بررسی رابطة سبک‌های حل مسئله و تمایل به کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسنده

عضو هیئت ‌علمی دانشگاه زابل

چکیده

     تمایل به کارآفرینی یکی از پیش‌شرط‌های اصلی توسعة کارآفرینی محسوب می‌‌شود و متأثر از عوامل گوناگون روان‌شناختی است. براین‌اساس، هدف مطالعة حاضر بررسی رابطة سبک‌های حل مسئله به‌عنوان یکی از متغیرهای مهم روان‌شناختی با تمایل به کارآفرینی است. این تحقیق برحسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به‌لحاظ نحوة گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق، دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 1392-1393 هستند (3000N= ). حجم نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر انتخاب شد و نمونة موردنظر با روش نمونه‌گیری طبقه‏ای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. روایی ابزار اندازه‌گیری بر پایة نظر تعدادی از اعضای هیئت‌علمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحب‌نظران مربوط تأیید شد. پایایی پرسشنامه‏های سبک‏‏های حل مسئله و تمایل به کارآفرینی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به‌ترتیب 74/0 و 83/0 به‌دست آمد. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بیشتر پاسخگویان مورد مطالعه از نظر میزان تمایل به کارآفرینی در سطح تقریباً مطلوبی قرار دارند. همچنین، یافته‌های تحقیق نشان دادند سبک‌های حل مسئله و تمایل به کارآفرینی دانشجویان رابطة معنی‌داری با هم دارند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد سبک‌های حل مسئلة خلاقیت، اعتماد، گرایش و درماندگی می‌توانند 33 درصد از تغییرات تمایل به کارآفرینی دانشجویان را تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness (case study: Agricultural and Natural Resource students of the university of Zabol, Iran)

نویسنده [English]

  • Abdolrahim Gheyassi
Lecturer, Agricultural Extension Education Department, Zabol University, Iran
چکیده [English]

