تأثیرپذیری کارآفرینی اجتماعی از رهبری هوشمند با نقش میانجی یادگیری سازمانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی انجام گرفت. روش تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری را تمام کارکنان دانشگاه بوعلی سینای همدان تشکیل می‌دهند که نمونة آماری مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران و از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی 185 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامة استاندارد رهبری هوشمند، یادگیری سازمانی و کارآفرینی اجتماعی استفاده شد. داده‌های تحقیق پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد: اثر مستقیم رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی و یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است، اثر مستقیم یادگیری سازمانی بر کارآفرینی اجتماعی مثبت و معنادار است و اثر غیرمستقیم رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است. درنتیجه، رهبری هوشمند و یادگیری سازمانی بر توسعة کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزشی عالی تأثیر می‌گذارد.
 
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Affected Social entrepreneurship of intelligent leadership with the role of mediator organizational learning

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Ardalan 1
  • Vahid Soltanzadeh 2
1 Associate Professor Bu Ali Sina University in Hamedan
2 PhD student Education Management Bu Ali Sina University in Hamedan
چکیده [English]

Current study with the aim of Effect intelligent leadership Social Entrepreneurship With the role of mediator organizational learning is done. Research methodology Of applied purpose of data collection is descriptive and correlation. The population consisted of all Bu Ali Sina University in Hamedan is staff  with Cochran formula 185 as the sample through stratified random sampling method were selected. The data to gather were used from three questionnaires intelligent leadership, organizational learning and social entrepreneurship. The data after collecting were analyzed by using SPSS statistical software and Lisrel. The results showed that the direct effect of intelligent leadership on social entrepreneurship and organizational learning is positive and significant. Direct effect of direct effect of on social entrepreneurship is positive and significant. Indirect effect of intelligent leadership on social entrepreneurship with role of mediator organizational learning is positive and significant. As a result of the factors affecting the development of social entrepreneurship in higher education are intelligent leadership and organizational learning.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligent Leadership
  • organizational learning
  • Social Entrepreneurship
  • Bu Ali Sina University
اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ نصیری ولیک نبی، فخرالسادات؛ بهشتی راد، رقیه (1392)، «نقش رهبری خدمت‌گزار در ارتقای اعتماد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی»، فصلنامۀ مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 1(4)، صص 55-81.

اکبرپور، زهره؛ محمدزاده رستمی، جمشید؛ متعهدالشریعتی، علی‌رضا (1393)، «بررسی رابطة بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: سازمان‌های استان خراسان)»، اولین همایش ملی مدیریت بازرگانی با محوریت کسب‌و‌کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان.

انصاری، منوچهر؛ احمدپورداریانی، محمود؛ بهروز آذر، زهرا (1389)، «ویژگی‌های فردی اثرگذار بر توسعة کارآفرینی اجتماعی در مؤسسه‌های خیریة استان تهران»، نشریۀ توسعۀ کارآفرینی، 3(8)، صص 37-64.

آراستی، زهرا؛ فتحی، فریناز؛ قلی پور، آرین (1391)، «ویژگی‌های شخصیتی مؤثر بر قصد کارآفرینانه اجتماعی در کارآفرینان اقتصادی»، فصلنامۀ اقتصاد و تجارت نوین، شمارۀ 27 و 28، صص 153-173.

باب الحوائجی، فهیمه؛ زمانی راد، نسترن (1392)، «سنجش رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی»، فصلنامۀ نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 2(2)، صص 67-78.

حسنوی، رضا؛ رمضان، مجید (1390)، «افزایش سرمایه فکری در سازمان: بررسی نقش یادگیری سازمانی»، نشریۀ بهبود مدیریت، 5(1)، صص 25-40

خانعلیزاده، رقیه؛ کردنایچ، اسدالله؛ فانی، علی‌اصغر؛ مشبکی، اصغر (1388)، «رابطۀ بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی مورد مطالعه دانشگاه تربیت مدرس»، پژوهش نامۀ مدیریت تحول، 2(3)، صص، 45-21.

