پدیدارشناسی تجربه‌ی زنان کارآفرین از نابرابری اجتماعی (مورد مطالعه؛ زنان کارآفرین شهر سنندج)

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی سنندج، کردستان، ایران

2 جامعه شناسی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران

10.22059/jed.2024.374655.654351

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به دنبال واکاوی تجربه­ی زنان کارآفرین شهر سنندج از نابرابری اجتماعی بوده است. نابرابری اجتماعی ابعاد و زوایای متعددی از جمله جنسیت، کار و موقعیت زمانی و مکانی و... را دربر می­گیرد. پژوهش حاضر این امر را در مورد زنان کارآفرین شهر سنندج به پرسش کشیده است. کارآفرینی، به­ عنوان پدیده­ای نوین در اقتصاد نقشی موثر در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است. امروزه کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، دارای نقش کلیدی است اما برای زنان دارای محدودیت­ها و موانعی است. وضعیت کارآفرینی زنان در سراسر جهان، منعکس­کننده­ی نابرابری­های جنسیتی در محیط بیرونی است که اغلب برای زنان بیشتر از مردان آشکار است و چنین نابرابری­هایی منجر به دسترسی نابرابر به منابع و فرصت­ها می­شود. بنابراین با درنظر داشتن دیدگاه سه نظریه­پرداز حوزه نابرابری اجتماعی_ چافتز، فوگل و الین رایت_ به تحلیل آنها از نابرابری اجتماعی در یک پیوند با نابرابری جنسیتی، فرصت اجتماعی و شرایط کار و تولید پرداخته شده است.
روش: روش مورد استفاده، پدیدارشناسی تفسیری بوده و به درک و تفسیر تجربیات زنان از نابرابری در عرصه­ی کارآفرینی شهر سنندج پرداخته شده است. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل، ١٧ نفر از زنان کارآفرین واقع در شهر سنندج می­باشد که در حوزه­های صنعت، خدمات، کشاورزی و صنایع دستی، مشغول به­کار می­باشند، و به عنوان کارآفرین شناخته می­شوند. از نمونه­گیری هدفمند برای انجام مصاحبه­های نیمه ساخته یافته استفاده شده است و تا اشباع نظری ادامه داشته است. فرآیند چهار مرحله­ای تحلیل داده­ها شامل مرحله­ی 1) خواندن و درک کلیت متن داده­ها. مرحله­ی 2) افق­سازی و تلخیص داده­ها. مرحله­ی 3) تشکیل واحدهای معنایی ٤) بازاندیشی دقیقی در مضامین شناسایی شده، وجوه اشتراک و اختلاف در آنها، استخراج مضامین کلی و بازخوردهای مصاحبه­شوندگان می­شود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ٢٧٥ مفهوم، ١٦ مقوله اولیه و ٥ مقولات ثانویه شامل «رنج­های چندگانه»، «کارآفرینی حاشیه­ای» و «نابرابری جنیستی مضاعف»، «عوارض جسمانی و ظاهری» و «بحران اقتصادی و تورم» می­­شود که تفسیر آنها حکایت از نبود درآمد مناسب، عدم حمایت مالی و عاطفی خانواده از فرد کارآفرین، موانع قانونی و اداری کار، فشارکاری و دست تنها بودن دارد که این موارد با نابرابری جنسیتی و عوارض ناشی از کار سخت درآمیخته است. موانع موجود در مسیر زنان کارآفرین، در مقایسه با مردان کارآفرین نشان می­دهد که، اغلب موانعی که زنان با آن دست­وپنجه نرم می­کنند، وجود موانع مرتبط با جنسیت، برای زنان کارآفرین مورد مطالعه از خانواده گرفته تا فرآیند اداری کار و پروسه­­ی فروش محصولات و خدمات وجود دارد، و در اکثر ابعاد و حوزه­ها نهادینه شده است که به مرور سبب می­شود، مسأله­ی کارآفرینی زنان در شهر سننندج، با موانع و مشکلات جدی و لاینحل روبه­رو شود. موانع جنسیتی و خانوادگی هستند، تا موانع قانونی و مالی، در حالی که موانع مالی و قانونی کار، برای مردان آشکارتر هست. کارآفرینی در شهر سنندج به نسبت حوزه­های کارآفرینی و توسعه­ در حاشیه قرار دارد و این امر موانع اساسی را برای کارآفرینی زنان سبب شده است. مخاطره­ی تعطیلی کسب­وکار و عدم فروش محصولات به دلیل تورم نیز این موانع و نابرابری را تشدید نموده است. زنان کارآفرین شهر سنندج، نسبت به زنان کارآفرین در شهرهای بزرگ، خود را در شرایط نابرابرانه­تری می­بینند که این امر نتیجه­ی کارآفرینی حاشیه­ای و نابرابر در استان کردستان و به­ویژه شهرسنندج است. بی­توجهی مسئولین و دولت نسبت به توسعه­ی کارآفرینی در شهر سنندج، و ادامه­ی روند تورم و بحران اقتصادی، می­تواند زنان کارآفرین را با مشکلات و مسائل جدی­تری مواجه کند.
نتیجه:. با توجه به رغبت زنان کارآفرین و همچنین وجود پتانسیل­های زیاد در زمینه­­های گردشگری (گسترش اقامت­های بوم­گردی)، صنایع دستی (ارغوان­بافی، معرق­کاری، چرم، کلاش­بافی، لباس محلی) و کشاورزی (کشت توت فرنگی، دام­داری، پرورش کرم ابریشم) می­توان با سرمایه­گذاری و حمایت دولتی در این بخش­ها و تقویت آنها ظرفیت­های بالقوه را به ظرفیت­های بالفعل تبدیل نمود، و افراد زیادی، خصوصاً زنان را به سمت کارآفرینی در این عرصه­ها تشویق کرد، و دولت باید با ارائه­ی تسهیلات و امکانات اولیه و حمایت مالی از زنان کارآفرین، انگیزه را برای ایجاد اشتغال در آن­ها ایجاد نماید. لذا جهت کاهش این موانع و تسهیل در کارآفرینی زنان لازم است با توجه به پتانسیل­های شهر سنندج در حوزه­های مختلف اقداماتی از جمله ارائه تسهیلات و وام، برطرف نمودن روند بروکراسی و حمایت معنویی و مالی از زنان کارآفرین به­عمل آید.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenology of women entrepreneurs' experience of social inequality Study case: women entrepreneurs of Sanandaj city(

