شناسایی و تحلیل راهبرد های کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

3 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب است. با توجه به خلأ پژوهشی در زمینة راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی، پژوهشی کیفی با درنظرگرفتن رویکرد منبع‌محور و با استفاده از مدل مزیت رقابتی پتراف تعریف و اجرا شد. جامعة آماری شامل پانزده نفر از کارآفرینان حوزة صنایع غذایی، روش نمونه‌گیری گلوله برفی و روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بوده است. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با کارآفرینان، از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتیجة تحقیق شناسایی هشت راهبرد کارآفرینانه‌ای است که صنایع غذایی برای ایجاد مزیت رقابتی به‌کار می‌گیرند. این راهبردها عبارت‌اند از: راهبرد اتحاد، راهبرد توسعة فرانشیز، راهبرد تقلید خلاق، راهبرد نوآوری باز، راهبرد تملک، راهبرد تمرکز، راهبرد رشد از مقیاس کوچک و راهبرد به‌کارگیری توانمندی‌های سنتی و بومی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification and Analysis of Entrepreneurial Strategies in Selected Food Industries

چکیده [English]

Finding strategies for gaining superior resources and creating entrepreneurial rent is the main purpose of this research. Here we use resource based view as a lens for finding this type of strategies. For conducting this research, qualitative methods were used and qualitative research questionnaire was formed based on Peteraf model. Finally a total of 8 strategies have been identified and analyzed through interviews with entrepreneurs in selected food industries. These strategies are: Forming Alliances, using Local Potentials, Creative Imitation, Open Innovation, Growth from small-scale, Franchise, Focus Strategy and Entry by acquisition. Findings are expected to improve weak entrepreneurial strategy literature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurial strategies
  • Food industries
  • resource-based view
  • Competitive Advantage
  • qualitative research method
Alvarez, S. A., & Busenitz, L. W. (2001). The entrepreneurship of resource- based theory. Journal of management, 27(6), 755-775.
Amit, R. H., Brigham, K., & Markman, G. D. (2000). Entrepreneurial management as strategy. Entrepreneurship as strategy: Competing on the entrepreneurial edge, 83-89.
Barney, J. B. (1986). Strategic factor markets: Expectations, luck, and business strategy. Management science, 32(10), 1231-1241.
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120.
Bhide, A. V. (2003). The origin and evolution of new businesses. Oxford University Press.
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
Drucker, P. F., & Wilson, G. (2001). The essential drucker (Vol. 81). Oxford: Butterworth-Heinemann.
Fernández, E., Montes, J. M., & Vázquez, C. J. (2000). Typology and strategic analysis of intangible resources: A resource-based approach. Technovation, 20(2), 81-92.
Foss, N. J., & Lyngsie, J. (2011). The Emerging strategic entrepreneurship field: Origins, key tenets, and research gaps. Edward Elgar.
Galbreath, J. (2005). Which resources matter the most to firm success? An exploratory study of resource-based theory. Technovation, 25(9), 979-987.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M., & Sexton, D. L. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation. Strategic management journal, 22(6‐7), 479-491.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., & Trahms, C. A. (2011). Strategic entrepreneurship: creating value for individuals, organizations, and society. The Academy of Management Perspectives, 25(2), 57-75.
Mintzberg, H., & Waters, J. A. (1982). Tracking strategy in an entrepreneurial firm1. Academy of management journal, 25(3), 465-499.
Peteraf, M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: a resource‐based view. Strategic management journal, 14(3), 179-191.
Porter, M. E. (1990). Why are firms successful. In Fundamental Issues in Strategy Conference, Napa.
Rumelt, R. 1984. Thwards a strategic theory of the firm. In R. Lamb (Ed.), Competitive Strategic Management: 556-570. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Rumelt, R. P. (1987). Theory, strategy, and entrepreneurship. The competitive challenge, 137, 158.
Schoonhoven, C. B., & Romanelli, E. (2001). Emergent themes and the next wave of entrepreneurship research. The entrepreneurship dynamic: Origins of entrepreneurship and the evolution of industries, 3834108.
Seppanen, M., & Makinen, S. (2007). Towards a classification of resources for the business model concept. International Journal of Management Concepts and Philosophy, 2(4), 389-404.
Shane, S. A. (2003). A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus.
Sisakht, K. A., Orumieh, S. J., & Talebi, K. (2014).Identification and Analysis of Entrepreneurial Strategies Preserving Schumpeterian Rent. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 2(1).
Sonfield, M. C., & Lussier, R. N. (1997). The entrepreneurial strategy matrix: A model for new and ongoing ventures. Business Horizons, 40(3), 73-77.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications, Inc.
Van Rensburg, D. J. (2013). Is Strategic Entrepreneurship a Pleonasm?. Journal of Management and Strategy, 4(1), 15.