@article { author = {Toghraee1, Mohamad Taghi and Rezvani, Mehran and Mobaraki, Mohamad Hassan}, title = {Conceptual model of entrepreneurial marketing in art-cultural marketing enterprises}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {473-491}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.60924}, abstract = {Today's focus on marketing practices and activities of art-cultural business for growth and development of this business is of paramount importance. Because the current (entrepreneurial) marketing model do not explain the marketing activities of such a business. This paper aims to provide a systematic and conceptual model of entrepreneurial marketing activities in the artistic and cultural businesses based a Grounded Theory strategy. The research process was conducted in two phases, at the first stage, used the theoretical sampling method to carry out in-depth interviews with 20 art entrepreneurs, and at the second phase, through a focus group meeting (attended by 10 experts and professionals in the fields of entrepreneurship, marketing and economics, culture and art) the findings from the first phase were explored, extracted and validated. The results showed that cultural entrepreneurial orientation was known as core element of GT model. The other element of this model included: entrepreneurial attitudes and mindset as a casual factor; entrepreneurial marketing strategies and tactics as a strategies. Networking, entrepreneurial culture, structure, enteral marketing and human capital as context elements. Moreover, social factors, government, religion, media, environment, and university was known as the intervening factors; and finally cultural and economic value creation has been known as an outcome of model. Keywords: Entrepreneurial marketing, Creative industries, Cultural- art based business, Grounded theory.}, keywords = {Entrepreneurial Marketing,creative industries,Cultural- art based business,Grounded theory}, title_fa = {طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر در دو حوزة بازاریابی کارآفرینانه و کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری، چگونگی و چیستی الگوی بازاریابی کارآفرینانه را در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری تبیین می‌کند و با بهره‌گیری از راهبرد نظریة برخاسته از داده‌ها شیوة سامان‌دهی فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری را تشریح می‌کند. تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها کیفی است. جامعة آماری شامل کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری حوزة صنایع خلاق است که با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری نظری و ابزار مصاحبه، مصاحبه‌های عمیق با ۲۰ نفر از کارآفرینان فرهنگی- هنری انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مقولة محوری بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری گرایش کارآفرینانة فرهنگی است که ناشی از شرایط علی ذهنیت و نگرش کارآفرینانه است و براساس راهبردهای بازاریابی کارآفرینانه و تاکتیک‌های بازاریابی کارآفرینانه به خلق ارزش فرهنگی و ارزش اقتصادی به‌عنوان پیامد بازاریابی کارآفرینانه منتهی شده است. همچنین، شرایط زمینه‌ای شامل شبکه‌سازی، فرهنگ کارآفرینانه، ساختار، بازاریابی داخلی و سرمایة انسانی به‌علاوه شرایط محیطی شامل عوامل اجتماعی، دولت، مذهب، رسانه، محیط‌زیست و دانشگاه عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانة کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری شناخته شدند.}, keywords_fa = {بازاریابی کارآفرینانه,صنایع خلاق,کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری,نظریة برخاسته از داده‌ها}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_60924.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_60924_6772c4c57d4483982ccfab194b5d316a.pdf} }