@article { author = {زردار, زرین and علیزاده, عبدالرحمان}, title = {Metamorphosis of entrepreneur representation in TV series}, journal = {Journal of Entrepreneurship Development}, volume = {8}, number = {4}, pages = {689-708}, year = {2016}, publisher = {Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran}, issn = {2008-2266}, eissn = {2676-4156}, doi = {10.22059/jed.2016.58792}, abstract = {Realization of Development requires formation of its cultural and social contexts. In this process, Media have crucial role in changing attitudes in favor of development. In fact, the success of development programs largely depends on the image that media construct from "entrepreneur's" key role in this process. Actually, with mediation of television, entrepreneurial ideas have a big chance to seen by general public and be a part of public culture and business. This paper aims to picture the image of entrepreneur who represented in TV series. To achieve this goal, all TV series which produced and broadcasted in 24 years after Iran-Iraq imposed war searched and finally four TV series with entrepreneurial story line selected and analyzed by narrative analysis Method and thematic analysis as a technic. Results showed, entrepreneur in these series depicted with characteristics like, risk-taking, self-reliance, imagination, perseverance, accuracy, creativity, self-esteem and academic education. Entrepreneurs try to change attitudes to promote the use local and potential talents. They are able to manage resources. Findings also indicated that the representation of entrepreneurship in TV series is metamorphosed over time. Entrepreneurship moved from very ambitious large-scale ideas to small-scale projects and entrepreneurship field shifted from agriculture to industry. Also, analysis showed that, the early TV series represent a favorable condition for entrepreneurship but recent series focused on barriers to entrepreneurship in Iran.}, keywords = {Entrepreneur,Representation,TV series,Narrative Analysis,Thematic analysis}, title_fa = {تطور بازنمایی ویژگی های کارآفرین در سریال های تلویزیونی}, abstract_fa = {حرکت به سمت توسعه در همة ابعاد آن بدون شکل‌گیری زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی آن میسر نیست. در این حرکت، بخش زیادی از موفقیت جامعه در دستیابی به توسعه به تصویری بستگی دارد که رسانه‌ها از نقش کلیدی «کارآفرین» در مسیر توسعه برمی‌سازند، زیرا ایده‌های کارآفرینانه با وساطت تلویزیون شانس بیشتری برای دیده‌شدن توسط عموم و تبدیل‌شدن به بخشی از فرهنگ عمومی و کسب‌وکار دارند. این پژوهش به‌دنبال شناسایی تصویری است که سریال‌های تلویزیونی در دوران پس از جنگ تحمیلی از مفهوم کارآفرینی بازنمایی کرده‌اند. به‌این‌منظور، از میان تمام سریال‌های تولید و پخش‌شده در 24 سال اخیر (1368- 1393) در تلویزیون ایران، چهار سریال حاوی مضامین کارآفرینانه (مزرعة آفتابگردان، پیله‌های پرواز، راه بی‌پایان و عصر پاییزی) شناسایی شدند و با روش تحلیل روایت بررسی شدند. در سریال‌های تلویزیونی، کارآفرین با ویژگی‌هایی چون ریسک‌پذیری، خوداتکایی، تخیل قوی، پشتکار، دقت، خلاقیت، اعتمادبه‌نفس و دارای تحصیلات دانشگاهی توصیف می‌شوند. همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد بازنمایی کارآفرینی در طول زمان دچار تغییر شده است؛ کارآفرینی از ایده‌های بسیار بلندپروازانه و طرح‌های چندمنظورة کلان به خلاقیت‌های کوچک و طرح‌های خردمقیاس تغییر کرده است. عرصة مناسب کارآفرینی نیز در این سریال‌ها از کشاورزی به صنعت تغییر یافته است.}, keywords_fa = {بازنمایی,تحلیل روایت,تحلیل مضمونی,سریال تلویزیونی,کارآفرین}, url = {https://jed.ut.ac.ir/article_58792.html}, eprint = {https://jed.ut.ac.ir/article_58792_7f45c2aa3f215922c50504d3d3596315.pdf} }