طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی (مورد مطالعه: شهرستان گرمی)

نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پردیس ارس دانشگاه تهران

2 مدیر گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

4 عضو هیآت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران

چکیده

برند شهری، دارایی مهمی برای توسعه پایدار شهری بوده و وجه تمایز بین شهرهاست. برندسازی شهر، پدیده ای است که شهرها برای نیل به مزیت رقابتی پایدار در عصر جهانی شدن و بسترسازی برای کارآفرینی، بدان نیاز دارند. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی در شهرستان گرمی می‌باشد. روش تحقیق برحسب هدف، بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، 21 نفر از اعضای هیأت علمی رشته های مدیریت شهری، مدیریت بازاریابی، مدیریت اجرایی، مدیریت دولتی و مدیریت فرهنگی و مدیران شهرداری و افراد دارای تجربه مدیریت شهری، مورد مصاحبه های عمیق قرار گرفتند و سپس داده‌های حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شد. الگوی پارادایمی برندسازی از شرایط علی ، شرایط زمینه‌ای، متغیرهای مداخله گر، راهبردها و پیامدهای برندسازی(توسعه کارآفرینی، توسعه سرمایه اجتماعی، جذب و توسعه سرمایه گذاری وگردشگری، و توسعه روستایی و کاهش مهاجرت) برای آن شهر، نتایج تحقیق محسوب می شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a city Branding Pattern for Entrepreneurship Development (Studied case: Germi City)

نویسندگان [English]

  • Nader Bahari 1
  • Hashem Aghazade 2
  • Taher Roshandel Arbatani 3
  • Shahram Sedghi 4
1 Ph.D. Student, Aras International Campus, University of Tehran, Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran
3 Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran,
4 Associate Professor, Faculty of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences
چکیده [English]

City brand is an important asset for sustainable urban development and is a distinction between cities. City branding is a phenomenon that cities need it in order to achieve a sustainable competitive advantage in the age of globalization and setting up for entrepreneurship. The main aim of this research is designing a city Branding Pattern for Entrepreneurship Development in the Germi city. The research method is fundamental practical according to the goal and in terms of data collection it is qualitative, conducted through the Grounded theory method. In this research, 21 faculty members of urban management, marketing management, executive management, government and cultural management, municipal managers and people with urban management experience were exposed to a deep interview using  purposive and snowball sampling methods and then the data was analyzed using open, axial and selective coding. The paradigmatic pattern from the causative required, underlying, confounding variables, strategies and brand consequences (Entrepreneurship development, Social capital development, attract and develop investment and tourism, rural development and the reduction of migration) for the city, the research results are considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • City Branding
  • Entrepreneurship Development
  • Germi city
  • Grounded theory. Place marketing

City brand is an important asset for sustainable urban development and is a distinction between cities. City branding is a phenomenon that cities need it in order to achieve a sustainable competitive advantage in the age of globalization and setting up for entrepreneurship. The main aim of this research is designing a city Branding Pattern for Entrepreneurship Development in the Germi city. The research method is fundamental practical according to the goal and in terms of data collection it is qualitative, conducted through the Grounded theory method. In this research, 21 faculty members of urban management, marketing management, executive management, government and cultural management, municipal managers and people with urban management experience were exposed to a deep interview using  purposive and snowball sampling methods and then the data was analyzed using open, axial and selective coding. The paradigmatic pattern from the causative required, underlying, confounding variables, strategies and brand consequences (Entrepreneurship development, Social capital development, attract and develop investment and tourism, rural development and the reduction of migration) for the city, the research results are considered.

آقایی، شیما (1389)، بررسی موانع ساختاری توسعه کارآفرینی سازمانی در شرکت ملی پتروشیمی ایران، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران.

اخلاصی، امیر (1391)، ارائه مدل برندسازی برای کلان پروژه‌های تفریحی، اقامتی، گردشگری و ورزشی کشور با رویکرد بومی براساس تئوری مبتنی‌بر داده‌ها، پایان‌نامة دکتری تخصصی مدیریت بازاریابی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.

اشتراوس، آنسلم و جولیت کوربین (1385)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمة بیوک محمدی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.

امینی، الهام، بهراد، علیرضا، منوری، ایرج و سعید مددی باروق (1395)، «نقش مدیریت شهری در بسترسازی برای توسعه کارآفرینی در راستای خدمات‌رسانی و ظرفیت‌سازی مورد نیاز شهر»، چهارمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری، ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، https://www.civilica.com.

پاکدل، محمدرضا، نایب‌زاده، شهناز و حسن دهقان دهنوی (1390)، «ارزیابی بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب‌وکار (مطالعه موردی: گروه پوشاک پل)»، نشریه مدیریت بازاریابی، دورة ششم، شمارة 10: 1- 26.

جعفرنژاد هتکه لوئی، محمد باقر و فضه هوشیار مهربان (1393)، «لزوم توجه مدیریت شهری به کارآفرینی شهری و نقش شهرداری‌ها در بهبود وضعیت کسب‌وکار»، کنفرانس بین‌المللی توسعه و تعالی کسب‌وکار، ایران، تهران، مؤسسه مدیران ایده‌پرداز پایتخت ویرا، https://www.civilica.com.

خواجه‌ئیان، داتیس و سعید راد (1389)، «تدوین مدل هدایتگر مدیریت شهری برای توسعه کارآفرینی»، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، دورة دوم، شمارة 3: 119- 131.

