کردمان‌شناسیِ هرمنوتیکی و واکاوی کنشِ کارآفرینانه

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

2 استاد بازنشسته دانکده اقتصاد دانشگاه تهران

10.22059/jed.2024.364827.654265

چکیده

در تاریخ اندیشه‌ی اقتصادی، کردمان‌شناسی یا همان مطالعه‌ی منطقِ کنش انسانی، به منزله‌ی یکی از ارکان اصلی در معرفت‌شناسی علم اقتصاد اتریشی معرفی شده است. تبیینِ این اصل، نخست از سوی لوودیگ فن میزس، از پیشاهنگان مکتب اتریشی علم اقتصاد، ارائه شد؛ او کردمان‌شناسی را به منزله‌ی سنگ‌بنای نظریه‌پردازی در علوم اجتماعی بازمی‌شناسد و تفسیر خود از نظریه‌ی اقتصادی را به‌نحوی مبسوط بر پایه‌ی دلالت‌های شناختیِ این اصل پی می‌ریزد. در نگاه او، کردمان‌شناسی اصول بنیادین معرف‌شناسی کنش انسانی را در علوم اجتماعی به طور عام، و علم اقتصاد به طور خاص، برمی‌نهد. این نسخه از کردمان‌شناسی، به سیاقی کانتی، چارچوبه‌های پیشینی لازم برای واکاوی کنش انسانی را بر اساس مقدماتی یقینی و بدیهی و مقولاتی مسلم همچون علت‌مندی و غایت‌مندی به دست می‌دهد تا حوزه‌ای معرفت‌شناختی را آشکار سازد که عاری از نسبیت‌ها و نااطمینانی‌های بافتارمند و تاریخی است. به بیان دیگر، این شالوده‌ی منطقی، فراتاریخی و جهان‌شمول است و در حکم یک بنیان نظری قطعی و پیشاتجربی است که تحلیل‌های تاریخی و بررسی‌های شواهدمحور و آماری را باید در بطن آن نشاند و معنادار ساخت. با این حال، در طول سیر تحولی اندیشه‌پردازی در مکتب اتریش، اندیشمندان تا حدی از سویه‌های جزم‌گرایانه‌ی آشکار و پنهان در هسته‌ی نظریِ این قسم کردمان‌شناسی مطلق‌انگار و کانتی دور شدند و به سوی برداشتی پویاتر و انعطاف‌پذیرتر از آن سوق پیدا کرده‌اند؛ برداشت‌هایی که به‌لحاظ معرفت‌شناختی تفسیرمحورند و ساخت معنای کنش را منوط می‌دانند به زمینه‌مندی‌ها و موضوعیت‌های بافتاری، چیزی که عموماً ذیل رویکردهای هرمنوتیکی در علوم اجتماعی قرار می‌گیرند. در این مقاله، در کنار بررسی چارچوب مفهومی و شناختیِ حاکم بر کردمان‌شناسی در نظریه‌ی کنش و معرفی خوانش‌های هرمنوتیکی از آن، می‌کوشیم تا ضمن تأکید بر جایگاهِ نظریِ این اصل در سطوح بنیادین تحلیل کردار انسانی، نسبت به کفایت تبیینیِ آن در تحلیل کنش کارآفرینانه نیز دلیل آوریم. برای دستیابی به این هدف، نخست شالوده‌های فلسفی مبانی شناختی کردمان‌شناسی را بررسی خواهیم کرد؛ در این بخش، رویکرد تفسیرگرایی اقتصاددان اتریشی متأخر را در برابر رویکرد مطلق‌انگار میزس قرار می‌دهیم و با تأکید بر پیشینی‌انگاریِ هرمنوتیکی، و جایگاه آن در تقابل بنیادین معرفت‌شناسی علم اقتصاد نئوکلاسیک و علم اقتصاد اتریشی، زمینه‌های بایسته در بازتعریف سویه‌های شناختی کردمان‌شناسی را معرفی خواهیم کرد. در این ارتباط، ضمن مرور نقدهای هایک بر سرشت همان‌گویانه‌ی کردمان‌شناسی مطلق‌انگار میزس، به آرای لاخمان و شکل و تأکید آنها بر مسأله‌ی زمان، عدم‌قطعیت و زمینه‌مندیِ کنش انسانی ارجاع می‌شود. استدلال خواهد شد که با وارد کردن این عناصرِ در تحلیل کنش انسانی، و با رد پیشینی‌انگاری ساده‌انگارانه، از یک سو راه برای وارد کردن مجموعه ویژگی‌هایی که پویایی‌های ذهن خلاص را در غایت‌شناسی کنش می‌نشانند، باز خواهد شد، و از سوی دیگر بافتارمندی اجتماعی کنش نیز در دایره‌ی کردمان‌شناسی قرار خواهد گرفت. به این اعتبار استدلال خواهیم کرد که توانِ شناختیِ مضمر در کردمان‌شناسی هرمنوتیکی را می‌توان در مقام اصلی توصیفی-تبیینی در رابطه با واکاویِ کنشِ کارآفرینانه، به‌منزله‌ی کنشی آمیخته با عدم‌قطعیت و ابهام، به کار بست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Hermeneutical Praxeology & Human Action Analysis

