عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت کسب¬وکارهای خانوادگی اولویت¬بندی با روش تحلیل شبکه¬ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کارآفرینی

2 دکترای مدیریت استراتژیک دانشگاه شهید بهشتی

3 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف این مقاله بررسی عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت کسب­ وکارهای خانوادگی، ارایه­ی مجموعه­ای نظام­مند از عوامل و فعالیت­های برتر در مدیریت کسب­­وکارهای خانوادگی در ایران، و همچنین اولویت­بندی این عوامل از دیدگاه کارشناسان و مدیران/مالکان کسب‌وکارهای خانوادگی است. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی و از نظر هدف تحقیق جزو پژوهش‌های کاربردی بوده و از نظر گردآوری داده‌ها، تحقیق داخلی (مصاحبه با خبرگان) می‌باشد. که در دو مرحله، در مرحله‌ی اول برای شناسایی و طبقه‌بندی عوامل موفقیت از روش دلفی و در مرحله‌ی دوم برای اولویت‌بندی آن­ها از روش تحلیل شبکه­ای (ANP)، از نظرات کارشناسان و افراد خبره بهره گرفته شد. جامعه‌ی مورد نظر، مدیران و کارشناسان کسب‌وکارهای خانوادگی در محدوده‌ی جغرافیایی شهر تهران است که در مجموع دو مرحله‌ی تحقیق، 23 کارشناس و مدیر به‌عنوان خبره به‌صورت هدفمند و بر اساس دسترسی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که عواملی از قبیل ارتباطات اثرگذار، داشتن چشم‌انداز و برنامه‌ی راهبردی درازمدت و حرفه‌ای­گرایی در مدیریت کسب­وکار می‌توانند اثر کلیدی بر روی عملکرد کسب­وکارهای خانوادگی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Key Factors Affecting the Success of Family Businesses in Iran and Prioritization

نویسندگان [English]

  • Abdollah Irandust 1
  • Mohsen ghavamipour 1
  • Rohollah Ebrahimnejhad 2
  • Davoud Hoseinpour 3
چکیده [English]

This paper reviews the key factors influencing the success of family business to provide a systematic model of the influential factors in the Iranian family business management. In addition, these factors are prioritized from the perspective of specialists and managers/owners. Therefore,the Delphi Method is used to identify and classify these factors and, Analytical Network Process (ANP) is used for prioritization. The family business management and specialists in this field are from Tehran and the research is conducted at two levels with 23 experts selected purposefully based on availability. The results indicate that communication, a long term vision, strategic planning and professional management are the major factors influencing the performance of family businesses in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • family business
  • Analysis Network Process
  • Key Success Factor