در این زمینه کمتر از سایر کشورهای منطقه است. از سوی دیگر کشورهای توسعه یافته بر گسترش کشاورزی و صنایع تکنولوژیک تاکید دارند. بنابراین، در مقایسه آمار و موقعیت فعلی کشور با اهداف متعالی تعیین شده، شکاف عملکردی قابل توجه و وضعیت نامطلوب پیشرانان اقتصادی ایران وجود دارد. همچنین، از آنجایی که هرکدام از پژوهش‌ها به ابعاد خاصی از متغیرهای موثر بر بین‌المللی سازی کسب‌وکارها پرداخته‌اند و کمبود پژوهشی که شدت بین‌المللی سازی را در ارتباط با چابکی استراتژیک و جهت‌گیری کارآفرینانه و تکنولوژی های دیجیتال را مورد بحث قرار داده باشد، حس می‌گردد، و از آنجایی که تا زمان انجام پژوهش، این سازه‌ها با این ترکیب مورد بررسی قرار نگرفته‌اند، این پژوهش از این جهت دارای نوآوری می‌باشد. لذا، هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تکنولوژی‌های دیجیتالی بر شدت بین‌المللی سازی کسب‌وکارهای فناور محور با نقش میانجی‌گری چابکی استراتژیک و نقش تعدیلگر جهت‌گیری کارآفرینانه می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، برحسب ماهیت پژوهش از نوع کمی و برحسب گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی به شمار می‌آید.  جامعه آماری شامل آن دسته از کسب‌وکارهای فناورمحور در دسترسی است که در فروردین 1402 به عنوان کسب‌وکارهای فناورمحور صادراتی شناخته شده‌اند که بر این اساس تعداد افراد جامعه 305  نفر از مدیران و کارکنان واحد بازرگانی حوزه بین‌الملل که در قسمت های تحقیق و توسعه، بازاریابی و فروش فعالیت داشته‌اند، است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 170 نفر تعیین گردیده است. داده‌ها از طریق پرسشنامه آنلاین توزیع و با نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل حاصل از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 نشان داد که تکنولوژی‌های دیجیتالی تاثیر مستقیم و مثبتی بر شدت بین‌المللی سازی کسب‌وکارهای فناور محور داشته و جهت‌گیری کارآفرینی به عنوان تعدیل‌گر و چابکی استراتژیک به عنوان متغیر میانجی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
یافته‌ها: تحلیل نرم‌افزار اسمارت پی ال اس نشان داد که فناوری‌های دیجیتال تأثیر مستقیم و مثبتی بر شدت بین‌المللی شدن کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری دارند. جهت گیری کارآفرینی به عنوان تعدیل کننده و چابکی استراتژیک به عنوان متغیر میانجی نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین، کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای فناوری محور، باید تأثیر فناوری‌های دیجیتال را بر شدت بین‌المللی شدن در نظر بگیرند. آنها باید فرآیندهای خود را با استفاده از فناوری های دیجیتالی برای ورود و فعالیت موفق تر در بازارهای بین المللی انجام دهند. همچنین باید با ارتقای سطح چابکی استراتژیک و استفاده از جهت گیری کارآفرینی در فعالیت های خود، شدت بین المللی شدن را افزایش دهند.
