اولویت‌بندی عوامل کلیدی در پیاده‌سازی بانک مجازی ایده در رستة مخابرات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

2 استادیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

3 دانشیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی-دانشگاه تهران

چکیده

هدف این تحقیق اولویت‌بندی عوامل کلیدی در پیاده‌سازی بانک‌های مجازی ایده در رستة مخابرات است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی مبتنی‌بر پیمایش پرسشنامه‌ای است. جامعة آماری این تحقیق را تمام کاربران بانک مجازی ایده و ارائه‌دهندگان پیشنهاد در نظام پیشنهادهای سازمانی رستة مخابرات استان خراسان رضوی تشکیل داده‌اند که 70 نفر از آن‌ها نمونه‌های تحقیق درنظر گرفته شده‌اند. با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)، مقایسة زوجی هفت عامل کلیدی و تخصیص وزن بر مبنای هدف اصلی یعنی میزان اهمیت آن‌ها برای پیاده‌سازی در سایت بانک مجازی ایده صورت گرفته است. سپس نشانگرهای هر مؤلفه با کمک تکنیک TOPSIS رتبه‌بندی شدند. نتایج نشان داد مؤلفه‌های «تشویق و حمایت از ایده‌ها»، «شیوة ارزیابی از ایده» و «محیط تعامل و محتوای بانک مجازی ایده» بیشترین اهمیت را برای ایجاد بانک مجازی ایده در رستة مخابرات داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: ایده‌پردازی، بانک ایده، تصمیم‌گیری چندمعیاری، رستة مخابرات.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prioritizing the Critical Factors for Implementation of Idea Virtual Bank in Telecommunication Industry

چکیده [English]

