بررسی تأثیر مؤلفه‌های زمینه‌ای بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان کشور، با تأکید بر قومیت دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت

2 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت

3 کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت

چکیده

به‌تازگی بررسی قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشگاه‌ها، جذابیت قابل ملاحظه‌ای برای محققان یافته است. هدف این تحقیق، تحلیل و مقایسة تأثیر عوامل زمینه‌ای بر قصد کارآفرینی با تأکید بر قومیت دانشجویان بوده است. عوامل زمینه‌ای در سه بخش فردی، تحصیلی و خانواده، با 14 پرسش و قصد کارآفرینی نیز با 4 پرسش بررسی شد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی محسوب می‌شود. جامعة آماری تحقیق دانشجویان کل کشور و پرسشنامة طراحی‌شده با روایی صوری و پایایی 801/ تأیید شد و با نمونة 2500 نفری و با روش خوشه‌بندی بین دانشجویان استان‌های تهران، اصفهان، یزد و زنجان تقسیم شد. بر اساس خروجی‌های نرم‌افزار spss 16، نتایج نشان از نقش‌نداشتن جنسیت، تأهل، مقطع تحصیلی و خوداشتغالی مادر، در قصد کارآفرینانه دارد. کردها و ترک‌ها، دانشجویان دانشگاه علمی– کاربردی، دانشجویان هنر، فنی و مهندسی و پزشکی، دانشجویان دارای پدران خوداشتغال و مادران تحصیل‌کرده از میزان قصد کارآفرینانة بالاتری برخوردارند. بر اساس نتایج رگرسیون، پیش‌بینی‌پذیری قصد کارآفرینانه از سوی مؤلفة خانواده از بقیة مؤلفه‌ها بیشتر بود و شاخص‌های تحصیلات پدر، مقطع تحصیلی، کارآفرین‌بودن پدر و درآمد خانواده بیشترین تأثیر با معناداری مناسب را بر قصد کارآفرینانة دانشجویان دارند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of background factors on entrepreneurial intention of Iran students, with concentration of students' ethnicity

نویسندگان [English]

  • Asadollah Kordnaeij 1
  • Esmaeil Shahtahmasbi 2
  • Mohammad Karimi 3
1 Associate Professor, Management Department, Management and Economic Faculty, Tarbiat Modares University, Iran
2 PhD Candidate, International Marketing Management, Management and Economic Faculty, Tarbiat Modares University, Iran
3 Master of International Marketing Management, Management and Economic Faculty, Tarbiat Modarres University, Iran
چکیده [English]