نویسندگان [English]

  • Hossein daneshmehr 1
  • Samireh Amini 2
1 Associate Professor of Sociology, University of Kurdistan
2 Master of Sociology University of Kurdistan
چکیده [English]

Objective: The present research has sought to analyze the experience of women entrepreneurs in Sanandaj city from social inequality. Social inequality includes many dimensions and angles, including gender, work, time and place, etc. The present research has questioned this about women entrepreneurs in Sanandaj. Entrepreneurship, as a new phenomenon in the economy, has found an effective role in the economic development and progress of countries. Today, entrepreneurship has a key role in a competitive and market-based economy, but it has limitations and obstacles for women. The status of women's entrepreneurship around the world reflects gender inequalities in the external environment, which are often more obvious for women than men, and such inequalities lead to unequal access to resources and opportunities. Therefore, taking into account the views of three theorists in the field of social inequality - Chaffetz, Fogel and Elaine Wright - their analysis of social inequality in a link with gender inequality, social opportunity and work and production conditions has been discussed.
Method: The method used is interpretive phenomenology, and it is devoted to the understanding and interpretation of women's experiences of inequality in the field of entrepreneurship in Sanandaj city. The statistical population of this research includes 17 women entrepreneurs located in Sanandaj city, who work in the fields of industry, services, agriculture and handicrafts, and are known as entrepreneurs. Purposive sampling was used to conduct semi-structured interviews and continued until theoretical saturation. The four-step process of data analysis includes 1) reading and understanding the entirety of the data text. 2) Hominization and summarization of data. 3) Formation of semantic. 4) A careful rethinking of the identified themes, commonalities and differences in them, general themes and feedbacks of the interviewees are extracted.
Results: The results showed that 275 concepts, 16 primary categories and 5 secondary categories including "multiple sufferings", "marginal entrepreneurship" and "double genetic inequality", "physical and appearance complications" and "economic crisis and "inflation" whose interpretation indicates lack of adequate income, lack of financial and emotional family support for the entrepreneur, legal and administrative barriers to work, pressure to work and being alone, which are mixed with gender inequality and complications caused by hard work. The obstacles in the path of female entrepreneurs, compared to male entrepreneurs, show that, most of the obstacles that women struggle with, the existence of barriers related to gender, for the female entrepreneurs studied, from the family to the administrative work process. And the process of selling products and services exists, and it has been institutionalized in most dimensions and areas, which gradually causes the issue of women entrepreneurship in Sannandaj city to face serious and unsolvable obstacles and problems. to be Barriers are gender and family, rather than legal and financial barriers, while financial and legal labor barriers are more obvious for men. Entrepreneurship in the city of Sanandaj is on the sidelines compared to the areas of entrepreneurship and development, and this has caused major obstacles for women entrepreneurship. The risk of business closure and non-sale of products due to inflation has also aggravated these obstacles and inequality. The risk of business closure and non-sale of products due to inflation has also aggravated these obstacles and inequality. Women entrepreneurs of Sanandaj city, compared to women entrepreneurs in big cities, see themselves in more unequal conditions, which is the result of marginal and unequal entrepreneurship in Kurdistan province and especially Sanandaj city. The indifference of the officials and the government towards the development of entrepreneurship in Sanandaj city, and the continuation of the inflation and economic crisis, can face women entrepreneurs with more serious problems and issues.
