تطور بازنمایی ویژگی های کارآفرین در سریال های تلویزیونی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار دانشگاه گلستان

چکیده

حرکت به سمت توسعه در همة ابعاد آن بدون شکل‌گیری زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی آن میسر نیست. در این حرکت، بخش زیادی از موفقیت جامعه در دستیابی به توسعه به تصویری بستگی دارد که رسانه‌ها از نقش کلیدی «کارآفرین» در مسیر توسعه برمی‌سازند، زیرا ایده‌های کارآفرینانه با وساطت تلویزیون شانس بیشتری برای دیده‌شدن توسط عموم و تبدیل‌شدن به بخشی از فرهنگ عمومی و کسب‌وکار دارند. این پژوهش به‌دنبال شناسایی تصویری است که سریال‌های تلویزیونی در دوران پس از جنگ تحمیلی از مفهوم کارآفرینی بازنمایی کرده‌اند. به‌این‌منظور، از میان تمام سریال‌های تولید و پخش‌شده در 24 سال اخیر (1368- 1393) در تلویزیون ایران، چهار سریال حاوی مضامین کارآفرینانه (مزرعة آفتابگردان، پیله‌های پرواز، راه بی‌پایان و عصر پاییزی) شناسایی شدند و با روش تحلیل روایت بررسی شدند. در سریال‌های تلویزیونی، کارآفرین با ویژگی‌هایی چون ریسک‌پذیری، خوداتکایی، تخیل قوی، پشتکار، دقت، خلاقیت، اعتمادبه‌نفس و دارای تحصیلات دانشگاهی توصیف می‌شوند. همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد بازنمایی کارآفرینی در طول زمان دچار تغییر شده است؛ کارآفرینی از ایده‌های بسیار بلندپروازانه و طرح‌های چندمنظورة کلان به خلاقیت‌های کوچک و طرح‌های خردمقیاس تغییر کرده است. عرصة مناسب کارآفرینی نیز در این سریال‌ها از کشاورزی به صنعت تغییر یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Metamorphosis of entrepreneur representation in TV series

چکیده [English]

Realization of Development requires formation of its cultural and social contexts. In this process, Media have crucial role in changing attitudes in favor of development. In fact, the success of development programs largely depends on the image that media construct from "entrepreneur's" key role in this process. Actually, with mediation of television, entrepreneurial ideas have a big chance to seen by general public and be a part of public culture and business. This paper aims to picture the image of entrepreneur who represented in TV series. To achieve this goal, all TV series which produced and broadcasted in 24 years after Iran-Iraq imposed war searched and finally four TV series with entrepreneurial story line selected and analyzed by narrative analysis Method and thematic analysis as a technic. Results showed, entrepreneur in these series depicted with characteristics like, risk-taking, self-reliance, imagination, perseverance, accuracy, creativity, self-esteem and academic education. Entrepreneurs try to change attitudes to promote the use local and potential talents. They are able to manage resources. Findings also indicated that the representation of entrepreneurship in TV series is metamorphosed over time. Entrepreneurship moved from very ambitious large-scale ideas to small-scale projects and entrepreneurship field shifted from agriculture to industry. Also, analysis showed that, the early TV series represent a favorable condition for entrepreneurship but recent series focused on barriers to entrepreneurship in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneur
  • Representation
  • TV series
  • Narrative Analysis
  • Thematic analysis
احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سیدمحمد (1390) مبانی کارآفرینی، چاپ دهم، تهران: فراندیش

احمدپور داریانی، محمود و ملکی، علی (1390) کارآفرینی پیشرفته، تهران: راه‌دان

احمدپور داریانی، محمود، و عرفانیان، امیر (1386). «نقش و جایگاه کارآفرینی در نیل به رشد و توسعه اقتصادی»، مجله اقتصادی - بررسی مسائل و سیاست‌های اقتصادی معاونت امور اقتصادی – وزارت امور اقتصادی و دارایی، سال هفتم، شماره‌های 69 و 70، صص 19-1

استادزاده، زهرا (1382) «کارآفرینی، توسعه و اشتغال»، رهیافت، شماره 29، صص 80-71

بابایی، حبیب؛ آقازاده، هاشم؛ محسنیان‌راد، مهدی (1392) «توسعه فرهنگ کارآفرینی در مطبوعات ایران»، فصلنامة توسعه کارآفرینی، دوره ششم، شمار دوم، صص 135-154

زالی، محمدرضا؛ مدهوشی، مهرداد و کردنائیج، اسدالله (1386) «ارزیابی مشخصه‌های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه مازندران»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژه‌نامه مدیریت، صص 81- 113

زعفریان، رضا؛ میرزایی رابر، فاطمه (1390). توسعه مدل نوآوری بنگاه در صنعت بیمه با استفاده از روش نگاشت علّی. فصلنامه مدیریت بازرگانی. دوره سوم. شماره 7. صص. 108-91.

زیباکلام، صادق؛ افشاری، داود؛ اصلانزاده، عبدالله (1389). «علل روی کار آمدن آقای خاتمی (دولت اصلاحات 1376): براساس نظریة توسعة نامتوازن ساموئل هانتینگتون». فصلنامة تحقیقات سیاسی و بین‌الملی. شمارة 3. صص 26-1.

