شایستگی‌های کلیدی مربیان کسب‌و‌کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

کارآفرینان در راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار با چالش‌های متنوعی روبه‌رو هستند. استفاده از مربیان کسب‌وکار در کمک به کارآفرینان برای درک نقاط کور، چالش‌ها و موانع کسب‌وکار نقش مهمی ایفا می‌کند. پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر با هدف شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز مربیان کسب‌وکار انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمام مربیان کسب‌وکار مشغول به فعالیت در استان اصفهان می‌شود که درمجموع 314 نفر بوده‌اند و 250 نفر آن‌ها حاضر به همکاری شدند. در این پژوهش، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامة محقق‌ساخته و برای تجزیه‌ و تحلیل یافته‌ها از تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داد شاخص‌های «داشتن تجربة عمیق در کسب‌وکار»، «داشتن تجربه و آشنایی با چالش‌ها و نقاط کور کسب‌وکار»، «طرح‌ریزی فعالیت‌ها، تعریف طرح چشم‌انداز و تعیین اهداف توسعه‌ای»، «داشتن اطلاعات مناسب از حوزه کاری شاگرد»، «قدرت تجزیه ‌و تحلیل مسائل»، «ایجاد قرارداد مربیگری رسمی»، «ایجاد و حفظ شبکه ارتباطی با مربیان و متخصصان حوزة کسب‌وکار برای اشتراک‌گذاری ایده، دانش و تجارب با آن‌ها»، «هوشیاری نسبت به آخرین روندها و تغییرات محیط کسب‌وکار»، «هم‌ترازی تخصص و تجربة مربی با حوزة فعالیت و نیازهای کارآفرین یا صاحب کسب‌وکار»، «انگیزه‌بخشی، انرژی‌بخشی و امیدبخشی» شاخص‌هایی هستند که بیشترین اهمیت را در چارچوب شایستگی‌های مورد نیاز مربیان کسب‌وکار دارند و به توجه و توسعه نیاز دارند. درنهایت، راهکارهای ارتقای شایستگی‌ها در مربیان کسب‌وکار پیشنهاد شده است.
 خودمدیریتی، شایستگی‌های محوری، کسب‌وکار، مربیگری

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the key Competencies of Business Coaches

نویسندگان [English]

  • Mohammad Azizi 1
  • Ali Goodarzi 2
1
2
چکیده [English]

