عوامل شناختی اثرگذار بر یادگیری از شکست کارآفرینان سریالی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه کسب‌وکار، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه کسب‌وکار، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jed.2023.357201.654168

چکیده

هدف: شکست نقش کلیدی در یادگیری کارآفرینانه دارد و مسئله‌ای رایج در بین کارآفرینان است. اگرچه، یادگیری از شکست، موفقیت کارآفرینان را پس از شکست تضمین می‌کند، اما در برخی از اکوسیستم ها مانند ایران، توجه زیادی به این موضوع نشده است. فهم علل و ریشه‌های ذهنی شکست به طور ویژه در بین کارآفرینان سریالی می‌تواند جامعه علمی و اجرایی را به سمت راهکارهایی ببرد تا بازیابی هویتی و شخصیتی کارآفرینان پس از شکست را تسهیل کند. این فقدان دانش علمی و اجرایی باعث شد تا این مطالعه به بررسی ریشه‌های شناختی یادگیری از شکست بپردازد تا فهم بهتری در رابطه با یادگیری از شکست حاصل شود.

روش: این مطالعه از منظر هدف کاربردی، از منظر اطلاعات گردآوری شده آمیخته و از منظر ماهیت با رویکرد استقرایی-قیاسی و به طور خاص از طریق فراترکیب 40 مقاله اقدام به شناسایی عوامل شناختی موثر در یادگیری از شکست کرده است. سپس این عوامل از طریق نظرسنجی از 10 کارآفرین سریالی که با رویکرد نمونه‌برداری هدفمند انتخاب شده بودند مورد اولویت‌بندی قرار گرفت. داده‌های نظرسنجی خبرگان برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی و درک عوامل کلیدی مؤثر در یادگیری از شکست در میان کارآفرینان سریالی، به روش بهترین-بدترین مورد استفاده قرار گرفت.

یافته: نتایج بر اساس بررسی مبانی نظری این بینش را ارائه داد که یادگیری از شکست کارآفرینان تحت تأثیر 24 عامل شاختی است. سپس با اولویت بندی عوامل مذکور، «تجربه قبلی» به عنوان مهم ترین (بهترین) عامل و «وسوسه فرصت» به عنوان کم اهمیت ترین (بدترین) عامل شناسایی شد. طبق یافته‌ها شکست‌ می‌تواند در نقش سرمایه برای کارآفرینان ظاهر شود، اگر کارآفرینان با اشتباهات خود کنار بیایند و از آنها درس بگیرند، به سمت موفقیت حرکت خواهند کرد. در این راستا نقش عواملی مثل ترس از شکست، هوشیاری کارآفرینانه و تواضع کارآفرینانه نیز حائز اهمیت بود.

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که دستاوردهای پس از شکست تحت تأثیر تجربیات جدید و اطلاعات جدید است. تجربه قبلی کارآفرینان و ترس از شکست تأثیر مهمی بر یادگیری از شکست دارد. از آنجایی که تجربه و دانش پیشین به کارآفرینان کمک می‌کند تا در شناسایی فرصت‌های جدید واقع‌بین باشند، ترس آنها از شکست را کاهش می‌دهد و باعث موفقیت بعدی می‌شود. از سوی دیگر یادگیری کارآفرینان تحت تاثیر تواضع کارآفرینانه نیز می‌باشد. به طور کلی هر چقدر فرد متواضع‌تر باشد تمایل بیشتری به رفتار واقع‌بینانه با رویدادهایی مثل شکست خواهد داشت و با پذیرش موارد قابل بهبود اقدام به رفع آنها خواهد کرد که این موضوع به نوبه خود زمینه‌ساز موفقیت کارآفرین در ورودهای مجدد بعدی خواهد شد.

این مقاله رویکردی شناختی به فرآیند یادگیری از شکست کارآفرینان سریالی ارائه داد. این بینش جدید نقشی را که تجارب قبلی در توسعه نگرش کارآفرینان نسبت به یادگیری از شکست ایفا می‌کند، را پر رنگ‌تر کرد. از سوی دیگر فهم روابط بین این عوامل می‌تواند نقش به سزایی در موفقیت کارآفرینان در ورودهای مجدد بعد از شکست و نیز بازیابی هویتی و عاطفی آنها داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Cognitive Factors Affecting Serial Entrepreneurs Learning from Failure

نویسندگان [English]

