ارائه چارچوب ارزیابی نوآوری اجتماعی در سطح کلان با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران

2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشجوی دکترای مدیریت سیستم پردیس فارابی

چکیده

نوآوری‌های اجتماعی راه حل‌های جدیدی هستند که به طور همزمان نیاز اجتماعی را برآورده می‌کنند و منجر به روابط جدید یا بهبود آن و استفاده بهتر از دارایی‌ها و منابع می‌شوند. استفاده از شاخص‌ها برای جذب نوآوری‌های اجتماعی و ارزیابی اثرات مورد انتظار طرح‌های نوآوری اجتماعی، ابزارهای مهمی را برای ایجاد پیشرفت و بهبود فراهم می‌کنند. روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات اسنادی-فراترکیب می‌باشد. با استفاده از روش فراترکیب، 1215 مقاله و پژوهش مرتبط در سال‌های 2000 تا 2019 از پایگاههای علمی وب آف ساینس و اسکوپوس و جستجوگر گوگل فراخوانی شده اند که با به‌کارگیری این روش، 35 مقاله نهایی مبنای استخراج یافته‌ها قرار گرفت. خروجی روش فراترکیب سه بعد (محیطی، اجتماعی و اقتصادی) بر اساس خط پایین سه‌گانه، 16 مفهوم و 56 کد در ارزیابی نوآوری اجتماعی شناسایی شد. نتایج بر اساس نظر متخصصان با شاخص کاپای 664/0 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش می‌تواند مبنایی برای ارزش گذاری نوآوریهای اجتماعی در سطح کلان باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A framework for social innovation evaluation at macro level using Meta synthesis method

نویسندگان [English]

  • touraj Karimi 1
  • asef Karimi 1
  • Ali Asghar Sadabadi 2
  • saeed Ramezani 3
1 Department of management, Faculty of Management, University of Tehran
2 management faculty of Beheshti university
3 PHD student in Farabi university
چکیده [English]

Social innovations are considered as the new solutions which meet social needs simultaneously, which results in establishing the new or improved relationships and better use of facilities and resources. Using indicators to capture social innovation and evaluate the expected effects of social innovation plans provide important tools for development. This research is applied in terms of purpose in which Meta-Synthesis approach is used.In this study, 1215 related articles and researches conducted between 2000 and 2019 were selected from the Web of Science and Scopus scientific databases and Google search engine. Finally, 35 articles were evaluated for the purpose of the study using the meta-synthesis method and selection criteria. This research is qualitative and is conducted with the aim of exploring the dimensions and components of a framework for evaluating social innovations at macro-level. The results of the research showed 3 categories (Social, Economic, and environmental) based on TBL approach, 16 concepts and 56 codes. Experts endorsed the kappa index of 0.664. The findings of this study can be used to estimate the value of social innovations at macro-level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social innovation
  • social innovation evaluation
  • Meta-synthesis
  • TBL approach
آزبورگ، توماس و شمیدپیتر، رنه(1397). نوآوری اجتماعی راه حلهایی برای آینده پایدار، ترجمه: سعدآبادی، علیاصغر، دانشگاه امام صادق(ع).

اسدی، مهدیه؛ یزدانی، حمیدرضا؛ مقدم زاده، علی؛ زارعی متین، حسن (1398). "طراحی فرامدلی برای توسعه‌ استراتژیک منابع انسانی"، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 10 (2): 3-36.

اشمیت، جولیا (1394). نقش نوآوری اجتماعی در موفقیت کسب وکار، ترجمه: علی اصغر سعد آبادی، آرمین گلچین، حسین مقدسیان، انتشارات: شرکت انستیتو ایزایران.

خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید (1395). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی، تهران، نگاه دانش.

 سعدآبادی, ع. ا. , پورعزت, ع. ا. , قانعی راد, م. ا. , مختارزاده, ن. , & الیاسی, م. (1395). "چرخه‌ی حیات نوآوری‌های اجتماعی". فصلنامه مدیریت توسعه فناوری, 4(3), 69-95.

