تأثیر حمایت مدیران ارشد بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی تعهد عاطفی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

کارآفرینی به‌عنوان پدیده‌ای مهم در اقتصاد، نقش مؤثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. از دیدگاه دیگر، در یک اقتصاد پویا، ایده‌ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر هستند و در این میان، کارآفرین و سازمان‌های کارآفرین الگویی مناسب برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید محسوب می‌شوند. ازاین‌رو، هدف از این پژوهش، بررسی نقش حمایت مدیران ارشد بر کارآفرینی سازمانی با میانجی‌گری تعهد عاطفی است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز در سال 1399 است. همچنین، با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، از نظرات 239 نفر از اعضای هیئت‌علمی استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها نیز از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از معادلات ساختاری و از نرم‌افزارهای SPSS23 و Amos23 استفاده شد. خروجی نرم‌افزارها نشان می‌دهد که روابط مستقیم بین متغیرها معنادار است. همچنین، نقش میانجی تعهد عاطفی در بین حمایت مدیران ارشد و کارآفرینی سازمانی تأیید گردید. یافته‌های این مطالعه می‌تواند نقش بسزایی در بهبود فرهنگ‌سازمانی محیط‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها از طریق افزایش حمایت مدیران این سازمان‌ها از کارآفرینی اعضای خود، افزایش تعهد عاطفی در آن‌ها و درنتیجه نیل به اهداف تعیین‌شده سازمان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Top Managers Support on Organizational Entrepreneurship with the Mediating Role of Affective Commitment of Faculty Members in University of Tabriz

نویسندگان [English]