ذکائی، محمد سعید (1381)، «نظریه و روش در تحقیقات کیفی»، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره نهم، شمارۀ 17: 41- 69.

زارعی متین، حسن و مسلم باقری (1394)، «تبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران»، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة سیزدهم، شمارة 3: 925- 944.

زالی، محمدرضا، رضوی، سیدمصطفی، یدالهی فارسی، جهانگیر و اسداله کردنائیج (1391)، شبکه اجتماعی کارآفرینان و شاخص‌های دیدهبان جهانی (GEM)، چاپ اول، انتشارات مؤسسة کار و تأمین اجتماعی، تهران.

شیرمحمدی، شهرام، مطلبی، قاسم و شاهین حیدری (1394)، «خوانشی از جایگاه و نقش برندسازی معماری بر رقابت‌پذیری شهری در شهرهای جهانی»، فصلنامه مدیریت شهری، دورۀ چهاردهم، شمارۀ 40: 177-206.

کاظمی تربقان، مریم و محمدحسن مبارکی (1391)، «بررسی اثر کارآفرینی بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از رویکرد میانگین‌گیری بیزی»، فصلنامه توسعه کارآفرینی،  دورة پنجم، شمارة 3: 125- 144.

مرسلی، زلیخا (1393)، شناخت عوامل مؤثر در ایجاد برند شهری و رفتار مثبت شهروندی در شهر کرج، پایان‌نامة کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.

مهارتی، یعقوب و آزاده جلالی (1391)، «مدل مفهومی توسعه کارآفرینی در شهرهای خلاق»، اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی،ایران، خوانسار، دانشگاه پیام نور مرکز خوانسار، https://www.civilica.com.

Aladkoomo, Florence O. (2004). "Nigeria Educational Policy and Entrepreneurship", Centre for Industrial Research and Development (CIRD)Obafemi Awolowo University,Ile-Ife, Nigeria, 9(2): 75-83.

Anokhin, Sergey; Grichnik, Dietmar; Hisrich, Robert D. (2008). "The Journey from Novice to Serial Entrepreneurship in China and Germany: Are the Drivers the Same?", Managing Global Transitions,2(6): 117-142.

Awasthi, D. (2011). “Approaches to Entrepreneurship Development: The Indian Experience”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 2(1): 107-123.

Begner, W. (2006). "Corporate ventures and knowledge", In Michale Hitt & Duane Ireland, Entrepreneurship, Victoria: Blackwell, 5(12): 45-48.

Bygrave, W.D. (1989). "The Entrepreneurship paradigm(II): Chaos and catastrophes among Quantum Jump?", Entrepreneurship theory & practice, 2(14): 8.

Chowdhury, M.S. (2007). “Overcoming Entrepreneurship Development Constraints: the Case of Bangladesh”, Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1(3): 240-251.

Freire. J. (2005). Geo-branding, are we talking nonsense? A theoretical reflection on brands applied to places, Journal of place branding and public diplomacy,7(16): 347-362.

Fu, T., & Yu, L. (2001). “Toward a theory of the entrepreneurial state”, International Journal of social economics, 9(28): 7-14.

Gholam Mosstafa Khan, M. (2007)." Entrepreneurship Development Programs of small and medium enterprisesin in Bahrain", International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 2(14): 116-122.

Hurley, A. (1999). “Incorporating feminist theories in to sociological theories of entrepreneurship”, Women in management review, 2(14): 2-7.

Kearney, C., Hisrich, R., & Roche, F. (2008). “A conceptual model of public sector corporate entrepreneurship”, International Entrepreneurship Management Journal, 4(14): 295-313.

Keller,K.L. (2008). Strategic brand management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity.

Lee, T.H. (2013). Influence analysis of community resident support, Tourism Management, 1(34): 37-46.

Littunen,H. (2007)."Entrepreneurship and the Characteristics of Entrepreneurial Personality", Greenwood press, United State.

Morris, Michael H.; Lewis, Pamela S.; Sexton, Donald L. (1994). "Reconceptualizing entrepreneurship:an input-output perspective", SAM Advanced Management Journal, 1(59): 6-41.

Sarfaraz, L., & Faghih, N. (2011). “Women’s Entrepreneurship in Iran: A GEM Based-Data Evidence”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 1(1): 45-58.

Shane,S. (2005)."Prior knowledge and the discovery of Entrepreneurial", opportunities, organization science, 11(4): 448-469.

Smith, K; Petersen, J. (2006). "What Is Educational Entrepreneurship?", http:// gseweb.harvard.edu/hepg/educationalentrepreneurship.html

Stel.A; Thurik.R.; Verheul.I.; Baljeu.L. (2007). "The Relationship between Entrepreneurship and Unemployment in Japan", Tinbergen Institute Discussion Papers, 3(7): 1-27.

Strauss, A; Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Thousand Oaks: Sage Publications.

Thompson, Jone. (1999). "The Worlds of Entrepreneur:A new Perspective", Journal of the workplace learning: employee counseling today.

Wang, Y; Fellow, S. (2004). “Financing Difficulties and Structural Characteristics of SMEs in China”, China & Worlds Economy, 12(2): 34-49.

Weijermars, Ruud. (2010). "Value chain analysis of the natural gas industry: Lessons from the US regulatory success and opportunities for Europe", Journal of Natural Gas Science and Engineering, 3(2): 86-104.

Zampetakis. L. (2007). " Entrepreneurial Behavior in the Greek Public Sector", A Framework of Analysis in European Local Government, 17(1): 43- 64.