نتیجه: شرکت‌های فناورمحور که در محیط‌های فناوری فشرده فعالیت می‌کنند، می‌توانند از طریق بین‌المللی کردن فروش، بازار فناوری‌های خود را گسترش دهند. آن‌ها ممکن است این کار را در پاسخ به بازارهای داخلی کوچک، بالغ یا بسیار رقابتی انجام دهند، یا به این دلیل که فرصت‌های بیشتری را در بازارهای خارجی درک کنند. به طور کلی، بین المللی شدن شرکت‌های فناورمحور احتمالاً با یکپارچه شدن جهان، کاهش موانع تجاری و کارآمدتر شدن حمل و نقل و ارتباطات افزایش می یابد. لذا، استفاده از فناوری های دیجیتال می تواند به کسب و کارها کمک کند تا روابط بهتری با مشتریان و تامین کنندگان ایجاد کنند، بهره وری را بهبود بخشند و بین المللی شدن سریعتر را تسهیل کنند. لذا کسب‌وکارها بهتر است ضمن سرمایه‌گذاری در استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال، چابکی استراتژیک خود را نیز مورد تامل قرار دهند تا با سرعت بیشتری بتوانند و نوآوری‌های خود را مطابق با خواسته‌های مشتریان سریع تغییر داده و اطلاعات خاصی را از رقبا به دست آورند و محصولات خود را با سرعت بیشتری طراحی و توسعه کرده و روانه بازار‌های بین‌المللی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Knowing the factors affecting the intensity of internationalization of technology-oriented companies in Iran

نویسندگان [English]

  • Abolghasem Arabiun 1
  • elahe Hosseini 2
  • Mahdi Azad 1
1 Department of technological Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Business Administration, Faculty of Economics, Management & Accounting, Yazd University, Yazd. Iran.
چکیده [English]

Objective: According to statistics provided by the Small Industries Investment Support Fund in 2017, Iranian businesses accounted for only 10% of the country's export volume. Furthermore, technology-oriented businesses with advanced products made up only 1.5% of Iran's non-oil exports, according to the United Nations Development Fund. This indicates that Iran has not been successful in this area, and its rank in this field is lower than that of other countries in the region. Developed countries, on the other hand, emphasize the expansion of agriculture and technological industries. Therefore, there is a significant performance gap and unfavorable state of Iran's economic drivers when comparing the country's statistics and current position with the lofty goals set. Also, since each of the researches have dealt with specific dimensions of the variables affecting the internationalization of businesses and the lack of research that has discussed the intensity of internationalization in relation to strategic agility and entrepreneurial orientation and digital technologies is felt, And since until the research, these structures have not been examined with this combination, this research is innovative in this sense. The purpose of this research is to investigate the impact of digital technologies on the intensity of internationalization of technology-oriented businesses, with the mediating role of strategic agility and the moderating role of entrepreneurial orientation.
Method: The current research is a descriptive-correlational type of research with a practical purpose and data collection through a questionnaire. The statistical population of the research includes technology-oriented businesses in Iran since April 2023, which have a history of exporting. To be considered a technology business, the goods and services of these businesses must be in the field of high or medium to high technologies, and the goods offered must be in production or at least at the level of a laboratory sample (capable of technical review) and services must have sales documents. The population of this research includes 305 employees of these businesses who are active in the fields of international trade. A sample size of 170 people was obtained using available sampling based on Cochran's formula and with an error level of 5% at a confidence level of 95%. The researchers used a 13-item questionnaire with a 5-point Likert scale (5 = completely agree to 1 = completely disagree) derived from standard questionnaires to collect information. The relationships between variables were investigated using the SmartPLS3 software and the structural equation modeling method, which is a statistical model to investigate the relationship between latent variables and manifest variables.
Results: The analysis of SmartPLS3 software showed that digital technologies have a direct and positive effect on the intensity of internationalization of technology-based businesses. Entrepreneurial orientation as a moderator and strategic agility as a mediating variable have a positive and significant effect as well. Therefore, businesses, especially technology-oriented ones, should consider the impact of digital technologies on the intensity of internationalization. They should digitize their processes by using digital technologies to enter and operate more successfully in international markets. Additionally, they should increase the intensity of internationalization by raising the level of strategic agility and using entrepreneurial orientation in their activities.