  • Behzad Mohammadian 1
  • Mohammad Reza Jalilvand 2
  • Mohammad Amin Rahimi 3
1 Department of Management, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Business, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Business, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Failure plays a crucial role in entrepreneurial learning and is a common issue among entrepreneurs. However, in ecosystems like Iran, insufficient attention has been given to this matter. Understanding the causes and mental underpinnings of failure, particularly among serial entrepreneurs, can guide the scientific and business communities towards solutions that facilitate the recovery of entrepreneurs' identity and emotion after failures. This lack of scientific and practical knowledge prompted this study to investigate the cognitive origins of learning from failure to gain a deeper understanding.
Method: In this study, we adopted an inductive-deductive approach and, specifically, employed a meta-synthesis of 40 articles to identify the cognitive factors that influence learning from failure. We then prioritized these factors through a survey of 10 serial entrepreneurs selected using a purposive sampling method. Expert survey data were used to analyze the quantitative data and comprehend the key factors affecting learning from failure among serial entrepreneurs, utilizing the best-worst method.
Results: The results, based on the theoretical foundation, reveal that learning from entrepreneurial failure is influenced by 24 distinct factors. After prioritizing these factors, "previous experience" emerged as the most significant (best) factor, while "opportunity temptation" was identified as the least important (worst) factor. According to the findings, failure can serve as a valuable capital for entrepreneurs, provided they confront their mistakes and learn from them. Factors like the fear of failure, entrepreneurial Alertness, and entrepreneurial humility also play essential role.
Conclusion: The results suggest that post-failure achievements are influenced by new experiences and information. Entrepreneurs' prior experiences and their fear of failure have a substantial impact on learning from failure. Prior experience and knowledge help entrepreneurs identify new opportunities realistically, reducing their fear of failure and leading to subsequent success. Additionally, entrepreneurs' learning is influenced by entrepreneurial humility. In general, individuals who are humbler are more willing to face failures realistically, accepting areas that need improvement and subsequently enhancing their chances of success in future endeavors.
This paper introduces a cognitive approach to understanding the process of learning from the failures of serial entrepreneurs. This fresh perspective highlights the significant role of prior experiences in shaping entrepreneurs' attitudes towards failure. Furthermore, comprehending the relationships between these factors can greatly contribute to the success of entrepreneurs in re-entering the entrepreneurial arena after Failures, as well as aiding in their emotional and identity recovery.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Failure
  • Learning from failure
  • Entrepreneurs Cognition
  • Serial Entrepreneur
زالی، محمدرضا. (1385). سازمان یادگیرنده. مارکوات، مایکل. انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
فریدونی، علیرضا.  موسی خانی، مرتضی. سخدری، کمال. عطائی، محمد. (1399).  تدوین مدل آینده پژوهانه بازیابی، یادگیری و اقدام مجدد کارآفرینانه بر اساس واکاوی پژوهش­های شکست کارآفرینان. دوفصلنامه آینده پژوهشی ایران، 1، 138-105 . https://doi.org/10.30479/jfs.2020.12158.1136
کریمی، آصف. ملائی، محمد حمید. محمدیان، بهزاد. زرگران خوزانی، فاطمه. (1400). تأثیر تجربه شکست کسب‌وکار و یادگیری از شکست بر انجام سرمایه‌گذاری جدید کارآفرینان: مورد مطالعه استان قم. فصلنامه توسعه کارآفرینی. 14(2). 299-281 . https://doi.org/10.22059/jed.2021.317684.653588
سعید، نسیم و احمدی ده قطب الدینی، محمد. (1399). فراتحلیل کاربرد علوم شناختی در یادگیری ترکیبی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(3)، 21-34  https://doi.org/10.30473/etl.2021.42083.2795.
محمدی الیاسی، قنبر؛ ابیلی، خدایار و مثنوی، ندا. (1392). شناسایی الگوی منابع روش‌های یادگیری کارآفرینان نوپا. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 6(4)، 75-93 . https://doi.org/10.22059/jed.2013.50799
نوتاش، هادی. (1392). ارائه چارچوب یادگیری از شکست کارآفرینان کارکشته ایرانی با نگاهی فرایندی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 6(4)، 131-149 . https://doi.org/10.22059/jed.2013.50802
 
