آسیب‌شناسی اخلاقی کارآفرینی و توسعة کسب‌وکار: رویکردی پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

2 استادیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

3 استادیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران

چکیده

این تحقیق کیفی با هدف آسیب‌شناسی اخلاقی فضای توسعة کسب‌وکار و کارآفرینی صورت گرفته است و به لحاظ هدف کاربردی است و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. برای گردآوری داده‌های تحقیق از مصاحبة نیمه‌‌ساختارمند استفاده شد. جامعة آماری تحقیق شامل کارآفرینان و مدیران کسب‌وکارهای فعال در استان گلستان است. از روش نمونه‌گیری هدفمند، 41 نفر از کارآفرینان گزینش و بررسی شدند. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانة سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. ‌پس از پالایش کدهای اولیه (تلفیق کدهای همپوشان و مصداقی)، کدهای استخراجی در قالب الگویی چهاربعدی گروه‌بندی شد: 1. رفتارهای غیر اخلاقی در کارآفرینی و کسب‌وکار به‌عنوان پدیدة مطالعه‌شده؛ 2. شرایط علی یا رخدادها، وقایع و اتفاقات منجرشده به بروز پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی؛ 3. پیامدها شامل آثار و عوارض بروز پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی؛ 4. واکنش: راهکارهای پیشگیری یا کنترل پدیدة رفتارهای غیر اخلاقی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethical Diagnosing of Entrepreneurship and Enterprise Development: A Phenomenological Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sharif Sharifzadeh 1
  • Gholamhossein Abdollahzadeh 2
  • Abolqasem Arabiun 3
1 Associated Professor, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
2 Assistant Professor, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
3 Assistant Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