سینایی، وحید؛ ابراهیم‌آبادی، غلامرضا (1384). «کثرت‌گرایی فرهنگی در عصر جهانی شدن». نامة علوم اجتماعی. شمارة 25. صص 139-107.

صمدآقایی، جلیل (1386) کارآفرینی پیشرفته: کارآفرینی در کارآفرینی، تهران، موسسه کار و تامین اجتماعی

عمرانی، زهرا؛ حقیقی‌کفاش، مهدی و مظلومی، نادر (1389) «اولویت‌بندی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی اجتماعی در ایران از دیدگاه فعالان اجتماعی»، فصلنامة توسعه کارآفرینی، دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران، سال دوم، شماره هشتم، صص 36-11

فیسک، جان (1380). «فرهنگ تلویزیون». ترجمة مژگان برومند. فصلنامة ارغنون. شمارة 19. صص 142-125.

قبازاده، ناصر (1381). روایتی آسیب‌شناختی از گسست نظام و مردم در دهة دوم انقلاب. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.

کردونی، روزبه؛ فاضلی، نعمت‌الله (1388). «تحلیل برخی گفتمان‌های رفاهی در دوران اصلاحات». فصلنامة رفاه اجتماعی. سال نهم. شمارة 32. صص 64-35).

کوارتکو، دانلد. اف. و هاجتس، ریچارد. ام. (1389) نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمة ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، جلد اول، چاپ سوم، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد

محمدی الیاسی، قنبر (1387) «موضوع کارآفرینی به عنوان یک حوزه علمی»، فصلنامة توسعه کارآفرینی، سال اول، شمارة اول، صص 85-51

مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (1389). گزارش نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی در خصوص شبکه نمایش خانگی. http://www.ric.ir/plugins/content/content.php?content.628

مرکز تحقیقات صدا و سیما (1390). نظرسنجی پیامگیران سیمای جمهوری اسلامی ایران

مسعودنیا، حسین؛ نجفی، داود (1390). «ارکان سیاست منطقه‌ای ایران در دوران سازندگی با تکیه بر خطبه‌های نماز جمعة تهران». فصلنامة تحقیقات سیاسی و بین‌المللی. شمارة ششم. صص 102-77.

مقیمی، سیدمحمد (1381) «کارآفرینی موضوعی میان‌رشته‌ای و فراگیر»، ماهنامة بازاریابی، شمارة 22. صص 18 -12.

مقیمی، سیدمحمد (1384) کارآفرینی در سازمان‌های دولتی، تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران

مهدی زاده، سیدمحمد (1380). بازنمایی ایران در مطبوعات غرب: تحلیل انتقادی گفتمان (نیویورک تایمز)، (گاردین)، (لوموند) و (دی ولت) 2002 – 1997 م. پایان‌نامة دکترای علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبایی.

مهدی‌زاده، سیدمحمد (1387). رسانه‌ها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانه‌ها

هال، استوارت (1386). غرب و بقیه؛ گفتمان و قدرت. ترجمة محمود متحد. تهران: نشر آگه.

هیوارد، سوزان (1381)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، مترجم: فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم

Anderson, Alistair R.; Warren, Lorraine(2011), “The entrepreneur as hero and jester: Enacting the entrepreneurial discourse”, International Small Business Journal, Vol.29. No.6. Pp. 598-609

BBG & Gallup (2012) “BBG Research Series Briefing: Iran Media Use 2012 June 12, 2012”,http://www.bbg.gov/wp-content/media/2012/06/BBG-Iran-ppt.pdf

Braun, V. and Clarke, V. (2006) “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology, Vol,3. No.2. pp. 77-101

Britanica Encyclopedia (2012)." Mahmoud Ahmadinejad "http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1090612/Mahmoud-Ahmadinejad

Burch, John G. (1986). "Profiling the Entrepreneur". Business Horizons. vol. 29. No, 5. Pp. 13-16.

Franzosi, Roberto (2010). Quantitative Narrative Analysis. Sage Publications

Grossberg, Lawrence; Wartella, Ellen A.; Whitney, Charles D.; Wise, Macgregor J. (2006) Media Making; Mass Media a Popular culture. Second Edition, Sage Publications.

Guest, Greg; MacQueen, Kathleen M.; Namey, Emily E. (2012) Applied Thematic Analysis, SAGE Publications

Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Presentations and Signifying Practices. London & New York: Sage Publications.

Iyer, Radha(2009), “Entrepreneurial identities and the problematic of subjectivity in media-mediated discourses”, Discourse Society, Vol.20, No.2. Pp.241-263.

Johansson, Anders w. (2004). “Narrating the Entreprenuer”, Intrnational Small Business Journal, No.22, Pp.273-293.

Kuratko, D.F. & Hodgetts, R.M. (2007). Entrepreneurship: Theory/ process/ practice. Mason, OH: South-Western College Publishers

Mclachlan, Keith S. (2012). "year in review 2011" In Britanica Encyclopedia http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1802550/Iran-Year-In-Review-2011#ref1127038

Radu, Miruna; Redien-Collot, Renaud(2008), “The Social Representation of Entrepreneurs in the French Press: Desirable and feasible models?”, Intrnational Small Business Journal, No.26, Pp.259-298

Riessman, Catherine Kohler (1993). Narrative Analysis. Sage Publications