خانی جزنی، جمال (1388)، «تأثیر آموزش کارآفرینی بر ارتقای فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور»، فصلنامۀ اقتصاد و تجارت نوین، شمارۀ 10 و 11، صص 242-265.

دهقان نجم‌آبادی، عامر؛ پیران، محمد (1391)، «بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی بر رابطه میان رهبری معنوی و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: نمایندگی‌های یک بیمه در شهر ساوه)»، تازه‌های بیمه، 171، صص 5-22.

ضیایی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس؛ آباغی، سعید (1387)، «نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران»، نشریۀ مدیریت دولتی، 1(1)، صص 67-86.

طاوسی، علی رضا (1393)، «رابطۀ رهبری هوشمند با مؤلفه‌های سازمان یاددهنده از نظر کارشناس مسئولان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان قم»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

طاهری، عبدالمحمد؛ شایان جهرمی، امین؛ ترابی، سهیلا (1389)، «بررسی رابطۀ کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان گچساران»، فصلنامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(4)، صص 45-62.

 عبدالعلی، حامد (1388)، «رابطۀ بین مؤلفه‌های جو سازمانی و کارآفرینی اجتماعی در سازمان، )مورد مطالعه : شرکت ایران خودرو(»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی.

عرب، عباس؛ آهنچیان، محمدرضا؛ کارشکی، حسین (1392)، «نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیش بینی کارآفرینی اجتماعی کارکنان: مطالعۀ تطبیقی دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌های غیردولتی مشهد»، فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(10)، صص 61-80.

عمرانی، زهرا؛ حقیقی کفاش، مهدی؛ مظلومی، نادر (1389)، «اولویت بندی عوامل اثر گذار بر کارآفرینی اجتماعی در ایران از دیدگاه فعالان اجتماعی»، توسعۀ کارآفرینی، سال دوم، شمارۀ هشتم، صص 11-36.

قاسمی، مریم (1394)، «رابطۀ مؤلفه‌های رهبری هوشمند با استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع»، پایان نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

قریانیان، میثم (1393)، «بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی کارکنان شهرداری دامغان»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.

قلاوندی، حسن؛ حسنی، محمد؛ سلطانزاده، وحید (1391)، «بررسی رابطۀ بین سرمایۀ فکری بر یادگیری سازمانی»، نامۀ آموزش عالی،‌ 5(20)، صص 99-116.

قهرمانی، محمد؛ پرداختچی، محمدحسن؛ حسین‌زاده، محمد (1389)، «فرهنگ سازمانی و رابطۀ آن با کارآفرینی سازمانی»، فصلنامۀ چشم‌انداز مدیریت دولتی، 1، صص 39-25.

مرجانی، تیمور؛ صدری، سیدصدرالدین (1393)، «توسعۀ کارآفرینی اجتماعی؛ آسیب‌ها، عوامل مؤثر و راهکارها»، مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(2)، صص 297-277.

مقیمی، سیدمهدی؛ روستا، مریم؛ حیدری، محمدمهدی (1386)، «بررسی ارتباط میان کارآفرینی اجتماعی و اثربخشی عملکرد در سازمان‌های غیر دولتی زنان»، مطالعات زنان، سال اول، شمارۀ دوم.

میراسماعیلی، الهام (1386)، «بررسی نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی شهر تهران». فصلنامۀ اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 2(2)، صص 169-150.

نور علیزاده، رحمان؛ حاجیوند، علی (1387)، «رهبری هوشمند (الگوی جدید رهبری برای سازمان‌های هوشمند»، دوماهنامۀ توسعۀ انسانی پلیس،‌ 5(19)، صص 117-129.

Arasti, Z., Zarei, H., & Didehvar, F. (2015).“ Identifying the Evaluative Indicators of Regulatory Policies for the Development of Social Entrepreneurship,,. Public Organization Review, 15(3),pp 453-474.

Aruch , M., Loja , A. &   Sanders, E. (2014). “Social Entrepreneurship and Information and Communication Technologies in Ecuador: Examples and Opportunities, in Alexander W. Wiseman (ed.) ,, International Educational Innovation and Public Sector Entrepreneurship (International Perspectives on Education and Society, 23,  pp.157 – 188

Bornstein, D. (2004). “How to change the world: social entrepreneurs and the power of new ideas,,. New York: Oxford University Press.