  • Zahra Heydari 1
  • Samad Rahimiaghdam 2
  • Seyed Samad Hosseini 3
1 Master of Business Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, faculty of economics and management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Entrepreneurship, as an important phenomenon in the economy, plays an effective role in the economic development and progress of countries. From another perspective, in a dynamic economy, ideas, products and services are constantly changing, and in the meantime, the entrepreneur and entrepreneurial organizations are a good model for coping and adapting to new conditions. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of Senior Managers support for organizational entrepreneurship mediated by affective commitment. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature. The statistical population of this study are faculty members of Tabriz University in 2020. Also, by simple random sampling method, the opinions of 239 faculty members were used. A standard questionnaire was used to collect data. Structural equations and SPSS23 and Amos23 software were used to analyze the data. Software output shows that the direct relationships between variables are significant. Also, the mediating role of affective commitment between the top management support and organizational entrepreneurship was confirmed. Findings of this study can play a significant role in improving the organizational culture of higher education environments and universities by increasing the management support of these organizations for entrepreneurship of their members, increasing affective commitment in them and thus achieving the goals of the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty Members
  • University of Tabriz
  • Affective commitment
  • Top Managers Support
  • Organizational entrepreneurship
بحرکانی، حسین (1392). بررسی رابطه رفتارهای حمایتی و غیرحمایتی مدیر و خشنودی شغلی با هویت سازمانی کارکنان سازمان‌های دولتی شهرستان هندیجان (کارشناسی ارشد) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بهرامی، شهاب؛ زردشتیان، شیرین و یوسفی، بهرام (1393). تأثیر رضایت شغلی بر تعهد عاطفی کارکنان وزارت ورزش و جوانان. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 2(۴): ۸۷-۹۶.
بیگی، مطهره محسن و ملامحمدی، مجید (1399). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی درون‌سازمانی با تبیین نقش میانجی تعهد سازمانی در مدیریت درمان تأمین اجتماعی شهر کرمان. تأمین اجتماعی، 16(1): 175-204.
پهلوان شریف، سعید و مهدویان، وحید (1394). مدل‌سازی معادلات ساختاری با AMOS. چاپ اول، تهران: انتشارات بیشه.
حاجی کریمی، عباسعلی؛ رضائیان، علی؛ عالم تبریز، اکبر و سلطانی، مرتضی (1391). مدلی میان‌سطحی برای تبیین ارتباط ادراک از حمایت سازمانی، ادراک از احترام سازمانی و مشارکت در تصمیم‌گیری با تعهد سازمانی؛ مطالعه موردی: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران. اندیشه مدیریت رهبری، 6(2): 177-200.
حسنی صدرآبادی، جلال (1396). کارآفرینی و اثربخشی مدیریت منابع انسانی، مطالعات مدیریت و حسابداری، 3 (1): 86-92.
خورشید، صدیقه (1396). اثر قابلیت‌های چابکی راهبردی و‌ عاطفی سازمان بر کارآفرینی‌گرایی دانشگاه (مطالعه موردی: دانشگاه‌های شهر قم و کاشان). مدیریت در دانشگاه اسلامی، 6(14): 237-262.
درودی، هما و شرف پور، مسعود (1396). تأثیر همکاری متقابل کارکردی بر عملکرد تجاری‌سازی فناوری با توجه به نقش خلق دانش و حمایت مدیریت ارشد. مدیریت نوآوری، (۱)6: ۴۵-۷۲.
دهقان، رضا؛ طالبی، کامبیز و عربیون، ابوالقاسم (1391). عوامل مؤثر بر نوآوری و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، پیاورد سلامت، 6(1): 22-33.
رضایی، دولت آبادی حسین؛ شهبازی، غلامرضا و دهقانی، اناری فرشید (1391). بررسی ارتباط حمایت سازمانی و مدیریتی و تعهد سازمانی نیروهای کارمند و نظامی پلیس (مورد مطالعه: نیروهای پلیس شهر اصفهان). پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 1(1): 59-72.
رضایی، روح‌الله و حسینی، سید محمود (1392). طراحی مدل معادلات ساختاری توسعه کارآفرینی سازمانی در تعاونی‌های توسعه روستایی استان زنجان. توسعه کارآفرینی، 6(4): 74-75.
زارعی متین، حسن (1395). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. انتشارات آگاه، ویراست دوم.
صنوبر، ناصر؛ حسینی، سید صمد؛ بهزادنیا، پویا و یونس پور، زهرا (1398). تعهد استراتژیک مدیران میانی: بررسی تأثیر عدالت سازمانی، حمایت مدیریت ارشد از تغییر و مشارکت در تصمیم‌گیری. مدیریت سازمان‌های دولتی، (1)8: 113-124.
طغرایی، محمدتقی؛ شریفی، سعید و دارابیان، سنیه (1395). بررسی رابطه تعهد سازمانی با گرایش کارآفرینانه در سازمان‌های فرهنگی- هنری استان اصفهان. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 6(1): 165-178.
ظهیری، آزیتا؛ بابامیری، محمد؛ ابویی مهریزی، محسن و صباغ، یوسف (1394). رابطه رهبری و زمینه اخلاقی با تعهد عاطفی: نقش میانجی‌گر حمایت سازمانی ادراک شده. اخلاق در علوم و فناوری، 10(3): 75-83.
ناهید، مجتبی (1389).چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در یک نگاه. بررسی‌های بازرگانی، (34)7: 85-39.
مؤمنی، منصور و قیومی، علی (1391). تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS. چاپ یازدهم، انتشارات گنج شایگان.
نیک‌پور، امین (1396). تأثیر مدیریت استعداد بر رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی: تبیین نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 26(86): 97-123.
یزدی‌زاده، علی؛ نامداری ورپشتی، مهدی و افغانپور، مژگان (1397). تأثیر حمایت مدیریت ارشد بر عملکرد شعب بانک ملی شهر تهران با نقش میانجی مهارت‌های فناوری و ظرفیت جذب. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (2)9: 116-135.
Boone, Ch., Lokshin, B., Guenter H., & Belderbos, R. (2019). Top management team nationality diversity, corporate entrepreneurship, and innovation in multinational firms. Strategic Management Journal, 40(2), 277-302.
Cohen, W.M., & Levinthal, D.A. (1989). Innovation and learning: the two faces of R&D. Economics Journal, 99, 569-596.
Delić, M., Slåtten, T., Milić, B., Marjanović, U., & Vulanović, S. (2017). Fostering learning organization in transitional economy- the role of authentic leadership and employee affective commitment. International Journal of Quality and Service Sciences, 9(3/4), 441-455.
Engelen, A., Kaulfersch A., & Schmid, S. (2016). The Contingent Role of Top Management's Social Capital on the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Performance. Journal of Small Business Management, 54(3), 827-850.
Hsieh, H. H., & Huang, J. T. (2018). Exploring factors influencing employees’ impression management feedback-seeking behavior: the role of managerial coaching skills and affective trust. Human Resource Development Quarterly, 29(2), 163-180.
Kristof, A.L. (2018). Person-organization fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement, and implications. Personnel Psychology, 49)1), 11-49.
Lyngsie, J. (2017). The more, the merrier? Women in top‐management teams and entrepreneurship in established firms. Strategic Management Journal, 38(3), 487-505.
Martin-Rojas, R., Garcia-Morales, V.J., & Mihi-Ramirez, A. (2011). How can we increase Spanish technology firms' performance? Journal of Knowledge Management, 15(5), 759-778.
Miao, Q., Eva, N., Newman A., & Cooper, B. (2019). CEO Entrepreneurial Leadership and Performance Outcomes of Top Management Teams in Entrepreneurial Ventures: The Mediating Effects of Psychological Safety. Journal of Small Business Management, 57(3), 1119-1135.
Park, B.I., Ghauri, P.N., (2015). Key factors affecting acquisition of technological capabilities from foreign acquiring firms by small and medium sized local firms. Journal. World Business. 46, 116-125.
Ribeiro, N., Nguyen, T., Duarte, A.P., Torres de Oliveira, R., & Faustino, C. (2020). How managerial coaching promotes employees' affective commitment and individual performance. International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJPPM-10-2018-0373.
Rojasa, R.M., Morales, V.J.G., & Alvarez, N.G. (2019). Technological antecedents of entrepreneurship and its consequences for organizational performance. Technological Forecasting & Social Change, 147, 22-35.
Simon, L.A., & Andrew, M. (2020). Personality, self-efficacy and job resources and their associations with employee engagement, affective commitment and turnover intentions. The International Journal of Human Resource Management, 31(5), 657-681.
Simsek, Z., & Heavey, C. (2011). The mediating role of knowledge-based capital for corporate entrepreneurship effects on performance: a study of small- to medium-sized firms. Strategic entrepreneurship Journal, 5(1), 81-100.
Stenholm, P., & Nielsen, M.S. (2019). Understanding the emergence of entrepreneurial passion: The influence of perceived emotional support and competences. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(6), 1368-1388.
Woolley, J. (2010). Technology emergence through entrepreneurship across multiple industries. Strategic Eentrepreneurship Journal, 4(1), 1-21.
Zahra, S.A., Gedajlovic, E., Neubaum, D.O., & Shulman, J.M. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24(5), 519-532.