     Entrepreneurship willingness that is one of the main preconditions of entrepreneurship behavior is influenced by Psychological factors. Accordingly, the main purpose of this study was to investigate relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness among Agricultural and Natural Resource students, in University of Zabol. The statistical population consisted of 3000 Agricultural and Natural Resources students in 2013-2014 academic year from that, 210 students were randomly selected. Data were gathered through questionnaire. The research instrument was given to the academic staff of the department of agricultural extension and education, University of Zabol to test its content validity. Cronbach alpha was calculated to measure reliability of items of instrument (α = 0.74 - 0.83). The results showed that entrepreneurship willingness level of the most respondents was relatively favorable. Results showed that there were a significant relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness among Agricultural and Natural Resource students. The regression analysis showed that problem solving styles explain 33% of variance in predicting entrepreneurship willingness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem solving styles
  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurship willingness
  • Agricultural and Natural Resource students
- اکبری، م. شکیبا، ح و زهتابی، م (1391). رابطه‌ی باورهای مذهبی و تمایل به کارآفرینی (مطالعه‌ی موردی: دانشجویان دانشکده‌های کارآفرینی و کشاورزی). فصلنامه‏ی توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد چهارم، صص 87-105.
- آقا یوسفی، ع و شریف، ن. (1390). رابطه سبک‌های حل مسئله و بهزیستی شخصی در دانشجویان. فصلنامه‏ی اندیشه و رفتار. دوره 6، شماره 22. صص 79-88.
- بابا پور خیرالدین، ج. رسول زاده طباطبایی، س. اژه‌ای، ج و فتحی آشتیانی، ع. (1382). بررسی رابطه‏ی بین شیوه‌های حل مساله و سلامت روان‌شناختی دانشجویان، مجله روانشناسی، سال هفتم، شماره یک، صص 3-16.
- بادسار، م. رضایی، ر و صلاحی مقدم، ن.(1393). بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگی های کارآفرینانة دانشجویان رشته های کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه زنجان)،فصلنامه‏ی توسعه کارآفرینی، دوره هفتم، شماره سوم، صص 407-425.
- بارانی، ش. حسینی لرگانی، س. زرافشانی، ک و پور سعید، ع (1391) تحلیل تأثیر فضای کارآفرینی بر تمایل کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، فصلنامه‏ی پژوهش در نظام‌های آموزشی، سال ششم، شماره نوزده، صص 167-194.
- پارسا، ع. عبدالوهابی، م و ظریف، س. (1390). بررسی تأثیر شیوه‌های حل مساله بر شخصیت کارآفرینانه - مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه‏ی توسعه کارآفرینی، 4(1), صص 145-164.
- تعویقی، م.کاکاوند، ع و حکمی، م (1393) اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مساله بر افزایش تحمل ابهام در نوجوانان، مجله علوم رفتاری، دوره 7، شماره 4، صص 363-371.
- حسین زاده، د و وثوقی، ب (1391). ارتباط میان روش حل مساله شهودی با رفتار نوآورانه و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت رانیران)، چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، 7 و 8 خرداد 91، صص 92-114.
- زارعان، م. اسداله پور، ا و بخشی پور رودسری، ع.(1386). رابطه هوش هیجانی و سبکهای حل مساله با سلامت عمومی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 2، صص 166-172.
- شریف‌زاده، م و زمانی، غ. (1385). روحیه کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی؛ مطالعه موردی دانشگاه شیراز، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 2-37، شماره 1، صص 116-107.
- شکر کن، ح. برومند نسب، م و نجاریان، ب (1381). بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت‌نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی، شماره 3، صص 42- 54
- عدالتی شاطری، ز. اشکانی، ن و مدرس غروی، م.(1388). بررسی رابطه بین نگرانی مرضی، شیوه های حل مسأله و افکار خودکشی در نمونه غیر بالینی، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره چهاردهم، صص 92-100.
- عزیزی، م.(1382). بررسی و مقایسه زمینه‌های بروز پرورش کارآفرینی در دانشجویان شهید بهشتی، طرح تحقیقاتی، دانشگاه شهید بهشتی.
- علی پور، ح (1391). بررسی میزان گرایش و روحیه کارآفرینی دانشجویان رشته کشاورزی شهرستان شیراز، فصل‌نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی؛ شماره 23، صص 33-46.
- قاسمی، ج. اسدی، علی و حسینی نیا، غ (1388). بررسی عوامل تأثیرگذار در ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2- 40، شماره 2، صص 71-79.
- مردانشاهی، م. تاجیک اسماعیلی، ع و مبارکی، م.(1393). بررسی استعداد کارآفرینی در دانشجویان ورودی و خروجی دانشگاه های دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی مازندران)، فصلنامه‏ی توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 4، صص 755-771.
- یدالهی، ج.(1384). نقش جدید دانشگاه‌ها: توسعه قابلیت‏های کارآفرینی. مجموعه مقالات دومین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران، 27 و 28 اردیبهشت‌ماه 1384، صص 92-114.
-Baker, S. R. (2003). A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university, stress, health, and academic motivation and performance. Personality and Individual Differences, 35(3), pp. 569-591.
-Baum, J. R., Frese, M. and Baron, R. A. (2007). The Psychology of Entrepreneurship: Taylor & Francis Publications.
-Berglund, H. and Wennberg, K. (2006). Creativity among entrepreneurship students: comparing engineering and business education. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 16(5), 366-379.
-Cassidy, T. (2002). Problem-solving style, achievement motivation, psychological distress and response to a simulated emergency. Counselling Psychology Quarterly, 15(4), pp. 325-332.
-Cassidy, T. (2009). Bullying and victimisation in school children: the role of social identity, problem-solving style, and family and school context. Social Psychology of Education, 12(1), pp. 63-76.
-Cassidy, T. and Dhillon, R. (1997). Type a behaviour, problem-solving style and health in male and female managers. British Journal of Health Psychology, 2(3), pp. 217-227.
-Cassidy, T. and Long, C. (1996). Problem-solving style, stress and psychological illness: Development of a multifactorial measure. British Journal of Clinical Psychology, 35, pp. 265-277.
-Cassidy, T. and Taylor, L. (2005). Coping and Psychological Distress as a Function of the Bully Victim Dichotomy in Older Children. Social Psychology of Education, 8(3), pp. 249-262.
-Gangadharappa, V, Pramod, T. and Shiva, H. (2007) Gastric floating drug delivery systems: A review. Indian J Pharm Ed Res; 41(4), pp. 295-305.
-Ghanbari-e-Hashem-Abadi, B. A., Bolghan-Abadi, M., Vafaei-e-Jahan, Z., Maddah-Shoorcheh, R. and Maddah-Shoorcheh, E. (2011). Comparison of the Effectiveness of the Transactional Analysis, Existential, Cognitive, and Integrated Group Therapies on Improving Problem-Solving Skills. Psychology, 2(4), pp. 307-311.
-Gholami, S. and Bagheri, M. S. (2013). Relationship between VAK learning styles and problem solving styles regarding gender and students' fields of study. Journal of Language Teaching and Research, 4(4), pp.700-706.
-Greene, C. (2008). Entrepreneurship: Ideas in Action: Cengage Learning.
-Gregory, P. (2010). The Psychology of Chronic Fatigue Syndrome: Hallmark Press.
-Isaksen, S. G. and Aerts, W. S. (2011). Linking problem-solving style and creative organizational climate: An exploratory interactionist study. IJCPS-International Journal of Creativity and Problem Solving, 21(2), pp. 7-38.
--Kickul, J., Gundry, L. K., Barbosa, S. D. and Simms, S. (2010). One style does not fit all: the role of cognitive style in entrepreneurship education. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 9(1), pp. 36-57.
-Kuratko, D. (2010). Corporate Entrepreneurship: An Introduction and Research Review. In Z. J. ACS & D. B. Audretsch (Eds.), Handbook of Entrepreneurship Research (5, pp. 129-163): Springer New York.
-Landstrîm, H. and Lohrke, F. (2010). Historical Foundations of Entrepreneurial Research: Edward Elgar.
--Moriano, J.A.L. and Gorgievski, M. (2007). Psychology of entrepreneurship: Research and reduction. UNED, Inc., Spain.
-Oviawe, J. I. (2010). Repositioning Nigerian youths for economic empowerment through entrepreneurship education. European Journal of Educational Studies, 2(2), pp. 113-118.
-Samli, A. C. (2008). Globalization from the Bottom up: A Blueprint for Modern Capitalism: Springer.
-Torr, G. (2011). Managing Creative People: Lessons in Leadership for the Ideas Economy: Wiley.
-Treffinger, D. J., Selby, E. C. and Isaksen, S. G. (2008). Understanding individual problem-solving style: A key to learning and applying creative problem solving. Learning and Individual Differences, 18(4), pp. 390-401.
-van Praag, M. (2005). Successful Entrepreneurship: Confronting Economic Theory with Empirical Practice: Edward Elgar Publishing Incorporated.
-Waight, P. I. (2006). Attachment, Anxiety and the Entrepreneurial Mind: The Relationship between Adult Attachment Style and Entrepreneurship. (PhD), Griffith University.
-Wright, L., Borrill, J., Teers, R. and Cassidy, T. (2006). The mental health consequences of dealing with self-inflicted death in custody. Counselling Psychology Quarterly, 19(2), pp. 165-180.