شیرودی، عبدالحسین؛خداپرست، ناصر (1398). "اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار: مشابهت‌ها و تفاوت ها". مطالعات حقوق عمومی، 49 (1): 249-270.

کشتکار هرانکی، مهران (1395). "طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدلسازی معادالت ساختاری"، توسعه کار آفرینی، 9 (4): 671-690.

مبینی دهکردی، علی؛ کشتکار هرانکی، مهران(1395). "فراترکیب مدل‌های نوآوری اجتماعی"، برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی, 7(26), 101-138.

مبینی دهکردی، علی؛کشتکار هرانکی، مهران (1394). "نوآوری اجتماعی: کنکاشی بر مفهوم سازی مبتنی بر تحلیل محتوای تعاریف"، مدیریت نوآوری، 4 (2): 115-134.

مفتاحی, هادی؛ وفایی, فرهاد؛ نمامیان, فرشید؛,ویسه، سید مهدی(1398). "طراحی الگوی پنجره فرصت کارآفرینی در زنجیره تامین". فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 12 (3): 421-440.

نظری، محسن؛دستار، حسین(1398). "عوامل تعیین کننده تصویر قیمتی فروشگاه: رهیافت فراترکیب"، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 8 (1): 1-20.

Allen, S. , Hunsicer, D. , Kjaer, M. , Krimmel, R. , Plotkin, G. , & Skeith, K. (2015). Adapted developmental evaluation with USAID’s people-to-people reconciliation fund program. Developmental evaluation exemplars: Principles in practice, 216-233.

Balaton, K. , Benedek, J. , Kocziszky, G. , & Somosi, M. V. (2016). Generating and Measuring Regional Social Innovation. Theory, Methodology, Practice, 12(SI), 14-25.

Bund Eva; Hubrich David-Karl; Schmitz Björn;Mildenberger, G. K. G. (2013). Blueprint of Social Innovation Metrics. available on: www. tepsie. eu.

Castro Spila, J. (2016). Social innovation regimes. An exploratory framework to measure social innovation. available on: www. tepsie. eu.

hen, Y. -S. (2008). The positive effect of green intellectual capital on competitive advantages of firms. Journal of business ethics, 77(3), 271-286.

Cipolla, C. M. , de Oliveira Serpa, B. , & Afonso, R. (2017). Design for social innovation between university and the broader society: a mutual learning process. Mix Sustentável, 3(4), 109-118.

Dainienė, R. , & Dagilienė, L. (2015). A TBL approach based theoretical framework for measuring social innovations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 275-280.

Dainienė Rasa , D. L. (2016). Measurement of Social Innovation at Organisation’s Level: Theoretical Issues. Economics and Business, 96-103.

Dayson, C. (2017). Evaluating social innovations and their contribution to social value: the benefits of a'blended value'approach. Policy & Politics, 45(3), 395-411.

Ebrahim, A. , & Rangan, V. K. (2014). What impact? A framework for measuring the scale and scope of social performance. California Management Review, 56(3), 118-141.

Economist. (2013). Old problems, new solutions: Measuring the capacity for social innovation across the world. In: London: Economist Intelligence Unit. Retreived from https: //eiuperspectives. economist. com/

Elkington, J. (1998). Accounting for the Triple Bottom Line. Measuring Business Excellence, 2(3), 18–22.

Francesca, B. (2012). Growing a digital social innovation ecosystem for europe dsi final report. available on: www. ec. europa. eu.

Golden, K. , Hewitt, A. , & McBane, M. (2010). Social entrepreneurship: Social impact metrics. available on: www. marsdd. com.

Grzeszczyk, T. A. , & Klimek, D. (2018). The Model of Social Innovation Project Evaluation. Paper presented at the Asia-Pacific Social Science and Modern Education Conference. available on: https: //doi. org/10. 2991/ssme-18. 2018. 26.

Jensen, L. A. , & Allen, M. N. (1996). Meta-synthesis of qualitative findings. Qualitative health research, 6(4), 553-560.