Conclusion: Technology-oriented companies operating in technology-intensive environments can expand the market for their technologies through internationalization of sales. They may do so in response to small, mature, or highly competitive domestic markets, or because they perceive greater opportunities in foreign markets. In general, the internationalization of technology-based firms is likely to increase as the world integrates, trade barriers decrease, and transportation and communications become more efficient. Therefore, the use of digital technologies can help businesses build better relationships with customers and suppliers, improve productivity, and facilitate faster internationalization. Therefore, it is better for businesses to consider their strategic agility while investing in the use of digital technologies so that they can quickly change their innovations according to the demands of customers and obtain specific information from competitors and improve their products. Design and develop faster and send to international markets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital technologies
  • entrepreneurial orientation
  • intensity of internationalization
  • strategic agility
Adomako, S., Amankwah-Amoah, J., Donbesuur, F., Ahsan, M., Danso, A., & Uddin, M. (2022). Strategic agility of SMEs in emerging economies: Antecedents, consequences and boundary conditions. International Business Review, 31(6), 102032. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2022.102032
Ahammad, M. F., Basu, S., Munjal, S., Clegg, J., & Shoham, O. B. (2021). Strategic agility, environmental uncertainties and international performance: The perspective of Indian firms. Journal of World Business, 56(4), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2021.101218
Akkad, A. (2023). Academics in Exile: Networks, Knowledge Exchange, and New Forms of Internationalization. By Vera Axyonova, Florian Kohstall, and Carola Richter. Oxford University Press.
Arabiun, A., Dehkordi, A. M., Hosseini, E., & Brahmi, M. (2023). A Framework for Strategic Analysis in Dynamic and Complex Environments. In Exploring Business Ecosystems and Innovation Capacity Building in Global Economics (pp. 26-47). IGI Global.
Arabiun, A., Hosseini, E., Mahmoodi, K., & Mohsen, B. (2023). An Investigation of the Socio-Cultural Impacts of the Digital Transformation in Developed, Developing, and Middle: Africa and Asia Pacific. In Exploring Business Ecosystems and Innovation Capacity Building in Global Economics, 112-130. https://doi.org/ 10.4018/978-1-6684-6766-4.ch006
Auger, P., & Gallaugher, J. M. (1997). Factors affecting the adoption of an internet-based sales presence for small businesses. Information Society, 13(1), 55-74. https://doi.org/10.1080/019722497129287
Boso, N., Oghazi, P., & Hultman, M. (2017). International entrepreneurial orientation and regional expansion. Entrepreneurship and Regional Development, 29(1–2), 4-26. https://doi.org/10.1080/08985626.2016.1255430
Cassetta, E., Monarca, U., Dileo, I., Di Berardino, C., & Pini, M. (2020). The relationship between digital technologies and internationalisation. Evidence from Italian SMEs. Industry and Innovation, 27(4), 311-339. https://doi.org/10.1080/13662716.2019.1696182
Chang, S.-H. (2023). International Technology Market Hotspots and Development Trends from the Perspective of Inventor Mobility. Journal of the Knowledge Economy, 1–22.
Covin, J. G., & Wales, W. J. (2012). The Measurement of Entrepreneurial Orientation. Entrepreneurship: Theory and Practice, 36(4), 677- 693. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00432.x
Crick, J. M., Karami, M., & Crick, D. (2021). The impact of the interaction between an entrepreneurial marketing orientation and coopetition on business performance. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 27(6), 1423-1447. https://doi.org/10.1108/IJEBR-12-2020-0871