Achampong, F. K., Boadu, F. K., Agbeko, P.K., Anum, R. A. (2013). Post Construction Failure Analysis of Road Pavements in Ghana. Civil and environmental research, 3(7), 74-78.
Amalia, S. (2020). The Influence of Narcissism on Entrepreneurial Failure Mediated by Entrepreneurial Learning from Failure (The Study on Nascent Entrepreneurs in Padang). Master thesis, Andalas University.
Amaral, A., Miguel, R. B., Francisco, L. (2011). Serial Entrepreneurship: Impact of Human Capital on Time to Reentry. Small Business Economics, 37, 1–21. DOI: 10.1007/s11187-009-9232-4.
Amankwah-Amoah, J., Boso, N., Antwi-Agyei, I. (2018). The Effects of Business Failure Experience on Successive Entrepreneurial Engagements: An Evolutionary Phase Model. Group and Organization Management, 43(4), 648-682. DOI: 10.1177/1059601116643447.
Chesbrough, H. (2010). Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, 43, 354-363. DOI: 10.1016/j.lrp.2009.07.010
Boso, N., Adeleyeb, I., Donbesuurc, F., Gyensared, M. (2018). Do entrepreneurs always benefit from business failure experience? Journal of Business Research, 98, 370-379. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.01.063.
Braun, V., Clarke V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. SAGE Publications. ISBN 978-1-4739-5323-9.
Cannon, M. D., Edmondson, A. C. (2005). Failing to learn and learning to fail (intelligently): how great organizations put failure to work to innovate and improve. Long Range Planning, 38 (3), 299-319. DOI: 10.1016/j.lrp.2005.04.005.
Cope, J. (2011). Entrepreneurial learning from failure: An interpretative phenomenological analysis. Journal of Business Venturing, 26(6), 604-623. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2010.06.002.
Chen, L. H. (2010). Web-based learning programs: Use by learners with various cognitive styles. Computers & Education, 54(4), 1028-1035. DOI: 10.1016/j.compedu.2009.10.008.
Coelho, P. R. P., McClure, J. E. (2005). Learning from failure, Mid-American Journal of Business, 20(1), 13-20. DOI: 10.1108/19355181200500001.
Corner, P. D., Singh, S., Pavlovich, K. (2017). Entrepreneurial resilience and venture failure. International Small Business Journal, 35(6), 687–708. DOI: 10.1177/0266242616685604.
Cressy, R. (2006). Why do most firms die young? Small Business Economics, 26(1), 103-116. DOI:10.1007/s11187-004-7813-9.
Fang He, V., Sirén, C., Singh, S., Solomon, G., von Krogh, G. (2018). Keep Calm and Carry On: Emotion Regulation in Entrepreneurs’ Learning from Failure. Entrepreneurship Theory and Practice, 42(4), 605–630. DOI: 10.1177/1042258718783428.
Freidooni, A., Mousakhani, M., Sakhdari, K., Ataee, M. (2020). Developing a futuristic studies model for entrepreneurial recovery, learning, and re-emergence, based on entrepreneurs’ failure studies. Journal of Iran Futures Studies5(1), 105-138. DOI: 10.30479/JFS.2020.12158.1136. [In Persian].
Gelder, J. L. V., Vries, R. E. D., Frese, M., Goutbeek, J. P. (2007). Differences in psychological strategies of failed and operational business owners in the Fiji Islands. Journal of Small Business Management, 45(3), 388-400. DOI: 10.1111/j.1540-627X.2007.00219.x.
Jenkins, A. S., Wiklund, J., Brundin, E. (2014). Individual responses to firm failure: Appraisals, grief, and the influence of prior failure experience, Journal of Business Venturing, 29(1), 17-33. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2012.10.006.
Karimi, A., Mollaei, M. H., Mohammadian, B., Zargaran Khouzani, F. (2021). The Impact of Business Failure Experience and Learning from Failure on New Venture Performance of Entrepreneur - Case Study of Qom Province. Journal of Entrepreneurship Development14(2), 281-299. DOI: 10.22059/JED.2021.317684.653588. [In Persian].
Lattacher, W., Wdowiak, M. A. (2020), Entrepreneurial learning from failure, A systematic review. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26(5). 1093-1131. DOI: 10.1108/IJEBR-02-2019-0085.
Lin, S., Wang, S. (2018). How does the age of serial entrepreneurs influence their re-venture speed after a business failure? Small Business Economics, 52, 651-666. DOI: 10.1007/s11187-017-9977-0.
Liu, Y., Li, Y., Hao, X., Zhang, Y. (2019). Narcissism and learning from entrepreneurial failure. Journal of Business Venturing, 34(3), 496-512. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2019.01.003.
Mohammadi Elyasi, G., Abili, K., Masnavi, N. (2013). Identifying the Learning Sources and Methods of Novice Entrepreneurs. Journal of Entrepreneurship Development6(4), 75-93. DOI: 10.22059/JED.2013.50799. [In Persian].
