اکتشاف و اعتباریابی مدل پیشبین تاب‌آوری کارآفرینی زنان در شرایط بحرانی، شرکت های دانش بنیان

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ،دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران،ایران

2 گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران ، ایران

3 گروه مدیریت دولتی ؛ دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایران

10.22059/jed.2024.373183.654336

چکیده

هدف: کارآفرینی زنان یکی از اهداف مهم در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامع، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه است. توجه به این مقوله می‌تواند به‌عنوان عاملی برای تغییر و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی عمل کند. با رشد و توسعه کارآفرینی زنان، وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنان بهبود می‌یابد و فرصت‌های شغلی جدیدی برای بخش عظیمی از جمعیت کشور ایجاد می‌شود. با این حال، زنان همواره با موانع خاصی در عرصه کسب‌وکار مواجه هستند. از این‌رو، زنان کارآفرین باید توانایی غلبه بر تنش‌ها، اختلالات و بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیطی را داشته باشند تا بتوانند به‌سرعت به شرایط عادی بازگشته و به موفقیت‌های کارآفرینانه دست یابند. این توانایی «تاب‌آوری» نامیده می‌شود و به‌عنوان عامل کلیدی برای موفقیت کارآفرینان زن در حفظ و استمرار کسب‌وکارشان شناخته می‌شود.
 روش: تحقیق حاضر با هدف اکتشاف و اعتباریابی مدل پیش‌بین تاب‌آوری کارآفرینی در شرایط بحرانی در شرکت­های دانش‎بنیان ایران انجام شده است که از نظر  راهبرد اجرای پژوهش، این مطالعه توصیفی - اکتشافی و از نوع آمیخته است که تأکید بر داده‌های کیفی-کمی دارد. بنابراین پارادایم نظری-فلسفی که این پژوهش برآن اساس بنا شده است از نوع آمیخته تفسیرگرا-اثبات‌گرایی است. از لحاظ هدف، از نوع توسعه‌ای- کاربردی است. استراتژی به کارگرفته شده در این پژوهش  تحلیل مضمون به روش کلارک (2006) با به کارگیری نرم‌افزار MAXQDA است.
جامعه آماری برای مرحله کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی ومدیرانی است  که  سابقه عملی یا مدیریتی در حوزه کارآفرینی زنان دارند. نمونه‌گیری در این مرحله به‌ صورت هدفمند و قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها ادامه یافته است و در نهایت، 15 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. و برای جمع‌آوری داده‌های کیفی، مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با خبرگان انجام شد. برای اعتبارسنجی داده‌های کیفی، از روش تطبیق دیدگاه‌های مشارکت‌کنندگان استفاده شد.
در بخش کمی تحقیق، پرسشنامه‌ای با طیف لیکرت پنج گزینه­ای که توسط محقق طراحی شده بود، برای جمع‌آوری داده‌های کمی و در راستای تحلیل عاملی اکتشافی تهیه شد.