Dey, P., & Steyaert, C. (2012). “Social entrepreneurship: critique and the radical enactment of the social,,, Social Enterprise Journal, 8(2), pp90 – 107.

Dogan, N. (2015). “The Intersection of Entrepreneurship and Strategic Management: Strategic Entrepreneurship,,, World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship.

Dutta, D. & Crossan.M. (2005). “The Nature of Entrepreneurial Opportunities: Understanding the Process Using the 4I Organizational Learning Framework,,, Entrepreneurship Theory and Practice, 29(5), pp 425-449.

Fuentelsaz, L., González, C., Maícas, J.P. & Montero, J. (2015). “How different formal institutions affect opportunity and necessity entrepreneurship,,, BRQ Business Research Quarterly, 18,pp 246-258

 Gao, F., Li, M., & Nakamori, Y. (2002). “Systems thinking on knowledge and its management: systems methodology for knowledge management,,, Journal of Knowledge Management, 6(1), pp7 - 17

Hobikoglu, E.H., & Sanli, B. (2015). “Comparative Analysis in the Frame of Business Establishment Criteria and Entrepreneurship Education from the Viewpoint of Economy Policies Supported By Innovative Entrepreneurship,,, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, pp 1156 – 1165.

Hwee Nga, J.K., & Shamuganathan, G. (2010). “The Influence Of Personality Traits And Demographic Factors On Social Entrepreneurship Start Up Intentions,,, Journal Of Business Ethics, 95,pp 259-282.

İrengun, O., & Arıkboga, S. (2015). “The Effect of Personality Traits on Social Entrepreneurship Intentions: A Field Research,,, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195(3), pp 1186-1195.

Karanda, C., & Toledano, N. (2012). “Social entrepreneurship in South Africa: a different narrative for a different context,,, Social Enterprise Journal, 8(3), pp 201 – 215.

Kirby, D.A. (2004) “Entrepreneurship education: can business schools meet the challenge?,,, Education + Training, 46(9), pp 510 – 519.

Kline, R.B. (2011). “Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition,,, New York: The Guilford Press.

Levine, M. V. (2009). “The False Promise of the Entrepreneurial University: Selling Academic Commercialism as an Engine of Economic Development in Milwaukee,,, Working Paper in University of Wisconsin-Milwaukee.

Li nan, F., Fernández-Serrano, J., & Romero, I. (2013). “ Necessity and opportunity entrepreneurship: the mediating effect of culture,,. Rev. Econ. Mund, 33, pp21-47.

Light, P. C. (2009). “The search for social entrepreneurship,,. Washington, DC: Brookings Institution Press.

Mair, J. & Martí, J. (2006). “Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight,,, Journal of World Business, 41(1),pp36-44.

 Martínez‐León, I., &   Martínez‐García, J.(2011) . “The influence of organizational structure on organizational learning,,, International Journal of Manpower, 32(5/6), pp537 – 566,

McKeown, A., & Bates,L. (2013). “Emotional intelligent leadership: Findings from a study of public library branch managers in Northern Ireland,,, Library Management, 34(6/7), pp462 – 485

Neefe, A. (2001). “Comparing levels of Organizational learning maturity of collages and universities participating traditional and non- traditional (academic Quality Improvement Project) accreditation Processes,,,.available at http://www.uwstout.edu/lib/ thesis /2001/ 2001neefed.pdf

Pache, A. C. & Chowdhury, I. (2012). “Social entrepreneurs as institutionally embedded entrepreneurs: Toward a new model of social entrepreneurship education,,. Academy of Management Learning & Education. 11 (3), pp494 - 510.

Peredo, A.M., & Mclean, M. (2006). “Social Entrepreneurship: A Critical Review Of The Concept,,, Journal Of World Business, 41,pp 56-65.

Razavi, S.M., Asadi, M., Esfandabadi, H.M., & Ekbatani, H. (2014). “Design Patterns Barriers to Social Entrepreneurship: An Application of Grounded Theory,,, Research on Humanities and Social Sciences, 4(16), pp6-15.

