واکاوی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب و کار جدید در صنایع فناور پیشرفته ایران: مفهوم‌پردازی با رویکرد غیر غایت‌گرا

نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

فرایند تصمیم‌گیری کارآفرینان در چارچوب الگوهای موجود قابل‌تبیین نیست و تحلیل ادبیات موجود، شکاف ناشی از غایت‌گرابودن الگوهای موجود را آشکار می‌سازد. از این‌رو، در پژوهش پیش رو با رویکرد غیرغایت‌گرا و با استفاده از یک طرح کیفی و اکتشافی به مفهوم‌پردازی عناصر مرکزی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب‌وکار جدید در نمونه‌ای منتخب از کارآفرینان نوپای حوزة صنایع فناور پیشرفتة ایران پرداخته می‌شود. تحقیق حاضر به لحاظ جهت‌گیری، بنیادی است و از نظر هدف، اکتشافی است. نوع پژوهش کیفی و راهبرد اتخاذشده نیز موردکاوی چندگانه است. جامعة آماری پژوهش، کارآفرینان نوپای فعال در حوزة صنایع فناور پیشرفتة نانو و زیست‌فناوری شهر تهران هستند.روش نمونه‌گیری پژوهش، نظری و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری بود. گردآوری داده‌ها پس از نهایی‌شدن پروتکل مصاحبه و با استفاده از مصاحبه‌های کیفی واقعه‌محور با بیست کارآفرین نوپای نمونة نظری پژوهش انجام گرفت. نتایج فرایند کدگذاری، طبقه‌بندی و اعتباربخشی به یافته‌های پژوهش، مقوله‌های مرکزی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب‌وکار جدید در نمونة کارآفرینان را تعیین کرده است. براین‌اساس، مفاهیم گرایش و شایستگی کارآفرینانه، فراشناخت کارآفرینانه، پیش‌اقدامات و دریافت بازخورد و نگرش مثبت به تغییر، مجموعة مقوله‌های مرکزی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب‌وکار جدید را تشکیل می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Exploring the Process of New Venture Creation Decision-Making in Iran High-Tech Industries: Conceptualization with a Non-Teleological Approach

نویسندگان [English]

  • Mehdi Zivdar 1
  • Narges Imanipour 2
1 PhD candidate in Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2 Associate professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

Decision-making by entrepreneurs is a process that cannot be explained by existing models. Literature analysis reveals a gap due to the teleological approach of existing models. This research aims to conceptualize central elements of new venture creation decision-making process in a selected sample of nascent entrepreneurs in Iranian high-tech industries based on a non-teleological approach and by a qualitative and explorative plan. The research has fundamental view and explorative purpose and the strategy of qualitative research is multiple case studies. The research sample includes active nascent entrepreneurs of high-tech nano and bio-technology industries of Tehran and the sample size was determined by theoretical saturation. After finalizing the interview protocol, data collection was conducted through qualitative event-based interviews with 20 nascent entrepreneurs. After coding, categorizing and validating the research findings, central elements of new venture creation decision-making process was recognized. Accordingly, entrepreneurial orientation and competency, entrepreneurial meta-cognition, primary actions and feedback receiving and positive attitude toward changes are the central elements of new venture creation decision-making process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Venture Creation Decision-Making Process
  • Non-Teleological Approach

مبارکی، محمدحسن، رضائیان، علی، مهرابی، روزا، و امیرمحمد کلابی (1391)، «مفهوم‌پردازی عوامل زمینه‌ساز در به‌کارگیری گزینه‌های ابتکاری در فرایند تصمیم‌گیری کارآفرینان برتر ایرانی (راهبرد تحقیقی گروه کانونی)»، توسعه کارآفرینی، 4(15): 7-24.

Bhave, M. P. (1994). “A process model of entrepreneurial venture creation”, Journal of Business Venturing, 9: 223- 242.

Buchanan, J. M. & Vanberg, V. J. (1991). “The market as a creative process”, Economics and Philosophy, 7(2): 167- 186.

Cassar, G. (2014). “Industry and startup experience on entrepreneur forecast performance in new firms”, Journal of Business Venturing, 29(1): 137- 151.

Dale, A. I. (1991). A History of Inverse Probability: from Thomas Bayes to Karl Pearson, New York: Spring-Verlag.

De Carolis, M. D. & Saparito, P. (2006). “Social capital, cognition and entrepreneurial opportunities: A theoretical framework”, Entrepreneurship: Theory & Practice, 30(1): 160– 189.