This qualitative research was carried out with aim to diagnosis ethical milieu of entrepreneurship and enterprise development. This applied research was done through descriptive phenomenology method. Semi-structured interviews were implemented in order to collect data. Statistical population of this research consisted of all entrepreneurs and enterprise’s managers of in Golestan province. Through purposeful sampling, 41 entrepreneurs and enterprise’s managers were selected as sample or interviewee. The data collection process was continued until reaching theoretical saturation and usefulness threshold of available information. According to Colaizzi's method, qualitative thematic content analysis was carried out to analyze the collected data. After refining the initial code (combining overlap and exemplifier codes), extracted codes were grouped into a four-dimensional model: (1) Phenomenon or unethical behaviors in entrepreneurship and enterprise milieu; (2) Causal conditions or events, incidents, happenings that lead to the occurrence or development of unethical behaviors as a phenomenon; (3) Impacts included the consequences and effects of unethical behaviors in entrepreneurship and enterprise milieu; and (4) Response: strategies to prevent or control the phenomena of unethical behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Enterprise Development
  • business ethics
  • Ethical Enterprise
  • phenomenology
ابراهیمی، ا. و رودانی، ا. (1388). "نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرف‌کنندگان مواد غذایی". اخلاق در علوم و فناوری. سال چهارم، شمارۀ 1و 2، صص: 29-39.
تقی‌زاده، ه. و سلطانی فسقندیس، غ. (1389). "تأثیر اخلاق کسب‌وکار بر مسؤولیت اجتماعی بنگاه". اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شمارۀ 3 و 4، صص: 104-94.
دادگر، ی. (1385). "اخلاق بازرگانی (و کسب و کار) از منظر اقتصاد و اقتصاد اسلامی". پژوهشنامۀ بازرگانی، 10 (38)، صص: 120-87.
فرهود، د. (1392). "پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای در "پروفشن‌های سنتی""پروفشن‌های نوین" "پروفشن‌های دولتی". اخلاقدرعلوموفنّاوری، سال هشتم ، شمارۀ 1، صص: 1-4.
Anderson, A. R., and Smith, R. (2007). “The moral space in entrepreneurship: an exploration of ethical imperatives and the moral legitimacy of being enterprising”. Entrepreneurship and Regional Development, 19 (6): 479-497.
Barlow, H. D. (1993). “From fiddle factors to networks of collusion: charting the waters of small business crime”. Crime, Law, and Social Change, 20: 319–337.
Boyd, D.P., and Gumpert, D.E. (1983). “Coping with entrepreneurial stress”. Harvard Business Review, 61 (2): 44–64.
Brenkert, G. (2009). “Innovation, Rule Breaking and the Ethics of Entrepreneurship”. Journal of Business Venturing, 24: 448–464.
Buchholz, R.A., and Rosenthal, S.B. (2005). “The spirit of entrepreneurship and the qualities of moral decision making”. Journal of Business Ethics, 60 (3): 307–315.
Buckley, C. A. and Waring, M. J. (2013). “Using diagrams to support the research process: examples from grounded theory”. Qualitative Research, 13(2): 148–172.
Chau, L.L., and Siu, W. (2000). “Ethical decision-making in corporate entrepreneurial organizations”. Journal of Business Ethics, 23: 365–375.
Chiappori, P.A and Salanie, B. (2000). “Testing for Asymmetric Information in Insurance Markets”. Journal of Political Economy, 108:56-78.
Dawson, S., Breen, J., and Satyen, L. (2002). “The ethical outlook of micro business operators”. Journal of Small Business Management, 40 (4); 302–313.
De Clercq, D., and Dakhli, M. (2009). “Personal Strain and Ethical Standards of the Self-Employed”. Journal of Business Venturing, 24: 477–490.
Dionne, G., Gouriéroux, C. and Vanasse, C. (2001). “Testing for Evidence of Adverse Selection in the Automobile Insurance Market: A Comment”. Journal of Political Economy, 109: 444-453.
Dunham, L., McVea, J.F., and Freeman, R.E. (2008). “Entrepreneurial wisdom: incorporating the ethical and strategic dimensions of entrepreneurial decision-making”. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 6 (1): 8–19.
Foster, G. M. (1965). “Peasant Society and the Image of Limited Good”. American Anthropologist, 67(2): 293-315.
Harmeling, S. S., Sarasvathy, S. D., and Freeman, R. E. (2009). Related Debates in Ethics and Entrepreneurship: Values, Opportunities, and Contingency. Journal of Business Ethics, 84: 341-365.
Harris, J. D., Sapienza, H. J., and Bowie, N. E. (2009). “Ethics and entrepreneurship”. Journal of Business Venturing, 24: 407-418.
Hertog, S. (2010). “Defying the resource curse: explaining successful state-owned enterprises in rentier states”. World Politics, 62 (2): 261-301.
Holme, C. (2008). “Business ethics – Part One: Does it matter?” Industrial and Commercial Training, 40: 248-252.
Kets de Vries, M.F.R. (1985). “The dark side of entrepreneurship”. Harvard Business Review, 63 (6): 160–167.
Maarten, J. C. and Dina, F. M. (2003). “Agricultural ethics”. Journal of Plant Physiology, 132: 4–9.
Martin, K., and Freeman, R.E. (2004). “The separation of technology and ethics in business ethics”. Journal of Business Ethics, 53 (4): 353–364.
Meagher, K. (2009). “Trading on faith: religious movements and informal economic governance in Nigeria”. Journal of Modern African Studies, 47(3): 397–423.
Osborne, R.L. (1991). “The dark side of the entrepreneur”. Long Range Planning, 24 (3): 26–31.
Payne, D., and Joyner, B. (2006). “Successful U.S. entrepreneurs: identifying ethical decision-making and social responsibility behaviors”. Journal of Business Ethics, 65 (3): 203–217.
Rogers, E.M. and Svenning, L. (1969). “Modernization among peasants: the impact of communication”. Holt, Rinehart and Winston, 429 p.
Sapienza, H.J., and Korsgaard, A. (1996). “Procedural justice in entrepreneur-investor relations”. Academy of Management Journal, 39 (3): 544–574.
Spence, L.J., and Schmidpeter, R. (2003). “SMEs, Social Capital and the Common Good”. Journal of Business Ethics, 45: 93–108.
Venkataraman, S. (2002). “Stakeholder value equilibrium and the entrepreneurial process”. Business Ethics Quarterly, The Ruffin Series, Special Edition, 3: 45-57.
Wempe, J. (2005). “Ethical entrepreneurship and fair trade”. Journal of Business Ethics, 60 (3): 211–220.