Conclusion:Due to the desire of women entrepreneurs and also the existence of great potentials in the fields of tourism (expansion of ecotourism stays), handicrafts (purple-weaving, embroidery, leather, kalash-weaving, local clothing) ) and agriculture (strawberry cultivation, animal husbandry, silkworm breeding) can be transformed into actual capacities by investing and supporting the government in these sectors and strengthening them, and many people , especially encouraged women towards entrepreneurship in these fields, and the government should provide incentives and provide basic facilities and financial support to women entrepreneurs to create employment for them. Therefore, in order to reduce these obstacles and facilitate women's entrepreneurship, it is necessary to take measures such as providing facilities and loans, removing the bureaucratic process, and providing spiritual and financial support to women entrepreneurs, according to the potential of Sanandaj city.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • social inequality"
  • women entrepreneurs"
  • marginal entrepreneurship"
  • phenomenology"
  • "
  • Sanandaj"
احمدپور، امیر؛ عرب، فاطمه و شهرکی، محمدرضا. (1398 ). بررسی تاثیر مؤلفه­های سرمایه اجتماعی در رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی­های روستایی استان مازندران. پژوهش و برنامه­ریزی روستایی، 8 (3)، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/236455/fa.
ادیب، یوسف و مردان اربط، فاطمه. (1393). پدیدارشناسی تجربیات و ادراکات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی: یک مطالعة کیفی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، ٧(٣)، ٤٤٧-٤٦٥. doi: 10.22059/jed.2014.52502.
اسمیت، دیویدوودراف. (1395). پدیدارشناسی. ترجمه مسعود علیا، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ سوم.
آنی، نادیا؛ خسروی­پور، بهمن؛ آجیلی، عبدالعظیم و عبدشاهی، عباس. (1399). عوامل موثر بر توسعه و موانع بازدارنده کارآفرینی زنان روستایی. نشریه علمی زن و فرهنگ، ١١(٤٤). 61-70.
پورطاهری، مینو و پوروردی نجات، مهدی. (1389). سنجش نابرابری جنسیتی در بین زنان روستایی، مطالعه موردی: استان گیلان. دانشنامه علوم اجتماعی، ١(٢)، ٣١-٤٥. http://jhs.modares.ac.ir/article-۲۵-۱۰۲۱۷-fa.html
سایت مرکز آمار ایران (١٣٩٥-١٤٠١). . https://www.amar.org.ir
صابر، فیروزه. (1381). راه­­های توسعه کارآفرینی زنان در ایران. انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
فوگل، لیز. (1400). مارکسیسم و ستم بر زنان. ترجمه فرزانه راجی، تهران: انتشارات چرخ.
قاسمی، مهدی. و احمدپور، محمد. (1394). بررسی مولفه­های تأثیرگذار بر موفقیت زنان کارآفرین قالیباف استان مازندران. فصلنامه روستا و توسعه، ١٨(٣)، 1-20.doi: 10.30490/rvt.2018.5943.
قربانی پیرعلیدهی، فاطمه. (1399). موانع توسعه‌ی کسب و کارهای خانگی زنان در مناطق روستایی (مورد واکاوی؛ شهرستان رضوانشهر استان گیلان). مطالعات جغرافیایی نواحی ساحلی، ١(٣)،  ٥-٢٦. doi: 10.22124/gscaj.2021.18897.1068.
کرامپتون، رزماری. (1398). طبقه و قشربندی اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی، چاپ دوم.
کریمی، شهلا؛ نادری، نادر و خسروی، احسان. (1402). واکاوی چالش‌های زیست‌بوم کارآفرینی پایدار در استان کردستان؛ به‌کارگیری رویکرد آمیخته. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی. ١٠(١). ١-٢١.  doi.org/10.22069/jead.2023.20817.1670
گرب، ادوراد. (1373). نابرابری اجتماعی، دیدگاه­های نظریه­پردازان کلاسیک و معاصر. ترجمه محمد سیاه­پوش و احمدرضا غروی­زاد، تهران: انتشارات معاصر.
لهسایی­زاده، عبدالعلی. (1380). نابرابری­ها و قشربندی اجتماعی در ایران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ١٦(٢)، ١-٢٢. SID. https://sid.ir/paper/13387/fa
ملک، حسن. (1387). جامعه­شناسی قشرها و نابرابری­های اجتماعی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام­نور، چاپ هفتم.