Deng, Z., Liesch, P. W., & Wang, Z. (2021). Deceptive signaling on globalized digital platforms: Institutional hypnosis and firm internationalization. Journal of International Business Studies, 52, 1096–1120. https://doi.org/10.1057/s41267-021-00401-w
Esselaar, S., Stork, C., Ndiwalana, A., & Deen-Swarray, M. (2007). ICT Usage and Its Impact on Profitability of SMEs in 13 African Countries. Information Technologies and International Development, 4(1), 40-47. https://doi.org/10.1162/itid.2007.4.1.87
Evers, N., Ojala, A., Sousa, C. M. P., & Criado-Rialp, A. (2023). Unraveling business model innovation in firm internationalization: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Business Research, 158, 113659. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113659
Feliciano-cestero, M. M., Ameen, N., Kotabe, M., Paul, J., & Signoret, M. (2023). Is digital transformation threatened ? A systematic literature review of the factors influencing firms ’ digital transformation and internationalization. Journal of Business Research, 157(January 2022), 113546. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113546
Ferrier, W. J., Holsapple, C. W., & Sabherwa, R. (2010). Editorial commentary: Digital systems and competition. In Information Systems Research 21(3), 413-659. https://doi.org/10.1287/isre.1100.0304
Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2019). Directions for future research on the integration of SOA, BPM, and BRM. In Business Process Management Journal, 25(7), 1491-1519. https://doi.org/10.1108/BPMJ-05-2018-0130
Ganjali, Z., & Bagherimajd, R. (2021). The effect of individual entrepreneurship orientation on entrepreneurial behavior with the mediating role of entrepreneurial intention in post-graduate engineering students. Journal of Entrepreneurship Development13(4), 521-540. https://doi.org/10.22059/jed.2020.305787.653405 [In Persian] 
Garousi Mokhtarzadeh, N., Amoozad Mahdiraji, H., Jafarpanah, I., Jafari-Sadeghi, V., & Cardinali, S. (2020). Investigating the impact of networking capability on firm innovation performance: using the resource-action-performance framework. Journal of Intellectual Capital, 21(6), 1009-1034. https://doi.org/10.1108/JIC-01-2020-0005
Gil, G., Casagrande, D. E., Cortés, L. P., & Verschae, R. (2023). Why the low adoption of robotics in the farms? Challenges for the establishment of commercial agricultural robots. Smart Agricultural Technology, 3(2021), 100069. https://doi.org/10.1016/j.atech.2022.100069
Gregory, G. D., Ngo, L. V., & Karavdic, M. (2019). Developing e-commerce marketing capabilities and efficiencies for enhanced performance in business-to-business export ventures. Industrial Marketing Management, 78,1-12. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.03.002
Gümüs, N., & Kütahyali, D. N. (2017). Perceptions of Social Media by Small and Medium Enterprises (SMEs) in Turkey. International Journal of Business and Information, 12(2),123-148.
Gunillasson-Sevä, M., & Erkers, G. (2023). Cross-Continental sportsinternationalization: A case study on the NFL’s internationalization process to Europe.
Gupta, V., & Gupta, A. (2015). The concept of entrepreneurial orientation. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 11(2),55-137. https://doi.org/10.1561/0300000054
İpek, İ., Bıçakcıoğlu-Peynirci, N., & Hizarcı, A. K. (2023). A meta-analytic synthesis of how market and entrepreneurial orientation contribute to export performance: Do home country institutions matter? Industrial Marketing Management, 108, 1–22. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.11.001
Ipsmiller, E., Dikova, D., & Brouthers, K. D. (2022). Digital Internationalization of Traditional Firms: Virtual Presence and Entrepreneurial Orientation. Journal of International Management, 28(4), 100940. https://doi.org/10.1016/j.intman.2022.100940
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2017). The internationalization process of the firm—a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. In International business (145-154). Routledge.
