ارزیابی و رتبه‌بندی معیارهای دانشگاه کارآفرین (مورد مطالعه: دانشگاه‌‌های استان اصفهان)

نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه اصفهان

2 استادیار گروه مدیریت دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه‌بندی معیارهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه‌های استان اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها از نوع ترکیبی (کیفی- کمی) است. در تعیین معیارها جامعة آماری پژوهش مدیران مراکز رشد، مراکز کارآفرینی، معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌علمی دارای تجربه در مباحث کارآفرینی است. همچنین، نمونه‌گیری به روش قضاوتی انجام پذیرفت و از این میان 15 نفر انتخاب شدند. سپس دانشگاه‌های بزرگ دولتی و آزاد استان اصفهان رتبه‌بندی شدند. در گام اول، با بهره‌گیری از ادبیات موضوع و روش دلفی فهرستی از معیارهای دانشگاه کارآفرین شامل منابع مالی، منابع انسانی، ساختار، عوامل محسوس و عوامل نامحسوس و زیرمعیارهای آن‌ها ارائه شد. سپس وزن و درجة اهمیت آن‌ها با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه‌ای به‌‌دست آمد و دانشگاه‌ها با استفاده از روش ویکور رتبه‌بندی شدند. در بین معیارهای دانشگاه کارآفرین، معیار منابع انسانی بیشترین درجة اهمیت را داشت. در بین دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه صنعتی اصفهان و در بین دانشگاه‌های آزاد، دانشگاه‌های آزاد اسلامی نجف‌آباد و خوراسگان رتبة یک را از نظر مجموع معیارها داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating and Ranking Entrepreneurial University Factors: Case of Isfahan Province Universities

نویسندگان [English]

  • Mina Bahramchoobin 1
  • Mohammad Hossein Moshref Javadi 2
  • Ali Safari 2
1 M.A. student of Entrepreneurship Management, University of Isfahan
2 Assistant Professor, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan
چکیده [English]

The aim of this study is to evaluate and rank entrepreneurial university factors in Isfahan province. This study is an applied research, and mixed method (qualitative-quantitative) is used for data collection. To determine influencing factors, the population of study includes managers of incubators and entrepreneurship centers, research administrators and faculties with experiences in entrepreneurship and the selected sample of 15 is done by judgmental sampling method. The ranking has been done between great public and Azad universities of Isfahan province. At the first step, the list of factors including financial resources, human resources, structure, tangibles and intangible factors and their sub-criteria was provided using the related literature and Delphi method. The weight and the importance of factors are obtained by Analytic Network Process, and VIKOR method also is used to rank the selected universities. Among the affecting factors of entrepreneurial university, the most important is human resources. Among public universities, Isfahan University of Technology and among Azad universities, the Islamic Azad University of Najafabad and Khorasgan have the first place in terms of total factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial University
  • internal factors
  • Tangible Factors
  • Intangible Factors
  • VIKOR Method

بهزادی، نازنین، رضوی، مصطفی و رسول حسینی (1393)، «طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دورة هفتم، شمارة 4: 697-  713.

حلاج‌یوسفی، محمدرضا و حکیمه نیکی اسفهلان (1391)، «کارآفرینی، معیاری نوین برای ارزشیابی دانشگاه‌ها»، اولین همایش بین‌المللی مدیریت، آینده‌نگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی، سنندج، دانشگاه کردستان.

خوبیاری شورباز، حسن، شریفی یار، ابراهیم و محبوبه سلطانی نژاد (1394)، «انتخاب استراتژی در سطح کلان با رویکرد تلفیقی کارت امتیازات متوازن (BSC) و فرایند تحلیل شبکه‌ای (ANP)»، نشریه صنعت لاستیک ایران، شمارة 81: 52- 63.

صمدی میارکلائی، حسین، آقاجانی، حسنعلی و حمزه صمدی میارکلائی (1393)، «ارزیابی شاخص‌های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مازندران بر اساس روش فازی»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دورة هفتم، شمارة 2: 369- 388.