Krlev, G. , Bund, E. , & Mildenberger, G. (2014). Measuring what matters—Indicators of social innovativeness on the national level. Information Systems Management, 31(3), 200-224.

Majumdar, S. , Guha, Samapti, Marakkath, Nadiya. (2015). Technology and Innovation for Social Change. Springer. Retreived from https: //www. springer. com/gp/book/9788132220701.

Martinez-Conesa, I. , Soto-Acosta, P. , & Palacios-Manzano, M. (2017). Corporate social responsibility and its effect on innovation and firm performance: An empirical research in SMEs. Journal of cleaner production, 142, 2374-2383.

Milley, P. S. , B. Svensson, K. Cousins, J. B. (2018). The evaluation of social innovation: A review and integration of the current empirical knowledge base. Evaluation, 24(2), 237-258.

Mirvis, P. , Herrera, M. E. B. , Googins, B. , & Albareda, L. (2016). Corporate social innovation: How firms learn to innovate for the greater good. Journal of Business Research, 69(11), 5014-5021.

Mulgan, G. (2010). Measuring social value. Stanford Soc Innov Rev, 8(3), 38-43.

Mulgan, G. , Tucker, S. , Ali, R. , & Sanders, B. (2007). Social innovation: what it is, why it matters and how it can be accelerated available on: https: //youngfoundation. org/.

Neary Dave , B. U. , Jagger Carol (2015). Social innovations promoting active and healthy ageing. available on: https: //youngfoundation. org/.

OECD. (2010a). Innovation to strengthen growth and address global and social challenges. Ministerial report on the OECD Innovation Strategy. available on https: //www. oecd. org/.

OECD. (2010b). OECD Studies on SMEs and Entrepreneurship: SMEs, Entrepreneurship and Innovation. Paris. available on: https: //www. oecd. org/.

Omonov, Z. K. , & Veretennikova, A. Y. (2016). Quantitative Scaling of Social Innovations 1. Montenegrin Journal of Economics, 12(4), 77-86.

Phills, J. A. (2008). Rediscovering social innovation. Stanford Social Innovation Review, 6(4), 34-43.

Reeder, N. , O’Sullivan, C. , Tucker, S. , Ramsden, P. , & Mulgan, G. (2012). Strengthening social innovation in Europe: journey to effective assessment and metrics: Enterprise and Industry, European Commission report. available on: www. ec. europa. eu.

Rodima-Taylor, D. (2012). Social innovation and climate adaptation: Local collective action in diversifying Tanzania. Applied Geography, 33, 128-134.

Sandelowski, M. , Barroso, J. , & Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in nursing & health, 30(1), 99-111.

Schmitz, B. , Research, T. E. S. I. , Krlev, G. , Mildenberger, G. , Bund, E. , & Hubrich, D. (2013). Paving the Way to Measurement: A Blueprint for Social Innovation Metrics; a Short Guide to the Research for Policy Makers: available on: www. tepsie. eu.

Slaper, T. F. , & Hall, T. J. (2011). The triple bottom line: What is it and how does it work. Indiana business review, 86(1), 4-8.

Szijarto, B. (2018). On the evaluation of social innovations and social enterprises: Recognizing and integrating two solitudes in the empirical knowledge base. Evaluation and Program Planning, 66, 20-32.

Tepsie. (2014). Social Innovation Theory and Research: A Guide for Researchers. available on: www. tepsie. eu.

Terstriep Judith , M. E. (2016). " Social innovation policy toolbox". available on: http: //www. simpact-project. eu/.

Unceta, A. , Castro-Spila, J. , & Garcیa Fronti, J. (2016). Social innovation indicators. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 29(2), 192-204.

Vasin, S. M. , Gamidullaeva, L. A. , & Rostovskaya, T. K. (2017). The challenge of social innovation: Approaches and key mechanisms of development. European Research Studies, 20(2), 25-45.

Villate Txema , U. A. (2013). A regional index to measure social innovation. Simpact report. available on: http: //www. simpact-project. eu/.