تدوین و اعتبارسنجی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتال

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان

2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان

10.22059/jed.2024.373412.654338

چکیده

چکیده

زمینه: در دهه گذشته کارآفرینی اجتماعی مورد توجه دانشگاهیان و سیاست‌گذاران و کارآفرینان قرار گرفته است. چالش‌های اقتصادی در بحران‌ها به‌طورکلی و در بیماری همه‌گیری کووید-19 به‌طور خاص، مشکلات عظیمی را برای دولت‌ها از نظر تقاضای بیش از حدّ برای مراقبت‌های پزشکی و حمایت‌‌های اجتماعی از آن بخش از جمعیت که نمی‌توانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند، به‌همراه داشته است. سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه اجتماعی به کاهش چنین پیامدهایی کمک می‌کند. کارآفرینی اجتماعی مفهومی برآمده از کارآفرینی است؛ اما دارای مقاصد و اهداف متفاوت با کارآفرینی است. قصد فعالیت کارآفرینی اجتماعی، حل یک مسأله اجتماعی و یا تشویق به انجام فعالیت اجتماعی در جهت ایجاد یک راه‌حل پایدار است.

هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتال و آزمون و برازش آن از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بوده است.

روش‌ها: پژوهش به‌روش کیفی و کمی و از نوع آمیخته است. از نظر هدف کاربردی و به ‌لحاظ ماهیت پیمایشی-اکتشافی است. بخش کیفی مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد و بخش کمی بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش کسب‌وکارهای حوزه اجتماعی و حوزه دیجیتال کشور بوده است. داده‌ها بر اساس مصاحبه با 11 نفر از کارآفرینان خبره و فعالان این دو حوزه کسب‌وکار، از طریق نمونه‌گیری هدفمند به‌روش گلوله برفی و بخش کمی با توزیع پرسشنامه محقق‌ساخته در بین کارآفرینان و مدیران دو حوزه فوق، جمع‌آوری شده است. روایی و پایایی به‌روش لینکلن و گوبا ارزیابی و تأیید شد. تحلیل داده‌های کیفی گردآوری‌شده به‌کمک نرم‌افزار Maxquda.2020 و تحلیل داده‌های کمی با نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS.3 صورت گرفته است.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش در بخش کیفی، مفهوم کارآفرینی اجتماعی دیجیتال، پدیده محوری مدل را تشکیل داده ‌است. از 33 مؤلفه تأثیرگذار، شرایط علّی با چهار مؤلفه: ویژگی‌های شخصیتی، الگوپذیری افراد، نیازهای مغفول جامعه، مزیت‌های خاص رویکرد دیجیتال؛ شرایط زمینه‌ای با مؤلفه‌های: پذیرش جامعه، فراهم‌بودن بستر کارآفرینی، دانش و تخصص کارآفرینی و کاربرد ابزار مناسب رویکرد دیجیتال؛ عوامل مداخله‌گر در سه دسته تقویت‌کننده، تضعیف‌کننده و بالقوه؛ راهبردها تحت پنج مقوله: استراتژی مشارکت، تدوین برنامه و اجرای حرفه‌ای، تسهیل شرایط و حمایت کسب‌وکارهای اجتماعی، رشد تدریجی بلندمدت و الگوسازی؛ پیامدها با مؤلفه‌های: تعالی جامعه، کسب جایگاه برتر اجتماعی، ارتقای رفاه عمومی، تسریع انجام امور، توسعه کسب‌وکارها و رفع نیازهای ارضانشده شناسایی شده‌اند و بر اساس یافته‌های بخش کمی، روابط اصلی مدل پژوهش مورد برازش و تأیید قرار گرفته است.

نتیجه‌گیری: کارآفرینان و شرکت‌های کارآفرینی اجتماعی در صورتی‌که فعالیت‌های خود را درراستای حل مسائل اجتماعی، با گرایش به‌سمت دیجیتالی‌شدن و استفاده از خدمات آنلاین پیش ببرند، قادر خواهند بود خدمات سریع‌تر، ارزشمندتر و وسیع‌تری ارائه نمایند و افراد نیازمند بیشتری را تحت پوشش قرار دهند و دامنه ارائه خدمات کارآفرینی اجتماعی را از قلمروی محلی به فراتر از مرزها انتقال دهند و به‌ مزیت رقابتی پایدارتری دست پیدا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Compilation and validation of digital social entrepreneurship model

نویسندگان [English]

  • Iman jafarinasab 1
  • ALIREZA SHIRVANI 2
  • mohammad reza davoodi 2
1 Department of Entrepreneurship Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, Dahaghan Branch
2 Associate Professor of Islamic Azad University, Dahaghan Branch
چکیده [English]

Abstract

Background: In the last decade, social entrepreneurship has attracted the attention of academics, policy makers and entrepreneurs. Economic challenges in crises in general and in the Covid-19 pandemic in particular, pose huge problems for governments in terms of excessive demand for medical care and social support from that part of the population. That they cannot meet their basic needs. Social entrepreneurial investments help to reduce such consequences. Social entrepreneurship is a concept derived from entrepreneurship; but it has purposes and goals different from entrepreneurship. The intention of social entrepreneurship activity is to solve a social problem or to encourage social activity in order to create a sustainable solution.

Purpose: The purpose of the current research was to design a digital social entrepreneurship model and test and fit it through structural equation modeling.

Methods: The research is a mixed qualitative and quantitative method. It is practical in terms of purpose and exploratory in terms of its nature. The qualitative part is based on data-based theory and the quantitative part is based on structural equation modeling. The statistical population was the qualitative part of the research of businesses in the social and digital fields of the country. The data is based on interviews with 11 expert entrepreneurs and activists of these two business areas, through targeted sampling using the snowball method and a quantitative part by distributing researcher-made questionnaires among the entrepreneurs and managers of the above two areas. Has been collected. Validity and reliability were evaluated and confirmed by Lincoln and Goba method. Qualitative data analysis was done with the help of Maxquda.2020 software and quantitative data analysis was done with SPSS and Smart PLS.3 software.

Findings: Based on the research findings in the qualitative part, the concept of digital social entrepreneurship has formed the central phenomenon of the model. Out of 33 influential components, causal conditions with four components: personality traits, people's role models, neglected needs of society, special advantages of digital approach; Background conditions with the following components: society's acceptance, availability of entrepreneurship platform, knowledge and expertise of entrepreneurship and application of suitable digital approach tools; Intervening factors in three categories: strengthening, weakening and potential; Strategies under five categories: partnership strategy, program development and professional implementation, facilitating conditions and supporting social businesses, long-term gradual growth and modeling; The consequences have been identified with the following components: the excellence of the society, the acquisition of a superior social position, the promotion of public welfare, the acceleration of affairs, the development of businesses, and the satisfaction of satisfied needs, and based on the findings of the quantitative part, the main relationships of the research model and Confirmed.

Conclusion: Entrepreneurs and social entrepreneurship companies will be able to provide faster, more valuable services if they advance their activities in the direction of solving social problems, with a tendency towards digitalization and using online services, And provide a wider range and cover more needy people and transfer the scope of providing social entrepreneurship services from the local territory to beyond the borders and achieve a more sustainable competitive advantage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurship
  • social entrepreneurship
  • digital social entrepreneurship
  • digital entrepreneurship