نویسندگان
1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
3 . کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
«کارآفرینی اجتماعی» یکی از انواع کارآفرینی است که با رویکرد کارآفرینانه به رفع نیازهای اجتماعی که به آن توجه نشده، میپردازد. از آنجا که تلاش دولتمردان و اقدامهای بشردوستانه و عملکرد نهادهای بخش اجتماعی بهطور کامل پاسخگوی انتظارها نیست، برای توسعهی الگوها و روشهایی نوین به توسعهی کارآفرینی اجتماعی نیاز داریم.
در این پژوهش که از نوع تحقیقهای توصیفی و از شاخهی همبستگی است، ویژگیهای فردی اثرگذار بر توسعهی کارآفرینی اجتماعی در موسسههای خیریهی استان تهران، بررسی شده است و ابزار تحقیق پرسشنامه بوده و شامل 7 متغیر است. توسعهی کارآفرینی اجتماعی، متغیر وابسته و متغیرهای ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه، زمینههای جمعیتشناختی عمومی بین کارآفرینان، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری کارآفرینان اجتماعی، سرمایهی اجتماعی و مسؤولیت اجتماعی متغیر مستقل هستند. افراد فعال در سازمانهای خیریهی استان تهران بهعنوان جامعهی آماری در نظر گرفته شده و پس از تعیین حجم نمونهی آماری، پرسشنامهها توزیع و جمعآوری شد. براساس نتایج، کارآفرین اجتماعی، از نظر ویژگیهای شخصیتی و رفتاری دارای ابعاد مشترکی با کارآفرین اقتصادی است اما، افزون بر این دارای ابعاد شخصیتی و رفتاری خاص خود بوده و دو ویژگی برخورداری از سرمایهی اجتماعی فردی و مسؤولیتپذیری اجتماعی، از شاخصههای مهم کارآفرین اجتماعی هستند و نقش بهسزایی در توسعهی کارآفرینی اجتماعی توسط کارآفرینان اجتماعی دارند.