نویسندگان
1 دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
هدف این پژوهش بررسی اثرگذاری فرایندهای مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی است، تا از این رهیافت جایگاه کارآفرینی در طراحی الگوی مدیریت دانش برای سازمان-هایی که قصد ورود به این حوزه را دارند، مشخص شود. برای این پژوهش، از پرسشنامهی طیف لیکرت استفاده شد، که پس از نمونهگیری تصادفی، تعداد 213 عنوان کسبوکار کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی شرق مازندران بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS16 و LISREL8.5 انجام شده است. پایایی سازه با ضریب آلفای کرونباخ برابر 0.939 و روایی آن بهوسیله تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تسهیم دانش بهصورت مستقیم (0.46) و غیرمستقیم (0.38) و بهکارگیری دانش بهصورت مستقیم (0.59) بر روی فرایند کارآفرینی سازمانی اثرگذاری معناداری دارند. اما اثرگذاری مستقیم گردآوری دانش تأیید نشد. از سوی دیگر، اثرگذاری غبرمستقیم گردآوری دانش بر کارآفرینی سازمانی با تسهیم (0.15) و بهکارگیری دانش (0.12) تایید شد