تحلیل جایگاه مفهوم برکت در کسب‌وکار

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران

2 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

یکی از مفاهیمی‌که در فرهنگ مردم ایران و ملل دیگر وجود دارد، مفهوم برکت می‌باشد. به‌رغم توجه بسیاری از مطالعات به مؤلفه‌های ‌‌های فرهنگی و دینی در کسب‌وکار، تاکنون جایگاه برکت در این زمینه، توجه چندانی را به خود معطوف نداشته و حتی تعریفی جامع و مشخصی از این مفهوم در رشته‌‌های مرتبط با کسب‌وکار ارائه نشده است. در این مطالعه با اتخاذ رویکرد پژوهش کیفی از نوع نظریۀ داده بنیاد، از طریق نمونه‌گیری هدفمند متون دینی و 12 نفر از خبرگان دینی و کسب‌وکار با استفاده از مرور متون و مصاحبه به دنبال ارائۀ مفهومی‌ جامع از جایگاه برکت در کسب‌وکار بوده‌ایم. در این مطالعه، علاوه بر ارائۀ تعریفی از مفهوم برکت و ابعاد آن در کسب‌وکار، مشخص شده است که مفاهیمی‌مانند نوع‌دوستی و خدامحوری، پیش شرط‌‌های علّی برای تحقق برکت در کسب‌وکار بوده و نتایجی از قبیل اثربخشی پایدار، رشد و کارآیی در زمان را برای کسب‌وکار موجب می‌شود. همچنین شرایط زمینه و راهبردهای کسب‌وکار برای ایجاد نتایج برکت در کسب‌وکار نیز مورد شناسایی قرار گرفته است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Status of the Concept "Barakat" In business

نویسندگان [English]