The aim of this research is to prioritize the key factors for implementation of idea virtual bank (IVB) in telecommunication industry. The current applied and descriptive research was conducted based on a survey. The population of this research consisted of all users of IVB and idea submitters to suggestion system of telecommunication industry in province of Razavi-Khorasan that 70 of them were selected as the research samples. Using Analytical Hierarchical Process (AHP), seven key factors for implementation of IVB were compared and weighted based on their importance to implement IVB in telecommunication industry. Then, items of each key factor ranked using TOPSIS technique. Result showed that components such; “encouraging and supportive of idea”, “assessing method” and “interaction and content milieu of IVB” were high ranking to implement IVB in telecommunication industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Idea bank
  • Ideation
  • Critical factors
  • Multi-Criteria Decision Making
  • Telecommunication industry
دوستی، حسن (1378)، بررسی سازگاری فرهنگ رفتاری کارکنان با رویکرد کایزن، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
شبکة ایدة ایران (1385)، مروری بر سایت‌های اینترنتی ایده‌پردازی، جامعه مجازی قرعه‌کشی و بردن جایزه، گزارش مطالعاتی به سفارش شرکت مخابرات خراسان رضوی، مشهد.
شرکت مخابرات خراسان رضوی (1387)، آیین‌نامه نظام پیشنهادهای شرکت مخابرات خراسان رضوی، گزارش منتشرنشده از مستندات شرکت مخابرات خراسان رضوی، مشهد: 3- 11.
عربیون، ابوالقاسم، عبدالله‌زاده، غلامحسین و بهرام رضا امیری (1391)، بانک مجازی ایده، چاپ اول، نشر قصار، تهران.
عربیون، ابوالقاسم، عبدالله‌زاده، غلامحسین، میگون پوری، محمدرضا و بهرام رضا امیری (1390)، «شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد بانک‌های مجازی ایده (مطالعه موردی در شرکت مخابرات خراسان رضوی)»، توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شمارة 13: 167- 184.
Ashouraie, M. & Jafari Navimipour, N. (2015). “Priority-based task scheduling on heterogeneous resources in the Expert Cloud”, Journal of Kybernetes, 44(10): 1455- 1471.
Berry, S. (2006). Idea bank, Available at: www.innovationsexpo.se/idea bank.  Retrieved April 2007.  
Bjork, J. & Magnusson, M. (2006). Where do good innovation ideas come from? Exploring the influence of network connectivity on innovation, department of technology management and economics, Chalmers University of Technology, Sweden: 4- 11.
Clark, C.(2004), Brainstorming: The dynamic technique for creating successful ideas, e-book is available in: www.college-study:128- 130.
Corowther, J. (1995). Oxford advanced Learner’s, Oxford University Press, Oxford.
Deichmann, D. & Van den Ende, J. (2009). “Boomerang effect of network idea”, Paper to Be Presented at the Summer Conference 2009 on CBS - Copenhagen Business School Solbjerg Plads 3 DK2000 Frederiksberg DENMARK, June 17 - 19.
Ende, J., Frederiksen, L. & Prencipe, A. (2014). “The front end of innovation:
Organizing search for ideas”, Journal of Product Innovation Management, 32: 482- 487.
Fuchs, C. (2009). “Social networking sites and the surveillance society”, A critical case study of the usage of studiVZ, Facebook, and MySpace by students in Salzburg in the context of electronic surveillance, Salzburg/Vienna: Research Group UTI.‌
Gil-Garcia, J. R. & Sayogo, D. S. (2016). “Government inter-organizational information sharing initiatives: understanding the main determinants of success”, JournalQuarterly of Government Information, 33(3): 572- 582.
Goldenberg, J., Lehmann, D. R. & Mazursky, D. (2001). “The idea itself and the circumstances of its emergence as predictors of new product success”, Journal of Management Science, 47(1): 69- 84.
Goldschmidt, G., & Tatsa, D. (2005). “How good are good ideas? Correlates of
design creativity”, Journal of Design Studies, 26(6): 593- 611.
Kaiser, U. (2009). A Primer in Entrepreneurship -Recognizing Opportunities and Generating Idea, Institute for Strategy and Business Economics, Zurich University, Switzerland.
Kazmi, S. A. Z., Naarananoja, M. & Wartsila, J. K. (2016). “Identifying Dissimilarities among Global Teams while Pursuing New Product Idea Generation Practices”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229: 376- 386.‌
Lai, I. C. (2004). “Framework for case-based reasoning to support idea association in a brainstorming session”, In the Proceedings of 9th Conference on Computer Aided Architectural Design Research (CAADRIA): 209- 222.‌
Lehto, M. (2009). “The Innovation Process-Aiming towards innovativeness in a construction company”, Working paper, Dept of Industrial Management, Faculty of Technology Management, Lappeenranta University of Technology, Finland.
Lin, H. F. (2008). “Determinants of successful virtual communities: Contributions from system characteristics and social factors”, Journal of Information & Management, 45(8): 522- 527.
Livingston, J. D. (2003). “India Needs an idea banks to lead the world in intellectual property protection”, Journal of Intellectual Property Rights, 8: 213- 221.
Marra, J. (1989). Idea Generation Techniques, Association for Education in Journalism and Mass Communication, Washington, DC.
Navimipour, N. J. & Charband, Y. (2016). “Knowledge sharing mechanisms and techniques in project teams: Literature review, classification, and current trends”, Computers in Human Behavior, 62: 730- 742.‌
Panteli, N. (2008). Virtual social networks: A new dimension for virtuality research, palgrave McMillan, New York.
Sandstorm, C. & Bjork, J. (2008). “Idea management system for a changing innovation landscape, center for business innovation”, Working Paper Series, Chalmers University of Technology, Göteborg, Sweden, No. 9.
Scott, J. (1987). Social Network Analysis, Sage Publications, London.
Smolensky, E. & Kleiner, B. (1995). “How to Train people to think more creatively”, Journal of Management Development Review, 8(6): 28- 33.
Starkey, E., Toh, C. A. & Miller, S. R. (2016). “Abandoning creativity: The evolution of creative ideas in engineering design course projects”, Journal of Design Studies, 47: 47- 72.‌
Wang, W. T. & Ko, N. Y. (2012). “Knowledge sharing practices of project teams when encountering changes in project scope: a contingency approach”, Journal of Information Science, 38(5): 423- 441.
Yan, Z., Wang, T., Chen, Y. & Zhang, H. (2016). “Knowledge sharing in online health communities: A social exchange theory perspective”, Journal of Information & Management, 53: 643- 653.
Yuan, D., Lin, Z. & Zhuo, R. (2016). “What drives consumer knowledge sharing in online travel communities? Personal attributes or e-service factors?”, Journal of Computers in Human Behavior, 63: 68- 74.
Zareie, B. & Navimipour, N. J. (2016). “The impact of electronic environmental knowledge on the environmental behaviors of people”, Journal of Computers in Human Behavior, 59: 1- 8.