Kabaklarli, E., Duran, M. S., & Üçler, Y. T. (2018). High-technology exports and economic growth: Panel data analysis for selected oecd countries. Forum Scientiae Oeconomia, 6(2), 47-60. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL6NO2_18_4
Kir, H., & Erdogan, N. (2021). A knowledge-intensive adaptive business process management framework. Information Systems, 95, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.is.2020.101639
Lee, S. M., & Peterson, S. J. (2000). Culture, entrepreneurial orientation, and global competitiveness. Journal of World Business, 35(4), 401-416. https://doi.org/10.1016/S1090-9516(00)00045-6
Martinez, F. (2019). Process excellence the key for digitalisation. Business Process Management Journal, 25(7), 1716-1733. https://doi.org/10.1108/BPMJ-08-2018-0237
Nayak, B., Bhattacharyya, S. S., & Krishnamoorthy, B. (2023). Integrating the dialectic perspectives of resource-based view and industrial organization theory for competitive advantage--a review and research agenda. Journal of Business & Industrial Marketing, 38(3), 656–679. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2021-0306
Otomo, S., Ishida, S., & Yang-Yoshihara, M. (2023). Empirical Research on Early Internationalization of Firms in Sufficiently-Sized Domestic Market Country. Administrative Sciences, 13(4), 107. https://doi.org/10.3390/admsci13040107
Rozak, H., Adhiatma, A., Fachrunnisa, O., & Rahayu, T. (2021). Social Media Engagement, Organizational Agility and Digitalization Strategic Plan to Improve SMEs & x2019; Performance. IEEE Transactions on Engineering Management, 3766 - 3775. https://doi.org/10.1109/TEM.2021.3085977
Sanchez-Riofrio, A. M., Lupton, N. C., & Rodríguez-Vásquez, J. G. (2022). Does market digitalization always benefit firms? The Latin American case. Management Decision, 60(7), 1905-1921. https://doi.org/10.1108/MD-01-2021-0117
Saraiva, D. A., Alves, M., Manuel, F., & Oliveira, P. De. (2023). How Dynamic Managerial Capabilities, Entrepreneurial Orientation, and Operational Capabilities Impact Microenterprises ’ Global Performance. Sustainability,15(1), 14. https://doi.org/10.3390/su15010014
Shpak, N., Kuzmin, O., Dvulit, Z., Onysenko, T., & Sroka, W. (2020). Digitalization of the marketing activities of enterprises: Case study. Information (Switzerland), 11(2),109. https://doi.org/10.3390/info11020109
Suprapti, S. (2022). Improving Marketing Performance through Business Agility and Market Orientation in Micro, Small, and Medium Enterprises in Semarang City. Journal of Business Management and Accounting, 6(1), 26–43.
Tajpour, M., Hosseini, E., & Mohiuddin, M. (2023). Effects of Innovative Climate, Knowledge Sharing, and Communication on Sustainability of Digital Start-ups: Does Social Media Matter?. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(2), 100053. https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100053
Vrontis, D., Chaudhuri, R., & Chatterjee, S. (2022). Adoption of Digital Technologies by SMEs for Sustainability and Value Creation : Moderating Role of Entrepreneurial Orientation.14(3),7949. https://doi.org/10.3390/su14137949
Wach, K., Glodowska, A., & Maciejewski, M. (2018). Entrepreneurial orientation, knowledge utilization and internationalization of firms. Sustainability (Switzerland), 10(12) ,4711. https://doi.org/10.3390/su10124711
Walter, A. T. (2021). Organizational agility: ill-defined and somewhat confusing? A systematic literature review and conceptualization. Management Review Quarterly, 71(2) , 343–391. https://doi.org/10.1007/s11301-020-00186-6
Wanick, V., & Stallwood, J. (2023). Brand Storytelling, Gamification and Social Media Marketing in the ``Metaverse’’: A Case Study of The Ralph Lauren Winter Escape. In E. Bazaki & V. Wanick (Eds.), Reinventing Fashion Retailing: Digitalising, Gamifying, Entrepreneuring (pp. 35–54). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-11185-3_3
Welch, L. S., & Luostarinen, R. (1988). Internationalization: Evolution of a Concept. Journal of General Management, 14(2),34-56. https://doi.org/10.1177/030630708801400203
Yan, Z., Lu, X., Chen, Y., & Wang, K. (2023). Institutional distance, internationalization speed and cross-border e-commerce platform utilization. Management Decision, 61(1), 176–200. https://doi.org/10.1108/MD-09-2021-1172
Zahoor, N., & Lew, Y. K. (2023). Enhancing international marketing capability and export performance of emerging market SMEs in crises: strategic flexibility and digital technologies. International Marketing Review, ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IMR-12-2021-0350
Zahra, S. A., & George, G. (2008). International Entrepreneurship: The Current Status of the Field and Future Research Agenda. In Strategic Entrepreneurship: Creating a New Mindset, 43(5), 909–24.