فرامرزی‌نیا، ضرغام، فرهادی‌راد، حمید و یدالله مهرعلیزاده (1395)، «تحلیل امکان پیاده‌سازی دانشگاه مدل کارآفرین در دانشگاه شهید چمران اهواز»، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دورۀ هجدهم، شمارۀ 71: 65- 86.

قنبری، سیروس، اردلان، محمدرضا و کاظم منافی شرف‌آباد (1393)، «مدل مفهومی توسعة دانشگاه کارآفرین در نظام آموزش عالی»،  اولین سمپوزیوم بین‌المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار، تهران، مؤسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.

کشاورزی، علی‌حسین، صفری، سعید و محمدحسین عسکری (1396)، «الگوی بهره‌گیری از عوامل پیش‌برنده و بازدارنده‌ها در شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین در ایران»، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، سال هشتم، شمارة 29: 163- 178.

کیاکجوری، داود، آزاد، هاجر و مصطفی آزاد (1391)، «آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعة شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان»، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، مازندران.

منصوریان، فاطمه و مهدی فاتح‌راد (1392)، «تحلیل کلان دانشگاه کارآفرین در چهارچوب الگوی سه‌شاخگی و بررسی عوامل موفقیت این دانشگاه»، رهیافت، شمارة 54: 35- 44.

مهدوی مزده، محمد، بانک، مائده، زاهدی، محمدرضا و مجید پورمسگری (1392)، «تعیین شاخصهای تأثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاه‌های دولتی ایران و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از این منظر»، فصلنامه علمی- پژوهشیسیاست علم و فناوری، سال ششم، شمارة 1: 81- 100.

Aguillo, I. F., Ortega, J. L., & Fernandez, M. (2008). "Webometric Ranking of World Universities: Introduction, Methodology and Future Developments". Higher Education In Europe, 33(2/3), 234- 244.

Bronstein, J. and Reihlen, M. (2014). "Entrepreneurial university archetypes".Industry and Higher Education, 28(4), 245-262.

Dabic, M., Gonz_alez-Loureiro, M., & Daim, T. U. (2015). "Unraveling the attitudes on entrepreneurial universities:The case of Croatian and Spanish universities". Technology in Society, 42, 167- 178.

Etzkowitz. H. (2016). "Innovation Lodestar: The Entrepreneurial University in a Stellar Knowledge Firmament". Technological Forecasting and Social Change, In press.

Gibb, A. (2012). "Exploring the Synergistic Potential in Entrepreneurial University Development: Towards the Building of a Strategic Framework". Annals of Innovation & Entrepreneurship, 3(1), 1-21.

Guerrero, M and Urbano, D. (2012). "The development of an entrepreneurial university".Journal of Technology Transfer, 37(1), 43- 74.

Guerrero, M., Urbano, D., & Salamzadeh, A. (2014a). "Evolving entrepreneurial universities: experiences and challenges in the Middle Eastern context". Handbook on the Entrepreneurial University, Edward Elgar, 163- 187.

Guerrero, M., Urbano, D., Cunningham, J., & Organ, D. (2014b). "Entrepreneurial universities in two european regions: A case study comparison". Journal of Technology Transfer, 39(3), 415- 434.

Karimi Sooreh, L., Salamzadeh, A., Safarzadeh, H., & Salamzadeh, Y. (2011). "Defining and Measuring Entrepreneurial Universities: A Study in Iranian Context Using Importance-Performance Analysis and TOPSIS Technique". Global Business and Management Research: An International Journal, 3(2), 182-199.

Philpott, K., Dooley, L., O'Reilly, C., & Lupton, G. (2011). "The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions". Technovation, 31(4), 161-170.

Salamzadeh, A., Farsi, J. Y., & Salamzadeh, Y. (2013). Entrepreneurial Universities in Iran: A System Dynamics Model. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 20(4), 420- 445.

Salamzadeh, A., Salamzadeh, Y., & Daraei, M.R. (2011). " Toward a Systematic Framework for an Entrepreneurial University: A Study in Iranian Context with an IPOO Model". Global Business and Management Research: An International Journal, 3(1), 30- 37.