ارائه مدل بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای تعاونی محور در ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه کارآفرینی فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

3 گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jed.2023.356968.654165

چکیده

بین‌المللی شدن در دنیای مدرن امروز که مملو از ابهامات زیاد است ضروری است. لذا هدف مطالعه حاضر، ارائه مدلی جهت حضور شرکت‌های تعاونی در بازارهای خارجی است که ازطریق روش تحقیق آمیخته با رویکرد اکتشافی (کیفی - کمّی) انجام شده است. ابتدا ازطریق پرسش‌نامه نیمه‌ساختاریافته 19 مصاحبه با متخصصان و خبرگان، الگوی بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای تعاونی محور را بر اساس راهبرد پژوهش کیفی و با استفاده از نرم‌افزار کدگذاری MAXQDA مدل‌سازی کرده و سپس در مرحلة دوم، با جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسش‌نامه از 384 نفر مدیران و خبرگان در شرکت‌های تعاونی، با استفاده از روش معادلات ساختاری (SEM) روابط بین عناصر نظریه با استفاده از نرم‌افزار Smart Pls3 در معرض آزمون کمّی قرار گرفته است. نتایج مطالعه مشتمل بر دو بخش است که در بخش اول مجموعه‌ای از عوامل مؤثر بر بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای تعاونی محور در قالب یک الگوی پارادایمی شناسایی و در بخش دوم میزان اهمیت این عوامل مشخص شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای تعاونی محور در قالب یک الگوی پارادایمی شامل شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها هستند که تأثیر راهبرد مشتری‌مداری بر پیامدها در بین سایر روابط از حیث اهمیت شدت ضریب مسیر دارد که با برنامه‌ریزی در راستای ارتقا و سازماندهی این مؤلفه بر اساس درجه اهمیت می‌توان به بهبود عملکرد در تعاونی‌ها دست‌یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the model of internationalization of cooperative-oriented business in Iran

نویسندگان [English]

  • seyedeh elaheh sajedi 1
  • GHOLAM HOSSEIN HOSSEININIA 2
  • babak ziyae 3
1 Department of Technology Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University Qazvin Branch, Qazvin, Iran
2 Department of new business, Faculty of Entrepreneurship , University of Tehran
3 Department of Corporate Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Internationalization has become essential in today's modern world, which is filled with numerous ambiguities. Therefore, this study aims to provide a model for cooperative companies to enter foreign markets using a mixed research method with an exploratory (qualitative-quantitative) approach. Initially, based on a semi-structured questionnaire, 19 interviews were conducted with experts and professionals to model the internationalization of cooperative businesses based on a qualitative research strategy using MAXQDA coding software. In the second stage, by collecting information through a questionnaire from 384 managers and experts in cooperative companies, relationships between theoretical elements were tested using Structural Equation Modeling (SEM) with Smart PLS3 software. The study results consist of two parts. In the first part, a set of influential factors on the internationalization of cooperative businesses was identified in the form of a paradigm model, and in the second part, the importance of these factors was determined. The research findings indicate that the most influential factors in the internationalization of cooperative businesses are causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and outcomes, with the impact of customer-oriented strategy on outcomes having the strongest path coefficient among other relationships. Planning to improve and organize this component according to its importance can lead to improved performance in cooperatives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cooperative
  • cooperative-oriented enterprises
  • Globalization
  • internationalization