Fuduric, N. (2008). Individuals & Opportunities: A resource-based and institutional view of entrepreneurship, Aalborg University, PhD Thesis.

Global Entrepreneurship Monitor of Iran (2014). 7th Executive Report of the research program for Evaluation of Iran Entrepreneurship Indexes based on Global Entrepreneurship Monitor model. GEM-Iran office.

Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1989). Forth generation evaluation, Newbury park, CA: sage.

Hayek, M. (2012). “Control Beliefs and Positive Psychological Capital: Can Nascent Entrepreneurs Discriminate between What Can and cannot be controlled?”, Journal of Management Research, 12(1): 3- 13.

Haynie, J. M., Shepherd, D., Mosakowski, E. & Earley, P. C. (2010). “A situated metacognitive model of the entrepreneurial mindset”, Journal of Business Venturing, 25(2): 217- 229.

Kirzner, I. (1997). “Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach”, Journal of Economic Literature, 35(1): 60- 85.

Knight, F. (1921). Risk, Uncertainty and Profit, New York: Houghton Mifflin.

Lachmann, L. M. (1976). From mises to shackle: An essay on Austrian economics and the kaleidic society, Journal of Economic Literature, 14(1): 54-62.

Luthans, F. (2002). “The Need for and Meaning of Positive Organizational Behavior”, Journal of Organizational Behavior, 23(6): 695- 706.

Maine, E., Soh, P. H. & Dos Santos, N. (2015). “The role of entrepreneurial decision-making in opportunity creation and recognition”, Technovation, 39
:53- 72.

March, J. G. & Simon, H. A. (1958). Organizations,  NY: Wiley.

McMullen, J. S. (2015). “Entrepreneurial judgment as empathic accuracy: A sequential decision-making approach to entrepreneurial action”, Journal of Institutional Economics, 11(03): 651-681.

McMullen, J. S. & Dimov D. (2013). “Time and the entrepreneurial journey: The problems and promise of studying entrepreneurship as a process”, Journal of Management Studies, 50(8): 1481– 1512.

Miao, Q. & Liu, L. (2010). “A psychological model of entrepreneurial decision making”, Social Behavior & Personality: An International Journal, 38(3): 132- 145.

Mintzberg, H., Raisinghani, D. & Theoret, A. (1976). “The structure of unstructured decision processes”, Administrative science quarterly, 2(21): 246- 275.

Natanios, M. (2009). Individual differences between entrepreneurs and managers, Doctoral Thesis, Wayne state University.

North, D. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge: University Press.

Pech, R. J. & Cameron, A. (2006). “An entrepreneurial decision process model describing opportunity recognition”,  European Journal of Innovation Management, 9(1): 61- 78.

Sarasvathy, S. D. (2001). “Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency”, Academy of management Review, 26(2): 243-263.

Sarasvathy, S. D. (2008). Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise, Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing Limited.

Sarasvathy, S., D. & Dew, N. (2008). Is effectuation lachmannian? A response to Chiles, Bluedorn, and Gupta (2007), Organization Studies, 29(2): 239- 245.

Sarasvathy, S. D., Dew, N., Velamuri, S. R. & Venkataraman, S. (2003). “Three views of Entrepreneurial opportunity”, Handbook of Entrepreneurship Research, In Acs, Z. J. & Audretch, D. B. (Eds), Great Britain: Kluwer Academic Publishers.

Shane, S., Locke, E. A. & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial Motivation, Human Resource Management Review, 13 (2): 257- 279.

Shepherd, D. A., McMullen, J. S. & Jennings, P. D. (2007). The formation of opportunity beliefs: Overcoming ignorance and reducing doubt, Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1‐ 2): 75-95.

Simon, H. A. (1979). “Rational decision making in business organizations”, The American economic review, 4(69): 493- 513.

Tumasjan, A. & Braun, R. (2012). “In the eye of the beholder: How regulatory focus and self-efficacy interact in influencing opportunity recognition”, Journal of Business Venturing, 27(6): 622- 636.

Tversky, A. (1972). Elimination by aspects: A theory of choice, Psychological review, 79(4): 281.

Van Gelderen, M., Thurik, R. & Bosma, N. (2005). “Success and risk factors in the pre-startup phase”, Small Business Economics, 24(4): 365- 380.

Zahra, S. A., Wright, M. & Abdelgawad, S. G. (2014). “Contextualization and the advancement of entrepreneurship research”, International Small Business Journal, 32(5): 479- 500.