طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری

نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر در دو حوزة بازاریابی کارآفرینانه و کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری، چگونگی و چیستی الگوی بازاریابی کارآفرینانه را در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری تبیین می‌کند و با بهره‌گیری از راهبرد نظریة برخاسته از داده‌ها شیوة سامان‌دهی فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری را تشریح می‌کند. تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها کیفی است. جامعة آماری شامل کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری حوزة صنایع خلاق است که با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری نظری و ابزار مصاحبه، مصاحبه‌های عمیق با ۲۰ نفر از کارآفرینان فرهنگی- هنری انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مقولة محوری بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری گرایش کارآفرینانة فرهنگی است که ناشی از شرایط علی ذهنیت و نگرش کارآفرینانه است و براساس راهبردهای بازاریابی کارآفرینانه و تاکتیک‌های بازاریابی کارآفرینانه به خلق ارزش فرهنگی و ارزش اقتصادی به‌عنوان پیامد بازاریابی کارآفرینانه منتهی شده است. همچنین، شرایط زمینه‌ای شامل شبکه‌سازی، فرهنگ کارآفرینانه، ساختار، بازاریابی داخلی و سرمایة انسانی به‌علاوه شرایط محیطی شامل عوامل اجتماعی، دولت، مذهب، رسانه، محیط‌زیست و دانشگاه عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانة کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptual model of entrepreneurial marketing in art-cultural marketing enterprises

نویسندگان [English]

  • Mohamad Taghi Toghraee1 1
  • Mehran Rezvani 2
  • Mohamad Hassan Mobaraki 2
1 PhD student of entrepreneurship-university of Tehran
2 Associate professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

Today's focus on marketing practices and activities of art-cultural business for growth and development of this business is of paramount importance. Because the current (entrepreneurial) marketing model do not explain the marketing activities of such a business. This paper aims to provide a systematic and conceptual model of entrepreneurial marketing activities in the artistic and cultural businesses based a Grounded Theory strategy. The research process was conducted in two phases, at the first stage, used the theoretical sampling method to carry out in-depth interviews with 20 art entrepreneurs, and at the second phase, through a focus group meeting (attended by 10 experts and professionals in the fields of entrepreneurship, marketing and economics, culture and art) the findings from the first phase were explored, extracted and validated. The results showed that cultural entrepreneurial orientation was known as core element of GT model. The other element of this model included: entrepreneurial attitudes and mindset as a casual factor; entrepreneurial marketing strategies and tactics as a strategies. Networking, entrepreneurial culture, structure, enteral marketing and human capital as context elements. Moreover, social factors, government, religion, media, environment, and university was known as the intervening factors; and finally cultural and economic value creation has been known as an outcome of model.
Keywords: Entrepreneurial marketing, Creative industries, Cultural- art based business, Grounded theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Marketing
  • creative industries
  • Cultural- art based business
  • Grounded theory
Barrowclogh, D. & Kozul-Wright, Z. (2008). Creative Industries and Developing Countries, Routledge Taylor & Francis Group, London.

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis, Sage Publication, Los Angeles, London, New Delhi.

Chaston, I. (2002). “How interaction between relationship and entrepreneurial marketing may affect organizational competencies in small UK manufacturing firms”, Marketing Education Review, 7(3): 55- 65.

Gilmore, A. (2011). “Entrepreneurial and SME marketing”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2): 137‐ 145.

Hagoort, G. (2007). Art management: Entrepreneurial style, Eburon Academic Publishers.

Hallback, P. & Gabrielsson, P. (2013). “Entrepreneurial marketing strategies during the growth of international new ventures originating in small and open economies”, International Business Review, 22(6): 1008- 1020.

Hills, G. E. & Hultman, C. M. (2011). “Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing”, Journal of Small Business and Entrepreneurship, 24(1): 1- 10.

Hills, G. E., Hultman, C. M., Kraus, S. & Schulte, R. (2010). “History, theory and evidence of entrepreneurial marketing- an overview”, International Journal and Innovation Management, 11(1): 3- 18.

Jogaratnam, G. (2017). “The effect of market orientation, entrepreneurial orientation and human capital on positional advantage”, International Journal of Hospitality Management, 60(1): 104- 113.

Jones, R. & Rowley, J. (2011). “Entrepreneurial marketing in small businesses”, International Small Business Journal, 29(1): 25- 36.

Kellermanns, F., Walter, J., Crook, T. R., Kemmerer, B. & Narayanan, V. (2016). “The resource- based view in entrepreneurship: a content analytical comparison of researchers and entrepreneurs”, Journal of Small Business Management, 54(1): 26- 48.

Klamer, A. (2011). “Cultural entrepreneurship: The review of Austrian economics”, 24(2): 141- 156. It’s Available at doi: 10.1007/s11138-011-0144-6

Klamer, A. (2012). The mode of financing matters. What is the right thing to do?, Erasmus University Press.

Lindstrom, M. (2011). How to build an unforgettable, "Smashable" brand identity (Hint: It's not the logo), Fast Company Press.

Lumpkin G. T., Cogliser C. C. & Schneider D. R. (2009). “Understanding and measuring autonomy: An entrepreneurial orientation perspective”, Entrepreneurship: Theory and Practice, 33(1): 7- 69.

Maritz, A., Frederick, H. & Valos, M. (2010). “A discursive approach to entrepreneurial marketing: Integrating academic and practice theory”, Small Enterprise Research, 17(1): 74- 86.

Morrish, S. C. (2011). “Entrepreneurial marketing: A strategy for the twenty-first century?”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2): 110- 119.

Mort, G. S., Weerawardena. J. & Liesch, P. (2016). “Advancing entrepreneurial marketing: evidence from born global firms”, European Journal of Marketing, 46(3): 542- 561.

Phillips, R. (2011). Arts entrepreneurship and economic development: Can every city be Austintatious, Now Publishers Inc. Indianapolis, USA.

Pratt, A. C. (2008). “Cultural commodity chains, cultural clusters, or cultural production chains?”, Growth and Change, 39(1):95- 103.

Schmitt, B. (2012). “The consumer psychology of brands”, Journal of Consumer Psychology, 22(1): 7- 17.

Throsby, D. (2007). Economics and culture, Cambridge University Press, Cambridge.

United Nations. (2010). Creative Economy Report 2010. UNCTAD/ DITC/