جامعه آماری این مرحله، شامل کارآفرینان زن استان تهران است. که با استفاده از نرم‌افزار G*Power، حجم نمونه در سطح آلفای 0.1 و توان آزمون 85% معادل 227 نفر از میان  کارآفرینان زن استان تهران به ‌صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه نهایی تحقیق انتخاب شدند. به‌منظور تأمین روایی داده‌های کمی، از روایی محتوای پرسشنامه استفاده شد.
برای تحلیل داده ها در بخش کمی، از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. آزمون تحلیل مسیر مدل اکتشاف شده نیز مطابق با الگوریتم مدل‌سازی معادلات ساختاری واریانس‌محور با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS، Smart:PLS مورد بررسی قرارگرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد، 34 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی به عنوان شاخص‌ها و متغیرهای اصلی تاب‌آوری زنان کارآفرین در شرایط بحرانی شناسایی شده‌اند. با توجه به این نتایج و با استفاده از مرور ادبیات عمیق و مصاحبه و کنکاش نظری عمیق، متغیرهای تحقیق در قالب پیش‌ران‌های تاب‌آوری زنان کارآفرین تئوری‌سازی گردیدند. خروجی تحقیق نشان داد پیشران‌های شناسایی شده ابتکار و نوآوری، استقلال در تصمیم‌گیری، توسعه فردی، سیاست‌های حمایتی، شبکه‌های کارآفرینی، محرک‌های سازمانی در تاب‌آوری زنان کارآفرین میتواند به عنوان عوامل پیش بین تاب‌آوری کارافرین زنان در شرایط بحرانی مورد نظر باشد.
نتیجه: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که پیشران‌های اکتشاف شده به عنوان عوامل پیش‌بینی‌کننده مهمی در تاب‌آوری زنان کارآفرین در مواجهه با بحران‌ها عمل می‌کنند. این یافته‌ها نه تنها به درک عمیق‌تری از سازوکارهای تاب‌آوری در زنان کارآفرین کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در طراحی برنامه‌های مداخله‌ای موثر برای تقویت تاب‌آوری این گروه از زنان در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار گیرد. بدین روی زنان کارآفرین با کاربست این عوامل می‌توانند در شرایط بحرانی، بهترین تصمیمات را بگیرند و با استفاده از این عوامل، کسب‌وکار خود را تاب‌آوری بخشند و با موفقیت به سمت رشد و توسعه پیش بروند. شناسایی و تقویت این پیشران‌ها، درک ما را از سازوکارهای تاب‌آوری در زنان کارآفرین عمیق‌تر کرده و امکان طراحی برنامه‌های مداخله‌ای مؤثر برای ارتقاء تاب‌آوری این گروه را فراهم می‌آورد. با تمرکز بر این شش پیشران، زنان کارآفرین می‌توانند توانایی خود را برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و مؤثر در شرایط بحرانی افزایش دهند. به‌علاوه، این عوامل به زنان کارآفرین کمک می‌کنند تا کسب‌وکارهای خود را در برابر شوک‌های اقتصادی و اجتماعی مقاوم‌تر کرده و با موفقیت به مسیر رشد و توسعه ادامه دهند. در واقع، این پژوهش نشان می‌دهد که با تقویت این پیشران‌ها، زنان کارآفرین می‌توانند نقش فعال‌تری در اقتصاد ایفا کرده و به توسعه پایدار جامعه کمک کنند. لذا نتایج تحقیق می­تواند به غنی سازی مبانی نظری –عملی حوزه تاب‌آوری کارآفرینی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Discovery and validation of entrepreneurial resilience predictive model

