نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته
نویسندگان
1 استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
2 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
3 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبایی
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
اتخاذ استراتژی رقابتی مناسب و طراحی مدل کسب و کار کارآمد برای استارتاپهای ایرانی فعال در حوزه رسانههای اجتماعی میتواند موجبات افزایش رقابتپذیری این شرکتها در مواجهه با نمونههای قدرتمند خارجی را فراهم آورد. در این پژوهش استراتژی تمرکز پورتر بعنوان استراتژی رقابتی مورد استفاده قرار گرفته و تأثیر اتخاذ آن بر عناصری از مدل کسب و کار مطالعه شده است. هدف، یافتن ویژگیهای این عناصر بمنظور کمک به طراحی مدل کسب و کار رقابتپذیر برای رسانههای اجتماعی بومی بوده است. این پژوهش براساس هدف کاربردی بوده و در آن از روش دلفی و یک پنل 12 نفره از خبرگان حوزه رسانههای اجتماعی، در یک مرحله مصاحبه و دو مرحله پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است و نهایتاً به تبیین ویژگیهای 5 عنصر «بخشهای مشتری»، «ارزشهای پیشنهادی»، «کانالهای توزیع»، «ارتباط با مشتری» و «جریانهای درآمدی» پرداخته است. این پژوهش ضمن تعریف ترکیب بدیعی از دو نوع از بخشهای مشتری، یعنی «بازار چندوجهی» و «بازار گوشهای»، دستهبندی نسبتاً کاملی از بخشهای مشتری برای یک رسانه اجتماعیِ بومی تحت تأثیر استراتژی تمرکز پورتر ارائه کرده و برای هریک از این بخشها، ارزش پیشنهادی، کانالهای توزیع، ارتباط با مشتری و جریان درآمدی پیشنهاد داده است.
کلیدواژهها [English]