طراحی برنامه مرشدی در کسب و کار: انتخاب متربی شایسته

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد مدیریت کرآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

راه‌اندازی و مدیریت کسب‌و‌کار جدید نیازمند شناخت و توسعه شایستگی‌ها و مهارت‌های خود، بازار و مشتریان است. برنامه‌مرشدی‌کسب‌و‌کار در راستای توسعه شایستگی‌های کارآفرینان است. در این برنامه انتخاب متربی شایسته نقش اصلی و محوری را در موفقیت برنامه مرشدی دارد، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز متربی کسب‌و‌کار است. جامعه آماری مرشدهای مجرب در شتابدهندها هستند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده‌ها کیفی و از مصاحبه نیمه ساختار یافته به احصای شایستگی‌های متربی پرداخته است. روش نمونه‌گیری هدفمند و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری است که درنمونه دهم اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل داده‌ها ازکد‌گذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش بعد شایستگی‌های حرفه‌ای شامل سه مقوله تیم‌سازی، ایده و محصول و شناخت بازار را به چارچوب کلاتربک اضافه کرده است. برای تیم‌سازی 7 مولفه، ایده‌ و محصول 5 مولفه و شناخت‌بازار 6 مولفه شناسایی شد. دو مقوله جدید شامل ویژگی‌های کارآفرینانه و آمادگی به بعد شایستگی‌های شروع رابطه اضافه شد. در مجموع 4 بعد ‌و 16 مقوله‌ جدید به شایستگی های مورد نیاز متربیان کسب و کار اضافه شده‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing mentoring programs in Business: the qualified mentee

نویسندگان [English]

  • Mohammad Azizi 1
  • Atefeh Aghaeipour 2
1 Assistant Professor, Entrepreneurship Faculty, University of Tehran
2 . M.A. in Entrepreneurship Management, University of Tehran
چکیده [English]

Starting up a new business needs self - recognition, competencies, skills, market and consumer recognition. Mentoring programs are in line with development of entrepreneurs' competencies. In this program, selecting a qualified mentee is critical,therefore, the aim of this study is to identify the necessary competencies of mentee. The statistical population of this study consists of experienced mentees in accelerators. This research is applied in terms of goal, and descriptive in terms of data gathering. Semi- structured interviews are conducted to list the mentee`s competencies. The sampling method is purposive and the criterion which is used to determine the sample size is theoretical saturation. Open and axial coding is used in analyzing the data .The findings added three categories to …..'s framework which include, team building, idea and product, and market recognition. For team building, idea nd product and market recognition, respectively, 7, 5, and 6 elements are identified. Two new categories- including entrepreneurial characteristics and readiness- are added to the mentor relationship competencies. In total, 4 dimensions and 16 categories are added to thre required competencies of the mentees

کلیدواژه‌ها [English]