هرست، چالز ای. (1389). نابرابری اجتماعی، انواع،علل و پیامدها. ترجمه شکوری، علی، تهران: انتشارت دانشگاه تهران، چاپ دوم.
Adib, Y., & Mardan Arbat, F. (2014). Phenomenology of experiences and entrepreneurs’ perceptions of entrepreneurship phenomenon; A qualitative study. Journal of Entrepreneurship Development7(3), 447-465. doi: 10.22059/jed.2014.52502. (In Persian).
Ahmadpour, A., Shahraki, M., & Hosseinzadeh, F. (2021). An analysis of the desire of rural women to develop agricultural-oriented businesses in Mazandaran province. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development8(2), 63-80. doi: 10.22069/jead.2021.19522.1532. (In Persian).
Annie, Nadia; Khosravipour, Bahman; Ajili, Abdulazim and Abdshahi, Abbas. (2019). Factors affecting the development and obstacles preventing rural women's entrepreneurship. Scientific Journal of Women and Culture, 11(44). 61-70. https://journals.iau.ir/article_675174.html?lang=en. (In Persian).
Bastian, L. B., and Zali, M. (2019). Gender inequality, entrepreneurship development in the mena region. DOI: 10.3390/su11226472.   
Crampton, Rosemary. (2018). Class and social stratification. Translated by Hoshang Naibi, Tehran: Ney Publishing, second edition. (In Persian).
Fogel, Liz. (2021). Marxism and oppression of women. Translated by Farzaneh Raji, Tehran: Charkh Publications. (In Persian).
GHASEMI, M., & AHMADPOUR, A. (2018). Investigating the influencing factors on the success of female carpet weaving entrepreneurs in Mazandaran province. Village and Development18(3), 1-20. doi: 10.30490/rvt.2018.59435. (In Persian).
ghorbani piralidehi, F. (2021). Barriers to the development of women, s home businesses in rural areas (Case study; Rezvanshahr city of Guilan province). Geographical Studies of Coastal Areas Journal1(3), 5-26. doi: 10.22124/gscaj.2021.18897.1068. (In Persian).
Greb, Edward. (1994). Social inequality, the views of classical and contemporary theorists. Translated by Mohammad Siahposh and Ahmadreza Gharavizad, Tehran: Contemporary Publications.
       https://www.amar.org.ir. (In Persian).
Hurst, Charles E. (2010). Social inequality, types, causes and consequences. Translated by Shakuri, Ali, Tehran: Tehran University Press, second edition. (In Persian).
Jaiyeola, E. F., and Adeyeye, M. (2021). Obstacles along the path of women in ekiti state nigeria. DOI: 10.1016/j.heliyon. 2021.e07593.
Karimi, S., Naderi, N., & Khosravi, E. (2023). Analyzing the challenges of the sustainable entrepreneurship ecosystem in Kurdistan province; Using a mixed approach. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development10(1), 1-22.
      doi: 10.22069/jead.2023.20817.1670. (In Persian).
Lehsaizadeh, Abdul Ali. (2001). Inequalities and social stratification in Iran. Journal of Social and Human Sciences of Shiraz University, 16(2), 1-22. SID. https://sid.ir/paper/13387/fa. (In Persian).
Malek, Hassan. (2008). Sociology of strata and social inequalities. Tehran: Payam Noor University Press, 7th edition. (In Persian).
Nwagu, N. B., & Onwuatuegwu, I. N. (2021). Women entrepreneurship in Africa and implications on development: Obstacles and remedies. Journal of African Interdisciplinary Studies5(6), 56-67.‏ http://cedred.org/jais/index.php/issues.
Pourtaheri M, Pourverdi Nejat M. (2009). The Examining of Sexual Unequaity Among Rural Women: Case Studuy of Guilan Province. JHS; 1 (2) :115-155. URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-10217-fa.html. (In Persian).
Roska, E. Agarwal, N., and Brem, A. (2020). Women entrepreneurs as agents of change A comparative analysis of social entrepreneurship processes in emerging markets. Technological foreca sting. DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120067.
Saber, Firuzeh. (2013). Ways to develop women's entrepreneurship in Iran. Enlightenment Publications and Women's Studies. (In Persian).
Smith, David Woodruff. (2015). Phenomenology. Translated by Masoud Alia, Tehran: Qaqnoos Publications, third edition. (In Persian).