TY - JOUR ID - 60454 TI - شایستگی‌های کلیدی مربیان کسب‌و‌کار JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - عزیزی, محمد AU - گودرزی, علی AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 2 SP - 317 EP - 336 KW - خودمدیریتی KW - شایستگی‌های محوری KW - کسب‌وکار KW - مربیگری DO - 10.22059/jed.2016.60454 N2 - کارآفرینان در راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار با چالش‌های متنوعی روبه‌رو هستند. استفاده از مربیان کسب‌وکار در کمک به کارآفرینان برای درک نقاط کور، چالش‌ها و موانع کسب‌وکار نقش مهمی ایفا می‌کند. پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر با هدف شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز مربیان کسب‌وکار انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمام مربیان کسب‌وکار مشغول به فعالیت در استان اصفهان می‌شود که درمجموع 314 نفر بوده‌اند و 250 نفر آن‌ها حاضر به همکاری شدند. در این پژوهش، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامة محقق‌ساخته و برای تجزیه‌ و تحلیل یافته‌ها از تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داد شاخص‌های «داشتن تجربة عمیق در کسب‌وکار»، «داشتن تجربه و آشنایی با چالش‌ها و نقاط کور کسب‌وکار»، «طرح‌ریزی فعالیت‌ها، تعریف طرح چشم‌انداز و تعیین اهداف توسعه‌ای»، «داشتن اطلاعات مناسب از حوزه کاری شاگرد»، «قدرت تجزیه ‌و تحلیل مسائل»، «ایجاد قرارداد مربیگری رسمی»، «ایجاد و حفظ شبکه ارتباطی با مربیان و متخصصان حوزة کسب‌وکار برای اشتراک‌گذاری ایده، دانش و تجارب با آن‌ها»، «هوشیاری نسبت به آخرین روندها و تغییرات محیط کسب‌وکار»، «هم‌ترازی تخصص و تجربة مربی با حوزة فعالیت و نیازهای کارآفرین یا صاحب کسب‌وکار»، «انگیزه‌بخشی، انرژی‌بخشی و امیدبخشی» شاخص‌هایی هستند که بیشترین اهمیت را در چارچوب شایستگی‌های مورد نیاز مربیان کسب‌وکار دارند و به توجه و توسعه نیاز دارند. درنهایت، راهکارهای ارتقای شایستگی‌ها در مربیان کسب‌وکار پیشنهاد شده است.  خودمدیریتی، شایستگی‌های محوری، کسب‌وکار، مربیگری UR - https://jed.ut.ac.ir/article_60454.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_60454_630956f78f85de8157077788df341c88.pdf ER -