نویسندگان [English]

  • Farzana Emami 1
  • parvaneh gelard 2
  • nader Shaykh al-Islam Kandolosi 3
1 Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Department of Public Administration, Faculty of Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Public administration group; Faculty of Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Entrepreneurial resilience is a fundamental structure in the development of women's entrepreneurship, facing critical issues in development, especially in developing countries. From a scientific point of view, entrepreneurship is one of the interesting fields of research. Because the growth and development of women's entrepreneurship can act as a factor of change and sustainable economic and social development. In this direction, emerging economic countries use different strategies and economic policies. In Iran, women are increasingly present in the management of knowledge-based companies. In such a way that with a growth of 12% in 1402, more than 700 managers of these companies are women. Therefore, the role of women entrepreneurs in managing the knowledge-based ecosystem is vital. This increase in the presence of women in management is not only useful for empowering women, but also for sustainable development and economic growth. This shows that women's entrepreneurship is one of the important factors in the economic and social progress of societies, and paying attention to it can help create job opportunities for women and improve their economic and social status. Women's entrepreneurial activities, due to their positive consequences and special importance in society, can help to better understand the role of women in society and provide useful information to managers and policy makers, so that they can find ways to promote and develop women's entrepreneurial environment in Provide society. Analyzing and investigating the role of women in the field of entrepreneurship can help to better understand the gender composition in society and provide new perspectives in this field. Therefore, the field of women's entrepreneurship as one of the important and attractive research topics has attracted the attention of researchers and scholars all over the world. The present research was conducted with the aim of exploring and validating the predictive model of entrepreneurial resilience in critical conditions in knowledge-based companies. . In terms of paradigm, the present research is in the exploration phase of the interpretive model and in the test phase of the positivist model, and in terms of general pragmatism, and in terms of audience research. The research sample in the qualitative phase of the academic field includes university professors, faculty members, and top female entrepreneurs in knowledge-based companies, and a total of 15 experts were interviewed to collect qualitative data. The mixed research approach and strategy used is thematic analysis according to Clark (2006) using MAXQDA software. The research questionnaire was developed to collect quantitative data according to exploratory factor analysis. In the quantitative part, 227 people were examined as the final sample of the research by using the G power sample size determination software at the alpha level of 0.1 and the test power of 0.85%. The path analysis test of the discovered model is also according to the structural equation modeling algorithm. Variance was analyzed using SPSS, Smart:PLS software. The output of the research showed that 34 indicators and 6 predictors of initiative and innovation, independence in decision making, individual development, support policies, entrepreneurial networks, and organizational drivers were identified for this purpose.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial resilience
  • women entrepreneurs
  • theme analysis
پورامینی، زهرا؛ ابراهیم پور، حبیب. (1402). طراحی الگوی مهارت اشتغال‎پذیری واحدهای فناور و دانش‌بنیان. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 16(3)، 47-65. Doi.org/10.22059/jed.2023.358412.654180
قاسمی، مریم؛ شیر محمدی، محبوبه؛ احمدی، سودابه. (1401). استراتژی‎های توسعه کارآفرینی در بین زنان روستایی با استفاده از ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک مطالعه موردی: بخش نصرآباد، شهرستان تربت جام. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 15(2)، 303-320.Doi.org/10.22059/jed.2022.301279.653329
Pouramini, Z., Pour, H. I. (2023). Designing a model of employability skills in technology-based and knowledge-based units. Journal of Entrepreneurship Development, 16(3), 47-65.
doi:10.22059/jed.2023.358412.654180 (in Persian)
Ghasemi, M., Shirmohammadi, M., Ahmadi, S. (2022). Entrepreneurship development strategies among rural women using strategic planning tools: A case study of Nasrabad district, Torbat-e Jam county. Journal of Entrepreneurship Development, 15(2), 303-320.
doi: 10.22059/jed.2022.301279.653329. (in Persian)
Ayala, J. C., & Manzano, G. (2014). The resilience of the entrepreneur, influence on the success of the business: A longitudinal analysis. Journal of Economic Psychology, 42, 126–135. https://doi.org/10.1016/j.joep.2014.02.004
Zatreanu, C. M. (2023). WOMEN ENTREPRENEURSHIP. Management & Marketing Journal, 21(1). DOI: 10.52846/MNMK.21.1.11
Akbari, Mohsen and Kazemi, Reza and Haddadi, Masoomeh, Relationship Marketing and Word-of-Mouth Communications: Examining the Mediating Role of Customer Loyalty (2016). Marketing and Branding Research 3 (2016) 63-74, Available at SSRN:
DOI: https://ssrn.com/abstract=3340393
Badzaban, F., Rezaei-Moghaddam, K., & Fatemi, M. (2020). Analysis of women’s individual entrepreneurial resilience using the ConnorDavidson scale: policies to improve rural women businesses in Fars province. Science and Technology Policy, 1(10), 39–50 (In Persian)
DOI   20/1001/1/24767220/1399/10/1/3/4.
Bernard, M. et Dubard Barbosa, S. (2016) . Résilience et entrepreneuriat : Une approche dynamique et biographique de l'acte d'entreprendre. M@n@gement, Vol. 19(2), 89-123. https://doi.org/10.3917/mana.192.0089.
Bharadwaj, R., Das, R., & Majumdar, A. (2023). The Challenges and Performance of Female-Owned Entrepreneurial Firms and Management Strategies. In Change Management During Unprecedented Times (pp. 43-62). DOI: 10.4018/978-1-6684-7509-6.ch003
Bonyadi, E., & Sarreshtehdari, L. (2020). Modeling Entrepreneurial Innovation: A Study on Economic
Duchek, S. (2018). Entrepreneurial resilience : a biographical analysis of successful entrepreneurs. 429–455. https://doi.org/10.1007/s11365-017-0467-2
Fatoki, O. (2018). The Impact of Entrepreneurial Resilience on the Success of Small and Medium Enterprises in South Africa. https://doi.org/10.3390/su10072527
Faghih, N., Bonyadi, E., Sarreshtehdari, L. (2020). Entrepreneurial Capability Index. In:
Entrepreneurship Viability Index. Contributions to Management Science. Springer, Cham.
 
