TY - JOUR ID - 52505 TI - بررسی تأثیر مؤلفه‌های زمینه‌ای بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان کشور، با تأکید بر قومیت دانشجویان JO - فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی JA - JED LA - fa SN - 2008-2266 AU - کردنائیج, اسداله AU - شاه‌طهماسبی, اسماعیل AU - کریمی, محمد AD - دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت AD - دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت AD - کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 7 IS - 3 SP - 509 EP - 528 KW - دانشجویان KW - قصد کارآفرینانه KW - قومیت KW - مؤلفه‌های زمینه‌ای DO - 10.22059/jed.2014.52505 N2 - به‌تازگی بررسی قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشگاه‌ها، جذابیت قابل ملاحظه‌ای برای محققان یافته است. هدف این تحقیق، تحلیل و مقایسة تأثیر عوامل زمینه‌ای بر قصد کارآفرینی با تأکید بر قومیت دانشجویان بوده است. عوامل زمینه‌ای در سه بخش فردی، تحصیلی و خانواده، با 14 پرسش و قصد کارآفرینی نیز با 4 پرسش بررسی شد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی محسوب می‌شود. جامعة آماری تحقیق دانشجویان کل کشور و پرسشنامة طراحی‌شده با روایی صوری و پایایی 801/ تأیید شد و با نمونة 2500 نفری و با روش خوشه‌بندی بین دانشجویان استان‌های تهران، اصفهان، یزد و زنجان تقسیم شد. بر اساس خروجی‌های نرم‌افزار spss 16، نتایج نشان از نقش‌نداشتن جنسیت، تأهل، مقطع تحصیلی و خوداشتغالی مادر، در قصد کارآفرینانه دارد. کردها و ترک‌ها، دانشجویان دانشگاه علمی– کاربردی، دانشجویان هنر، فنی و مهندسی و پزشکی، دانشجویان دارای پدران خوداشتغال و مادران تحصیل‌کرده از میزان قصد کارآفرینانة بالاتری برخوردارند. بر اساس نتایج رگرسیون، پیش‌بینی‌پذیری قصد کارآفرینانه از سوی مؤلفة خانواده از بقیة مؤلفه‌ها بیشتر بود و شاخص‌های تحصیلات پدر، مقطع تحصیلی، کارآفرین‌بودن پدر و درآمد خانواده بیشترین تأثیر با معناداری مناسب را بر قصد کارآفرینانة دانشجویان دارند.  UR - https://jed.ut.ac.ir/article_52505.html L1 - https://jed.ut.ac.ir/article_52505_05159bd342651d3067b89cc639072008.pdf ER -