TY - JOUR ID - 58808 TI - شناسایی و تحلیل راهبرد های کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - اسدی سی سخت, کیهان AU - طالبی, کامبیز AU - حسینی, سید رسول AD - کارشناس ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 4 SP - 611 EP - 629 KW - تئوری منبع‌محور KW - راهبرد کارآفرینانه KW - صنایع غذایی KW - مزیت رقابتی DO - 10.22059/jed.2016.58808 N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب است. با توجه به خلأ پژوهشی در زمینة راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی، پژوهشی کیفی با درنظرگرفتن رویکرد منبع‌محور و با استفاده از مدل مزیت رقابتی پتراف تعریف و اجرا شد. جامعة آماری شامل پانزده نفر از کارآفرینان حوزة صنایع غذایی، روش نمونه‌گیری گلوله برفی و روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بوده است. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبة نیمه‌ساختاریافته با کارآفرینان، از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتیجة تحقیق شناسایی هشت راهبرد کارآفرینانه‌ای است که صنایع غذایی برای ایجاد مزیت رقابتی به‌کار می‌گیرند. این راهبردها عبارت‌اند از: راهبرد اتحاد، راهبرد توسعة فرانشیز، راهبرد تقلید خلاق، راهبرد نوآوری باز، راهبرد تملک، راهبرد تمرکز، راهبرد رشد از مقیاس کوچک و راهبرد به‌کارگیری توانمندی‌های سنتی و بومی. UR - https://jed.ut.ac.ir/article_58808.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_58808_5f374865cda061ab3a0725b1cd141b7d.pdf ER -