  • Mehdi Alizadeh 1
  • Seyed Reza Hejazi 2
  • Ramin Kashef Azar 1
1 Department of Business, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Business, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Barakat or Blessing is a concept that exists in Iranian and other cultures. Although many studies considered cultural and religious aspects of the business, the issue of Barakat has not drawn much attention and there can not be found even a comprehensive definition of the concept. Toward determination of the status of the concept in business, we adopted a qualitative approach in this study. Religious texts together with the results of interviews with experts who were informed in religious and business analyzed. Together with a definition of the concept “Barakat” we found that altruism and God-orientation, are mentioned as causal conditions for appearance of Barakat by data sources which in turn result in long-term effectiveness, growth, time effectiveness. Contextual and intervening factors together with strategies used by business to generate consequences of Barakat are also identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Barakat
  • Business
  • Quality
  • Sustainable Effectiveness
اکبری، م؛ شکیبا، ح؛ و زهتابی، م. (1391). رابطۀ باورهای مذهبی و تمایل به کارآفرینی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشکده‌های کارآفرینی و کشاورزی). توسعه کارآفرینی، 5(4): 87-105.
الکافی: ج ۲ ص ۱۵۷ ح ۳۳
الکافی: ج ۵ ص ۳۳۰ ح ۲
المیزان، ج 7، ص 280 – 282
آراستی، ز؛ غفوریان، ف؛ کاویانی، ف. (1391). برنامه‌ریزی راهبردی در کارآفرینی مذهبی (مطالعۀ موردی: نهاد پدران آسمانی) توسعه کارآفرینی، 5(4): 129-148.
بحارالانوار، ج2، ص 90، باب 14، حدیث 14 و 15.
تفسیرالتحریروالتنویر، ج 22 - 24، جزء 24، ص 244.
تنبیه الخواطر: ج ۱ ص ۱۷۱.
حسینی قزوینی، م. (1389). دعاى استغفار امیر المؤمنین (ع) جهت فزونی روزی و اولاد. قابل دسترس در:http://www.velayattv.com/fa/page.php?bank=libmain&id=42.
حقیقی، م؛ گیلانی، م. (1394). کارکرد اجتماعی و فرهنگی مذهب در توسعه اقتصادی مالزی. مطالعات روابط بین الملل، 8(31): 69-96.
خدایاری‌فرد، م؛ احمدپور، م؛  هدهدی، ب و مومنی، ل. (1391). بررسی رابطة دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی. توسعه کارآفرینی، 5(4):7-25.
دارینی،  م. (1386). برکت در قرآن. مجله تخصصی الهیات حقوق/پژوهش‌ها، (پاییز 86): 121-139.
کنزالعمّال: ج ۳ ص ۶۴۳ ح ۸۳۰۴.
مبارکه، ک. ا. (1385). اصول نقد متن حدیث و فهم آن در بحارالانوار. مقالات و بررسی‌ها (توقف نشر)، 39(2):‎ 11-33.
محمدزاده، ر؛ گوهری، ع و جانی‌پور، م. (1388). بررسی مفهومی‌و مصداقی برکت از دیدگاه قرآن کریم. مطالعات قرآن و حدیث، 2(2): 41-68.
ملکی، ا؛ قلی‌پور، آ و ‌جعفری، ح.ع. (1387). بررسی آثار باورهای مذهبی بر گرایش به راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید) مطالعۀ موردی: دانشگاه‌های منتخب تهران، توسعهکارآفرینی،  2(3):11-34.
میزان الحکمه، ح 8166، ج 3، ص 1231.
Alzahrani, S., & Bach, C. (2014). Impact of Social Media on Personality Development. International Journal of Innovation and Scientific Research, 3(2): 111-116.
Audretsch, D., Boente, W., & Tamvada, J. (2007). Religion and Entrepreneurship. Retrieved from https://EconPapers.repec.org/RePEc:jrp:jrpwrp:2007-075.
Birks, M., Ysanne Chapman, R., & FACMHN, B. (2014). DOING GROUNDED THEORY: EXPERIENCES FROM A STUDY ON DESIGNING UNDERGRADUATE NURSING CURRICULA IN AUSTRALIA. In: Emerson, Tod S., (ed.) New Developments in Nursing Education Research: nursing issues, problems and challenges. Nursing: issues, problems and challenges. Nova, New York, NY, USA, pp. 41-59.
Bohm, A. (2004). Theoretical Coding: Text Analysis in Grounded Theory A Companion to Qualitative Research (pp. 270-274): London, Sage Publications.
Bryant, B. (2013). F.B.I. (Favor, Blessing, Increase): Living Abundantly By Unlocking God’s Favor In Your Life: WestBow Press.
Carswell, P., & Rolland, D. (2004). The role of religion in entrepreneurship participation and perception. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 1(3-4): 280-286.
Colin, G. S. (2012). Baraka.   Retrieved from http://referenceworks.brillonline.com/entries/encyclopaedia-of-islam-2/baraka-SIM-1216.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. 2008: Sage Publications, Inc.
Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five tradition: Thousand Oaks, CA: Sage.
Dasig Jr, D. (2014, February). User Experience of Embedded System Students on Arduino and Field Programmable Gate Array (FPGA). In Proc. of the Second Intl. Conf. on Advances in Applied Science and Environmental Engineering-ASEE (pp. 124-128).
Ellison, S. (2012). It's in the Name: A Synthetic Inquiry of the Knowledge Is Power Program [KIPP]. Educational Studies, 48(6): 550-575.
Galbraith, C. S., Carswell, P., & Rolland, D. (2007). Religion and entrepreneurship in New Zealand. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1(2): 162-174.
Garner, S. L., Raj, L., Prater, L. S., & Putturaj, M. (2014). Student nurses' perceived challenges of nursing in I ndia. International nursing review61(3): 389-397.
Holland, N. (2015). Images of Success of Women Entrepreneurs: The Impact of Religion on Launching, Operating and Sustaining a Business Venture. Journal of Women's Entrepreneurship and Education(1-2): 15-26.
Juarez, M. J., Friesen, P. K., & Missal, B. E. (2008). Prayers of Blessing. Journal of Christian Nursing, 25(4), p: 221.
Laws, T. A., & Fiedler, B. A. (2012). Universities' expectations of pastoral care: Trends, stressors, resource gaps and support needs for teaching staff. Nurse Education Today, 32(7): 796-802.
Nasr, S. H (1991)Sufi essays: State University of New York Press.
Neubert, M. J. (2013). Entrepreneurs Feet Closer to God Than the Rest of Us Do. Retrieved from https://hbr.org/2013/10/entrepreneurs-feel-closer-to-god-than-the-rest-of-us-do.
Ramos, H. (2013). Church and Entrepreneurship Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation and Entrepreneurship (pp. 202-206): Springer.
Reynolds, C. E. (2001). A Study of Cross-Cultural Communication for US Military Application: Identifying Mind/Minefields and Avenues of Approach. Retrieved from: http://www.dtic.mil/docs/citations/ADA39213.
Rogers, J. (2014). Religion and entrepreneurship: the role of religious beliefs and values on female entrepreneurship. Department of Sociology, Baylor University.
Sexton, J. M. (2012). College students' conceptions of the role of rivers in canyon formation. Journal of Geoscience Education, 60(2):168-178.
Shoham, S., & Kaufman Strauss, S. (2007). Information needs of North American immigrants to Israel. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 5(2-3): 185-205.
Weber, M. (1958). The Protestant ethic and the spirit of capitalism, trans. Talcott Parsons ,: Charles Scribner's Sons, New York.