Ringel, Y., Maharshak, N., Ringel-Kulka, T., Wolber, E. A., Sartor, R. B., & Carroll, I. M. (2015). High throughput sequencing reveals distinct microbial populations within the mucosal and luminal niches in healthy,18-352-362 https://doi.org/10.1080/19490976.2015.1044711
Garrett, R., & Zettel, L. (2021). Entrepreneurial Resilience. In Oxford Research Encyclopedia of Businessand Management. https://doi.org/10/1093/acrefore/9780190224851/013/314
Hasniati, H., Indriasari, D. P., Sirajuddin, A., & Karim, A. (2023). The Decision of Women in Makassar City to Be Entrepreneurs. Binus Business Review, 14(1), 85-98.‏ DOI: https://doi.org/10/21512/bbr.v14i1/8936.
Ishak, A. W., & Williams, E. A. (2018). A dynamic model of organizational resilience: Adaptive and anchored approaches. Corporate Communications: An International Journal, 23(2), 180-196. https://doi.org/10.1108/CCIJ-04-2017-0037
Karafi, B. S., & Cherif, R. (2023). Women Entrepreneurs, Personal Constraints, and Resilience Behavior Within the Context of COVID-19. In Handbook of Research on Entrepreneurship and Organizational Resilience During Unprecedented Times (pp. 260-287). DOI: 10.4018/978-1-6684-4605-8.ch012
Kovaleva, Y., Hyrynsalmi, S., Saltan, A., Happonen, A., & Kasurinen, J. (2023). Becoming an entrepreneur: A study of factors with women from the tech sector. Information and Software Technology, 155, 107110.‏ https://doi.org/10/1016/j.infsof.2022/107110.
Kuckertz, A., Brändle, L. and Gaudig, A. (2020), “Startups in times of crisis – a rapid response to the COVID-19 pandemic”, Journal of Business Venturing Insights, Vol. 13, p. e00169. https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00169
Kumar, A. (2013), "Women entrepreneurs in a masculine society: inclusive strategy for sustainable outcomes", International Journal of Organizational Analysis, Vol. 21 No. 3, pp. 373-384. https://doi.org/10.1108/IJOA-01-2013-0636.
Lee, A.V., Vargo, J. and Seville, E. (2013). Developing a tool to measure and compare organizations’ resilience. Natural Hazards Review, Vol. 14 No. 1, pp. 29-41. https://doi.org/10.1061/(ASCE)NH.1527-6996.000007
Loh, J. M., & Dahesihsari, R. (2013). Resilience and economic empowerment: A qualitative investigation of entrepreneurial Indonesian women. Journal of Enterprising Culture, 21(01), 107-121. https://doi.org/10.1142/S0218495813500052
Matharu, S., & Juneja, D. (2021). The influence of perceived motivational factors on success of women driven ventures and their contribution in economic development. Vision: The Journal of Business Perspectives, 25(3), 338-351.. https://doi.org/ 10.1177%2F09722629211008268
Najeh, H., & Morched, S. (2023). Entrepreneurial resilience, a key soft skill to develop in a crisis situation: Proposal for a measurement scale. Journal of Business & Entrepreneurship, 32(2), 4 DOI: https://repository.ulm.edu/jbe/vol32/iss2/4
Nassif, V.M.J. and Garçon, M.M. (2024), "The integrative approach in the study of resilience in female entrepreneurship", European Journal of Training and Development, Vol. 48 No. 1/2, pp. 162-178. https://doi.org/10.1108/EJTD-04-2022-0040
Onoshakpor, C., Etuknwa, A., & Karamalla-Gaiballa, N. (2020). strategic flexibility and organizational resilience of women entrepreneurs'in africa during the covid-19 pandemic. research journal of business and management, 7(4), 277-287. https://doi.org/10/17261/Pressacademia.2020/1324.
Ozgen, S., Lapeira, M., & Pissaris, S. (2020). Entrepreneurial resilience and gender differences: A configurational approach. Academy of Management Proceedings, 2020(1), 12426. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2020.12426.
 Quagrainie, F. A. (2020). Are small women entrepreneurs resilient? Highlighting the roles of entrepreneurial competencies and motivation. International Journal of Business and Globalisation, 25(3), 361-377. https://doi.org/10.1504/IJBG.2020.109026
Abdul Rani, N.S., Krishnan, K.S., Suradi, Z., and Juhdi, N. (2019).Identification of critical components of resilience during and after economic crises:The case of women food operators in Kuala Lumpur. Asian Academy of Management Journal, 24(Supp. 2), 111–126. https://doi.org/10.21315/aamj2019.24.s2.8
Rezaei-Moghaddam, K., Badzaban, F., & Fatemi, M. (2023). Entrepreneurial resilience of small and medium-sized businesses among rural women in Iran. The Journal of Agricultural Education and Extension, 29(1), 75-98. https://doi.org/10.1080/1389224X.2021.1985539
Rutter, M. (2023). Resilience: Some conceptual considerations. Social Work, 122-127. https://doi.org/10.1016/1054-139X(93)90196-V
Sahi, G. K., Modi, P., & Mantok, S. (2023). New product innovations in times of crisis: How did women entrepreneurs survive the COVID-19 crisis. Industrial Marketing Management, 111, 19-29.‏ https://doi.org/10/1016/j.indmarman.2023/03/004.
Stephens, S., Cunningham, I. and Kabir, Y. (2021), "Female entrepreneurs in a time of crisis: evidence from Ireland", International Journal of Gender and Entrepreneurship, Vol. 13 No. 2, pp. 106-120. https://doi.org/10.1108/IJGE-09-2020-0135
Pai, R. (2022). A Systematic Review of Issues and Challenges Associated with Women Entrepreneurs. International Journal of Management, Technology and Social Sciences (IJMTS), 7(2), 548-571., doi: 10.47992/ijmts.2581.6012.0237
Suslovic, Brianna, and Elle Lett. "Resilience is an adverse event: A critical discussion of resilience theory in health services research and public health." Community Health Equity Research & Policy 44, no. 3 (2024): 339-343. https://doi.org/10.1177/2752535X231159721