Entrepreneurs in starting and managing a business are facing variety of challenges. Business coaches can help to entrepreneurs on facing business challenges and obstacles. This study aimes to identify the competencies required of business coaches. The population includes all business coaches who are working in Isfahan province. In this study, a questionnaire was used to collect data. The results of this study showed that "having deep experience in business", "experience and familiarity with the business challenges ", "planning activities, landscape design and development of objectives", " good knowledge of coachee context "," power analysis problems, "" create formal job contract "," create and maintain a communication network with coaches and business experts to share ideas, knowledge and experiences "," awareness to the latest trends and changes in the business environment, "aligning the expertise and experience of the players in the field of activity and the needs of the entrepreneur or business owner," "motivating, energizing and promising", are indicators that most important competencies that needs more attention and development. Finally, strategies to improve different aspects of this competencies for the business coaches, have been proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Core Competencies
  • Coach
  • Business
  • Entrepreneur
  • self management
عزیزی، محمد، شفیع‌زاده، احسان و نجمه اکبرزاده (1392) «شناسایی شایستگی‌های کارآفرینانه مدیران دانشگاهی»، توسعه کارآفرینی، دورة ششم، شمارة 2، تابستان 1392: 27- 53.
Ac Competency Framework, Association for Coaching (2012). http://www.associationforcoaching.com/
Ac Competency Framework, Worldwide Association Of Business Coaching (2007).
Allen, W. & Grodzki, A. (2005). The business and practice of coaching. Finding your niche, making money, W.W. Norton & Company; New York
Andrews, W. (2011). Mentoring Functional Overview, European Mentoring and Coaching Council.
Audet, J. & Couteret, P. (2012). “Coaching the entrepreneur: Features and success factors”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 19(3): 515- 531.
Baker, K. H. (2014). Business coaching and leader efficacy development: A comparative study, Ph.D thesis, Walsh college.
Ballard, S. & Levie, J. (2006). Coaching Entrepreneurs the Supercoach Way. EnableVentures, Inc;
http://www.enableventures.com/Publications/EVI%20Coaching%20Approach.pdf
Blackman, A. C. (2007). The effectiveness of business coaching: An empirical analysis of the factors that contribute to successful outcomes, Ph.D thesis, James Cook University.
Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance, John Wiley & Sons.
Burchardt, C. (2015). Business Coaching and Consulting–the Systemic Constellation Approach in Business, In Modelling and Management of Engineering Processes, Springer Berlin Heidelberg: 101- 112.
Burtonshaw-Gunn, S. A. (2010). Essential tools for management consulting: Tools, models and approaches for clients and consultants. John Wiley & Sons; United Kingdom
Clutterbuck, D. (2004). Mentor Competencies: A field perspective. , in D. Clutterback and G.Lane(eds), The Situational Mentor: an international Review of Competencies & Capabilities in Mentoring; Gower Publishing Limited, pp.42-56
Crompton, B. M. & Smyrnios, K. X. (2011). “What difference does business coaching make to entrepreneur's firm performance and future growth?”, In ICSB World Conference Proceedings (ICSB).
Crompton, B. M., Smyrnios, K. X. & Bi, R. (2012). “Measuring the influence of business coaching on fast-growth firms”, Small Enterprise Research, 19(1): 16- 31.
Draganidis, F. & Mentzas, G. (2006). “Competency based management: A review of systems and approaches”, Information Management & Computer Security, 14(1): 51- 64.
Ennis, S., Goodman, R., Hodgetts, W., Hunt, J., Mansfield, R., Otto, J. & Stern, L. (2005). “Core competencies of the executive coach”, Retrived from: http://www. executivecoachingforum. com/. Acessado em, 11(10), 2008.
Fazel, P. (2013). Teacher-coach-student coaching model: A vehicle to improve efficiency of adult institution, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 97(2013): 384- 391.
Graham, S., Wedman, J. F. & Garvin‐Kester, B. (1994). “Manager coaching skills: What makes a good coach?”, Performance Improvement Quarterly, 7(2): 81- 94.
Koopman, R. G. (2013). Coaching and mentoring entrepreneurs; more definitions won’t work, In: RENT 2013, 20-11-2013 - 22-11-2013, Vilnius, Lithuania.
Kowalski, K. & Casper, C. (2007). “The coaching process: An effective tool for professional development”, Nursing Administration Quarterly, 31(2): 171- 179.
Kubr, M. (2003). Management consulting: A guide to the profession. International Labour Offic. fourth edition edition (March 26, 2003)
Leonard-Cross, E. (2010). “Developmental coaching: Business benefit–fact or fad? An evaluative study to explore the impact of coaching in the workplace”, International Coaching Psychology Review, 5(1): 36- 47.
Luthans, F. (1988). “Successful vs. Effective real managers”, The Academy of management Executive, 2(2): 127- 132.
McCarthy, G. (2010). “Approaches to the postgraduate education of business coaches”, Australian Journal of Adult Learning, 50(2): 323.
Devine, M., Meyers, R. & Houssemand, C. (2013). “How can coaching make a positive impact within educational settings?”, Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 93, 21 October 2013, Pages 1382-1389
3rd World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership
McClelland, D. C. (1973). “Testing for competence rather than for intelligence”, American psychologist, 28(1): 1.
Parsloe, E. (2009). Coaching and mentoring: Practical conversations to improve learning, Kogan Page Publishers.
Trenner, L. (2013). “Business coaching for information professionals Why it offers such good value for money in today’s economic climate”, Business Information Review, 30(1): 27- 34.
Dolores Vidal-Salazar, M., Ferrón-Vílchez, V. & Cordón-Pozo, E. (2012). “Coaching: An effective practice for business competitiveness”, Competitiveness Review: An International Business Journal, 22(5): 423- 433.
Grant, A. M. (2010). Using coaching and positive psychology to promote a flourishing workforce: A model of goal-striving and mental health, In: Linley P. A., Harrington, S. & Page, N. (eds), Oxford Handbook of Positive Psychology and Work, Oxford University Press: 175– 188.