نویسندگان [English]

  • Ali Rostamian 1
  • Mahmoud Motevaseli 2
1 Faculty of Governance, University of Tehran
2 Professor emeritus, Faculty of Economics, University of Tehran
چکیده [English]

In the history of economic thought, Praxeology (logic of human action) is recognized as one the most imperative foundations in the epistemology of Austrian economics. The most comprehensive elaboration of this principle has been explained by Ludwig von Mises, one of the most prominent pioneers of Austrian school of economics, in his magnum opus (Human Action), where he recognized praxeology as the cognitive cornerstone of theorizing in social sciences. In his view, praxeology posits the fundamental epistemological tenets of human action in social sciences (in general) and in economic theory (in particular). This version of praxeology, in a Kantian vein, based on the certain and self-evident premises such as causation and teleology, provides the necessary frameworks for analyzing the human action, thereby revealing an epistemological domain free of historical relativities and contextual uncertainties. In other words, this logical foundation is taken ahistorical and universal, working as a certain and a priori theoretical basis upon which the historical and statistical evidence-based analyzes are to be embedded and signified. However, through the evolutionary transitions in Austrian school, its pioneer thinkers have tended to modify the absolutist aspects of this principle and tried to enrich it as a more flexible and dynamic one, by revising it through cognitive and epistemic implications of interpretative and hermeneutical approaches. These approaches are epistemologically hermeneutical and tend to condition the signification of human action with respect to contextual embeddedness and significance, which itself is known as interpretivist view in social science in general. This article attempts to review the conceptual framework of praxeology in the light of hermeneutical reading, and tries to demonstrate its explanatory adequacy in the analysis of entrepreneurial action. To this end, we firstly investigate the philosophical tenets of cognitive fundamentals of praxeology; where the interpretivist approaches of late Austrian economists are put in contrast with the absolutism of Misesian version of praxeology. Thus, emphasizing the hermeneutical apriorism, and its place in contrasting the neoclassical economic theory with Austrian economics, the essential problematics which helps reconceptualizing the cognitive aspects of praxeology are introduced. In this regard, along with reviewing the critics of tautological sides of absolutism of Mises put forth by Hayek, we refer to the exploratory ideas of Lachmann and Shackle, accentuating their emphasis on the problems of time, uncertainty and embeddedness of action. Accordingly, we attempt to demonstrate that involving such elements in the analyzes of human action, and rejecting the simplistic apriorism, on the one hand help to pave the way for introducing the features which put the creative dynamics of mind into the teleology of human action, and on the other hand place the social embeddedness of action in the domain of praxeology. Consequently, we claim that hermeneutical praxeology, owing to its focus on dynamic nature of human action and decision-making processes, can effectively be employed as a descriptive-explanatory principle in explaining entrepreneurial action which essentially involves uncertainty and ambiguity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Austrian Economics
  • Praxeology
  • Economic Methodology
  • Entrepreneurial Action
  • Uncertainty