  • business menteeو Entrepreneurial competencies
  • mentee
  • mentor
اکبری، مرتضی، غلامزاده، رضا و مریم شامانیان (1394)، «شناسایی شایستگی‌های جوانان روستایی در زمینه کسب‌وکار»، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دورة هفتم، شمارة 4: 125- 139.
پاک، فاطمه (1395)، شناسایی نقش مرشد در راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید در شتاب‌دهنده‌ها، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی.
صدر، سید موصی (1388)، «نقش متربی در تربیت»، پژوهش‌های قرآنی، دورة پانزدهم، شمارة 3و4: 79-82.
قلی‌پور، رحمت‌الله و محمد هاشمی (1394)، «تبیین تأثیر منتورینگ بر جانشین پروری، با تمرکز بر طرح توسعة فردی» فصلنامةپژوهش‌هایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین (ع)، دورة هفتم، شمارة 2: 25- 52.
کریمی‌مونقی،­ حسین و حمید یزدی‌مقدم (1393)، «الگو مداری و مرشدی در آموزش پرستاری»، پژوهش در آموزش و امور پزشکی، دورة ششم، شمارة 1: 51- 79.
محمدی مهر، مژگان، ملکی، حسن و عباس عباس‌پور (1390)، «جستاری بر شایستگی‌های مورد نیاز یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان پزشکی عمومی»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دورة یازدهم، شمارة 6: 960- 975.
عزیزی، محمد و علی گودرزی (1395)، «شناسایی شایستگی‌های مربیان کسب‌وکار»، توسعه کارآفرینی، دورة نهم، شمارة 2: 317- 337.
عزیزی، محمد، شفیع‌زاده، احسان و نجمه اکبرزاده (1392)، «شناسایی شایستگی‌های کارآفرینانه مدیران دانشگاهی»، مجله توسعه کارآفرینی، دورة ششم، شمارة 2: 27- 53.
Abiddin, N. Z. and A. Hassan. (2012). "A review of effective mentoring practices for mentees development." Journal of Studies in Education 2(1): 72-89.
Alred, G. (2014). "Mentoring pocketbook", Management Pocketbooks.
Ambrosetti, A. and J. Dekkers. (2010). "The interconnectedness of the roles of mentors and mentees in pre-service teacher education mentoring relationships." Australian Journal of Teacher Education (Online) 35(6): 42.
Clutterbuck, D., & Lane, G. (2004). The situational mentor: an international review of competences and capabilities in mentoring. Gower Publishing, Ltd.
Clutterbuck, D. (2005). "Establishing and maintaining mentoring relationships: An overview of mentor and mentee competencies." SA Journal of Human Resource Management 3(3), 2-9.
Connor, M. and J. Pokora.­(2012).­"Coaching And Mentoring At Work": Developing Effective Practice:­Developing Effective Practice, McGraw-Hill Education (UK).
Kahn, W. A.­(1993).­"Caring for the caregivers:­Patterns of organizational caregiving." Administrative science quarterly: 38(4): 539-563.
Klasen, N.­and­ D.­Clutterbuck.­(2012).­Implementing mentoring schemes, Routledge.
Low, G., Lomax, A., Jackson, M., & Nelson, D. (2004). Emotional intelligence: A new student development model. In National Conference of the American College Personnel Association, Philadelphia, Pennsylvania.‌
Megginson, D., et al. (2006). "Mentoring in action": A practical guide, Kogan Page Publishers.
Feldman, MPhil.­(2010).­"ucsf faculty mentoring program."MF TOOLKIT­ sph.bumc.bu.edu‌.
Zachary, L. J. and L. A. Fischler. (2009)." The mentee's guide": Makin. mentoring work for you, John Wiley & Sons.
Nigel Paine .(2011). "How to be a good coachee": http://www.trainingzone.co.uk.
Block, Stephanie L. (2014)." Student Mentee /Alumni Mentor Toolkit: Schoole of International Service American univercity.vachangton.DC.
"Mentee Roles and Responsibilities."(1994). CSGM. http://cseg.ca:Mentee-Roles-and-Responsibilities.pdf.
Kruger, Ashley. (2015)." MenteeHandbook.doc". To support those undertaking a programme of Initial Teacher Education in the Lifelong Learning Sector
Pask, R., & Joy, B. (2007). "Mentoring-coaching": A guide for education professionals. McGraw-Hill Education (UK).‌
Field, J. (2001)." Mentoring": a natural act for information professionals?". New Library World, 102(7/8), 269-273.‌
Zaman, L. (2015)." Competencies Needed For 2015": Employers Preference In Business Graduate Selection. Review of Integrative Business and Economics Research, 4(3), 22-32.
Gartner, W., Starr, J., & Bhat, S. (1999). "Predicting new venture survival": an analysis of،anatomy of a start-up. cases from Inc. Magazine. Journal of Business Venturing, 14(2), 215-232.
Festervand,­T. A., &­Forrest,­J.­E.­(1991).­"Small business failures":­A framework for analysis.­In Small Business Institute Director's Association Conference (pp.­1-14).
Kochadai, M. (2012). "Entrepreneurial Competency "A Study with reference to socially and economically Backward Communities in Chennai City. Doctoral dissertation, School of Management, Department of Commerce.
Clarysse, B., & Yusubova, A. (2014). Success factors of business accelerators. Technology Business Incubation Mechanisms and Sustainable Regional Development. 23 Oct. 2014, Toulouse, France.
Hounslow, Mike (2014).Handbook For Mentors And Mentees. The University Of Sheffield.