Renault, C. S., (2006). “Academic Capitalism and University Incentives for Faculty Entrepreneurship,,; Journal of Technology Transfer, 31,pp 227-239.

Rutkauskas, V., & Stasytyte, V. (2013). “Leadership intelligence: how to get there?,,, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 75,pp 52 – 61.

Salamzadeh, A., Salamzadeh, Y., & Nejati, M. (2011). “ SOCIAL ENTREPRENEURSHIP: ANALYZING LITERATURE AND PROPOSING A COMPREHENSIVE MODEL,,, The 9hAsian Academy of Management International Conference.

Salamzadeh, A., & Azimi, M.A. (2013). “Social entrepreneurship education in higher education: insights from a developing country, Int,,. J. Entrepreneurship and Small Business, 20(1),pp 17-35.

 Schulz, K.P. & Geithner,S. (2010). “Between exchange and development: Organizational learning in schools through inter‐organizational networks,,, The Learning Organization, 17(1),pp69 – 85.

Shaker A. Z. (2012). “Organizational learning and entrepreneurship in family firms: exploring the moderating effect of ownership and cohesion,,, Small Business Economics, 38(1),pp51-65.

Skerlavaj, M. Song, J.H. & Lee, Y. (2012). “Organizational learning culture, innovative culture and innovations in South Korean firms,,, Expert Systems with Applications, 37(9),pp 390-403.

Smith, P.A. (2012). “The importance of organizational learning for organizational sustainability,,, The Learning Organization, 19(1), pp4 – 10.

Stam E. & Stel, A.V. (2011). “Types of Entrepreneurship and Economic Growth, Entrepreneurship,,, Innovation and Economic Development,28 (4), pp75-95.

Sullivan Mort, G., Weerawardena, J., & Carnegie, K. (2003). “Social entrepreneurship: Towards conceptualization,,. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing,8:1, pp 88-76.

Sydanmaanlakka,p., (2002). “intelligent leadership and leadership competencies;developing a leadership framework for intelligent organizations; university of technology,,, department of industrial management; laboratory of work psychology and leadership.

Sydanmaanlakka،P. (2005). “Intelligent Leadership: a leadership framework for,,, the 21 Century.”basic books، new york.76.

Sydanmaanlakka, P. (2008). “Intelligent leadership and creativity: Supporting creativity through intelligent leadership,,, An International Conference on CREATIVITY AND INNOVATION MANAGEMENT Integrating Inquiry and Action,The 2nd community meeting, Buffalo, New York.

 Tang, H.W.,  Yin, M., &  Nelson, D. (2010) . “The relationship between emotional intelligence and leadership practices: A cross‐cultural study of academic leaders in Taiwan and the USA,,, Journal of Managerial Psychology, 25(8), pp899 – 926.

Taylor, D.W. (2007), “Entrepreneurship and Small Business (2nd edition),,, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 13(3), pp194 – 196.

Turner ,K.,   Crook ,T.R., &  Miller, M. (2014). “Construct Measurement in Social Entrepreneurship: A Review and Assessment, in Jeremy Short (ed.) ,,, Social Entrepreneurship and Research Methods , 9(1), pp1 – 18.

Uslua, T., Bulbul, I., & Çubukab, D. (2015). “An Investigation of the Effects of Open Leadership to Organizational Innovativeness and Corporate Entrepreneurship,,, World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship

Vilcova, N. & Dimitrescub, M. (2015). “Management of Entrepreneurship Education: a Challenge for a Perform ant Educational System in Romania,,, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 203, pp 173 – 179

Worsham, E. L. (2012). “Reflections and Insights on Teaching Social Entrepreneurship: An Interview with Greg Dees,,. Academy of Management Learning & Education. 11 (3), pp442-452.

Yoon, H., Yun, S., Lee, J., & Phillips, F. (2015). “Entrepreneurship in East Asian Regional Innovation Systems: Role of social capital,,, Technological Forecasting and Social Change, In Press, Corrected Proof, Available online 10 July 2015.