Notash, H. (2013). Developing a Framework of Entrepreneurial Learning from Failures for Iranian Habitual Entrepreneurs: A Process Approach. Journal of Entrepreneurship Development6(4), 131-149. DOI: 10.22059/JED.2013.50802. [In Persian].
Omorede, A. (2021). Managing crisis: a qualitative lens on the aftermath of entrepreneurial failure. Int Entrep Manag J, 17, 1441–1468. DOI: 10.1007/s11365-020-00655-0.
Page, J., Söderbom, M. (2015). Is small beautiful? Small enterprise, aid and employment in Africa. African Development Review, 27(1), 44-55.
Parker, Simon C. (2013). Do serial entrepreneurs run successively better-performing businesses? Journal of Business Venturing, 28(5), 652-666. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2012.08.001.
Patel, L. (2015). Decolonizing educational research: From ownership to answerability. Routledge. DOI: 10.4324/9781315658551.
Prins, F. J., Veenman, M. V. J., Elshout, J. J. (2006). The impact of intellectual ability and metacognition on learning: New support for the threshold of problematicity theory. Learning and Instruction, 16(4), 374-387. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2006.07.008.
Saeed, N., Ahamdi Deh Qutbaddini, M. (2021). Meta –Analysis of the Application of Cognitive Sciences in Blended Learning. Research in School and Virtual Learning8(3), 21-34. DOI: 10.30473/etl.2021.42083.2795. [In Persian].
Sandelowski, M. Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer Publishing Company, New York.
Saunders, M., Lewis, P. Thornhill, A. (2019). Research Methods for Business Students. 8th Edition, Pearson, Harlow.
Sarasvathy, S. D., Ramesh, A. (2019). An effectual model of collective action for addressing sustainability challenges. Academy of Management Perspectives, 33(4), 405–424. DOI: 10.5465/amp.2017.0090
Shepherd, D. A., Patzelt, H. (2018). Entrepreneurial cognition: Exploring the mindset of entrepreneurs. Springer Nature. DOI: 10.1177/0266242620956.
Shepherd, D. A., Patzelt, H., Wolfe, M. (2011). Moving forward from project failure: Negative emotions, affective commitment, and learning from the experience. Academy of Management Journal, 54(6), 1229–1259. DOI: 10.5465.amj.2010.0102.
Shepherd, D.A. Cardon, M.S. (2009). Negative Emotional Reactions to Project Failure and the Self-Compassion to Learn from the Experience. Journal of Management Studies, 46, 923-949. DOI: 10.1111/j.1467-6486.2009.00821. x.
Singh, S. (2011). Experiencing and learning from entrepreneurial failure, Ph. D. thesis, The University of Waikato.
Singh, S., Corner, P., Pavlovich, K. (2007). Coping with Entrepreneurial Failure. Journal of Management and Organization, 13(4), 331-344. DOI:10.5172/jmo.2007.13.4.331
Spivack, A. J., McKelvie, A., Haynie, J. M. (2014). Habitual entrepreneurs: Possible cases of entrepreneurship addiction? Journal of Business Venturing, 29(5), 651-667. DOI: /10.1016/j.jbusvent.2013.11.002.
Stam, E., Audretsch, D., Meijaard, J. (2008). Renascent entrepreneurship. Journal of Evolutionary Economics, 18(3–4), 493–507. DOI: /10.1007/s00191-008-0095-7.
Stokes, D. Blackburn, R. (2002). Learning hard way: the lessons of owner-managers who have closed their businesses. Journal of small business and enterprise development, 9(1), 17-27. DOI: 10.1108/14626000210419455.
Tang, J., Kacmar, K. M. M., Busenitz, L. (2012). Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities. Journal of business venturing, 27(1), 77-94. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2010.07.001.
Ucbasaran, D., Shepherd, D. A., Lockett, A., Lyon, S. J. (2013). Life after business failure: The process and consequences of business failure for entrepreneurs. Journal of management, 39(1), 163-202. DOI: 10.1177/0149206312457823.
Ucbasaran, D., Westhead, P., Wright, M., Flores, M. (2010). The nature of entrepreneurial experience, business failure and comparative optimism. Journal of Business Venturing, 25(6), 541–555. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2009.04.001.
Ucbasaran, D., Alsos, G. A., Westhead, P. Wright, M. (2008). Habitual Entrepreneurs, Foundations and Trends(R) in Entrepreneurship. now publishers, 4(4), 309-450. DOI: 10.1561/0300000014.
Vaillant Y., Lafuente E. (2019). Entrepreneurial experience and the innovativeness of serial entrepreneurs. Manag. Decis, 57(11). 2869–2889. DOI: 10.1108/MD-06-2017-0592.
Wei, J., Chen, Y., Zhang, J., Gong, Y. (2019). Research on factors affecting the entrepreneurial learning from failure: an interpretive structure model. Frontiers in psychology, 10, 1-10. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.01304.
Zali, M., (2006). Building the learning organization: mastering the 5 elements for corporate learning. university of Tehran Press. [In Persian].