Recently, investigation of the entrepreneurial intention of university researchers has been considerable interesting. The goal of this research is analysis and compare of background factors on entrepreneurship intention with focus of student’s ethnicity. Background factors in three factors, personal, academic and family, by 14 questions and the intention were assessed with four questions. The research method is practical and based on information gathering is descriptive- correlation. The population is all of the students of country. The face validity and reliability of the questionnaire was designed with 0.8 were approved. The questionnaires were completed by 2500 students and the method of clustering among students of Tehran, Isfahan, Yazd and Zanjan. Based on output of SPSS 16 software, the results showed that the gender, married, student's degree and mother's self-employed have not role of entrepreneurial intention. Other hand the Kurd and the Turk students, Science- Applied, Arts, Engineering and medical students with self-employed fathers and mothers educated to higher levels of intention. Base on regression test, the predictability of intention by component of families earning is higher than other factors. Moreover, father's education, student's degree, father's entrepreneurial and family income have more impact, with appropriate significant, on intention of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Intention
  • background factors
  • Student
  • Ethnicity
  1. ابراهیم ، مهدی (1390)، تبیین عوامل فردی و اجتماعی موثر بر قصد کارآفرینانه در ایران، پایان نامه ارشد، دانشگاه تهران.
  2. احمدپور داریانی ، محمود (1381) ، کارآفرینی ، تعاریف ، نظریات ، الگوها ، چاپ چهارم، تهران ، پردیس 57.
  3. اکبری ، کرامت الله ،( 1385)، توسعه کارآفرینی، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
  4. رابینز، استیفن،( 1381)، مبانی رفتار سازمانی: مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها، ترجمه : پارسائیان ، علی ، اعرابی ، محمد، چاپ پنجم؛ تهران ، دفتر پ‍ژوهش های فرهنگی.
  5. سایت GEM در ایران(http://www.gemiran.ir/)
  6. Alibaygi ,A& Pouya , M)2011( : "Socio-demographic determinants of entrepreneurial intentions: A case from Iran";African Journal of Business Management ;Vol. 5(34), pp. 13316-13321.
  7. Agarwal,  R; Selen, W; 2009. "Dynamic Capability Building in Service Value Networks for Achieving Service Innovation", Decision Sciences,40(3). 61-78.
  8. Armstrong, S. J., & Overton, T. S. (1977). "Estimating nonresponse bias in mail surveys". Journal of Marketing Research, 14(3), pp.396–402.
  9. Autio, E., R. H. Keeley. (2001). "Entrepreneurial intent among students: Testingand intent model in Asia, Scandinavia, and USA". Frontiers of Entrepreneurship Research, Wellesley MA, Babson College: pp.133-147.
  10. Ayodele, K. O.(2013). Demographics, entrepreneurial self-efficacy and locus of control as determinants of adolescents' entrepreneurial intention in Ogun state, Nigeria, European Journal of Business and Social Sciences, Vol. 1, No. 12, pp 59-67.
  11. Banfe C. (1991). Entrepreneur - from Zero to Hero. Van Nostrand Reinhold, New York.
  12. Bagozzi, R., and Yi, Y. (1988). "On the evaluation of structural equation models", Journal of theAcademy of Marketing Science, 1988, 16(1), pp. 74-94.
  13. Boden Jr, R. (1999). "Flexible working hours, family responsibilities, and female selfemployment."American Journal of Economics and Sociology 58(1): pp. 71-83.
  14. Buttner, E.H and Rosen, B. (1988). "Bank loan officers’ perception of thecharacteristics of men, women and successful entrepreneurs". Journal of Business Venturing. Vol. 3, pp. 249-258.
  15. Caputo, R. K. and A. Dolinsky (1998). "Women's choice to pursue self employment:The role of financial and human capital of household members." Journal of Small Business Management. 36(3): pp.8-17.
  16. Davidsson, P. (1995). "Determinants Of Entrepreneurial Intentions, Paper prepared for the RENT IX Workshop", Piacenza, Italy, Nov. 23-24.
  17. Farrington S, Gray ,B and Gary S , (2012). "Perceptions of an Entrepreneurial Career: Do Small Business Owners and University Students Concur?" .Management Dynamics , Vol. 20,p123-134.
  18. Goss, D. (1991), Small Business and Society, Routledge, London.
  19. Hisrich, R. D. and C. G. Brush (1983). "The woman entepreneur: Management skillsand business problems." Journal of Small Business Management. 22(1): pp. 30-38.
  20. Huang, H,C., ChiLai, M., WeiLo Do, K. (2012). "founders’ownres our cesmatter, The influence of business networks on start-up innovation and performance". Technovation. 32,  316–327.
  21. Krueger, N. (1993). "The impact of prior entrepreneurial exposure on perceptions of new venture feasibility and desirability." Entrepreneurship: Theory and Practice. 18(3l): pp.5-21.
  22. Krueger, N. (2009). "Entrepreneurial Intentions Are Dead: Long Live Entrepreneurial Intentions. In: Carsrud, A., Brännback, M. (Eds.), Understanding the entrepreneurial mind: opening the black box. Springer, New York, pp. 51–72.
  23. Laspita S  , Breugst N ,, Heblich S , Patzelt H (2012) :"Intergenerational transmission of entrepreneurial intentions" Journal of Business Venturing .Volume 27, Issue 4, July 2012, Pages 414–435
  24. Levie, J. and Hart, M. (2011) .The contribution of migrants and ethnic minorities to entrepreneurship in the United Kingdom. In: The Dynamics of Entrepreneurial Activity. Oxford University Press, pp. 101-123.
  25. Linan, F. (2005). "Development and validation of an Entreprenerial Intention Questionnaire (EIQ)". IntEnt conference, School of Management, University of Surrey, France
  26. Lucas, R. E., (1978), “On the Size Distribution of Business Firms,“ Bell Journal of Economics, 9, pp. 508-523
  27. Pistrui, D., Huang, W., Oksoy, D., Jing, Z., and Welsch, H., (2001). "Entrepreneurship in China:Characteristics, Attributes and Family Forces Shaping the Emerging Private Sector", FamilyBusiness Review, Volume XIV, pp.141-152.
  28. Ristimäki, K. (1998a). The university and entrepreneurship education - Entrepreneurship in the university curricula. Enterprise Education and EntrepreneurshipTraining-portal. http://www.entredu.com/index.php/component.
  29. Shapero, A., & Sokol, L. (1982). "Social dimensions of entrepreneurship. In C. A. Kent, D. L. Sexton, & K. H. Vesper (Eds.) Encyclopedia of entrepreneurship". Englewood Cliffs (NJ): Prentice Hall.
  30. Veciana, J. M., Aponte, M., & Urbano, D. (2005). "University students’ attitudes towards entrepreneurship: A two countries comparison". International Entrepreneurship and Management Journal, 1, , pp. 165–182.
  31. Wu, S. and Wu, L. (2008), “The impact of higher education on entrepreneurial intentions of university students in China”, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol 15, No. 4, pp. 640-655.
  32. Zapalska, A. (1997b)."A Profile of Woman Entrepreneurs andEnterprises in Poland". Journal of Small Business Management. 35, 4(October),PP. 76-82.

24.              Santos-Cumplido, F. J; Liñán, F, (2007),"Measuring entrepreneurial quality in southern Europe", International Entrepreneurship and Management Journal .3: , pp .87-107.