طراحی الگوی سرعت بین‌المللی سازی کسب‌وکار‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته (موردمطالعه: صنعت دارو)

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 گروه مدیریت کسب و کار و کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش طراحی الگوی سرعت بین‌المللی کسب ‌وکار‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته می باشد. تحقیق حاضر، روش برحسب هدف داده بنیاد و برحسب گردآوری داده ها کیفی- داده بنیاد است که در سال 1399 از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری گردیده شد. به‌منظور گردآوری اطلاعات، با روش نمونه‌گیری هدفمند با 20 نفر از خبرگان شامل مدیران و کارشناسان حوزه صادرات شرکت‌های برتر صادر‌کننده صنعت دارویی مصاحبه صورت پذیرفت. روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در این پژوهش بر اساس رویکرد نظام‌مند نظریه‌ای استراوس و کوربین در سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است که مبتنی بر مقایسه مداوم است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های کیفی تحقیق، بیانگر وجود عوامل علی مانند نحوه صادرات، استراتژی شرکت جهت صادرات؛ عوامل مداخله‌گر مانند موانع سرعت بین‌المللی سازی، ریسک‌ها؛ عوامل زمینه‌ای مانند فناوری روز، ثبات سیاسی؛ عوامل راهبردی مانند کسب اطلاعات لازم برای ورود به بازار بین‌المللی، بازاریابی و پیامدها مانند انتقال دانش و افزایش صادرات که در قالب یک مدل جامع بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Model Designing of Internationalization Speed of High-tech Businesses (Case Study: Pharmaceutical Industry)

نویسندگان [English]

  • Saeedeh Hanafi 1
  • Sina Nematizadeh 2
  • Babak Ziyae 3
  • Jalal Haghighatmonfared 4
1 Department of Entrepreneurship, Central Tehran Branch, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University Tehran, Iran
3 Department of Corporate Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Department of Industrial Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University Tehran, Iran
چکیده [English]

Model Designing of Internationalization Speed of High-tech Businesses (Case Study: Pharmaceutical Industry)

Abstract

The purpose of this study is to design a conceptual framework for international business speed based on advanced technologies, which has been done using a qualitative approach and applying the data research method of the foundation. Data collection tools were semi-structured interviews and in order to collect information, 20 sampled interviews were conducted with managers and export experts of the top companies exporting the pharmaceutical industry using purposive sampling method. The method of data analysis in this research is based on the systematic approach of Strauss and Corbin in three main steps of open coding, axial coding and selective coding which is based on continuous comparison.The result of the analysis of qualitative research data indicate the existence of casual factors such as how to export, the company’s Strategy for export; Interfering factors such as obstacles to internationalization, risks; Underlying factors such as modern technology, political stability; Strategic factors such as obtaining the necessary information to enter the international market, marketing; And consequences such as knowledge transfer and increased exports, which has been in the form of a comprehensive model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • speed of internationalization
  • business
  • high technologies
  • pharmaceutical industry
ضیاء، بابک، رضوانی، مهران، بیاتی، الهه. (1396). ارائه چارچوبی به‌منظور شبکه‌سازی بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در حوزه صنایع دارویی. توسعه کارآفرینی، 10(3): 417-436.
ضیاء، بابک، رضوانی، مهران، احمدیان، یاسمین. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر انتقال دانش و تأثیر آن بر عملکرد نوآوری اتحادهای استراتژیک بین‌المللی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دارویی. توسعه کارآفرینی 13(4): 601-619.
ضیاء، بابک، رضوانی، مهران، دارا، معصومه. (1400). شناسایی الگوی بین‌المللی سازی دیجیتال کسب‌وکارهای کوچک‌ومتوسط (موردمطالعه: شرکت‌های صنعت داروسازی. توسعه کارآفرینی 14(4): 676- 695.
طالبی، کامبیز، تاج‌الدین، مهدی، سمیع زاده، مهدی. (1389). بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و بین‏المللی شدن شرکت‏های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات.توسعه کارآفرینی 3(3): 55-79.
عبدالهی، بیژن، غفوریان، فاطمه، حسن شاهی، علی (1393). مدل عوامل کلیدی موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان. دومین کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان.
محمدکاظمی، رضا، طالبی، کامبیز، داوری، علی، دهقان، عامر. (1400). بررسی تاثیر نوآوری مدل کسب و کار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجی گری توانمندی کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.توسعه کارآفرینی14(2).321 - 329.
Bell, J., McNaughton, R., Young, S., & Crick, D. (2003). Towards an integrative model of small firm internationalisation. Journal of international entrepreneurship, 1(4), 339-362.
Cavusgil, S. T., & Knight, G. (2015). The born global firm: An entrepreneurial and capabilities perspective on early and rapid internationalization. Journal of International Business Studies, 46(1), 3-16.
Chang, R. X., Ogasavara, M. H., & Masiero, G. (2019, March). Host Country Corruption, Regional Experience and Internationalization Speed of Multinational Enterprises through Subsidiaries. In 16th SGBED & XII ESPM International Conference in Management.
Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research| SAGE Publications Inc. Sage: Thousand Oaks, CA, USA.
Belhoste, N., Bocquet, R., Favre-Bonté, V., & Bally, F. (2019). How do SMEs use support services during their internationalisation process: A comparative study of French traditional SMEs and INVs in Asia. International Small Business Journal, 37(8), 804-830.
Dong, B., Sivakumar, K., Evans, K. R., & Zou, S. (2015). Effect of customer participation on service outcomes: The moderating role of participation readiness. Journal of service research, 18(2), 160-176.
Etemad, H., & Wright, R. W. (1999). Internationalization of SMEs: management responses to a changing environment. Journal of International Marketing, 7(4), 4-10.
Taylor, M., & Jack, R. (2013). Understanding the pace, scale and pattern of firm internationalization: An extension of the ‘born global’ concept. International Small Business Journal, 31(6), 701–721.
García-Álvarez de Perea, J., Ramírez-García, C., & Cubo-Molina, D. (2019). Internationalization business models and patterns of SMEs and MNEs: A qualitative multi-case study in the agrifood sector. Sustainability, 11(10), 27-55.
Morais, F., & Ferreira, J. J. (2020). SME internationalisation process: Key issues and contributions, existing gaps and the future research agenda. European Management Journal38(1), 62-77.
Mohr, A., & Batsakis, G. J. M. I. R. (2017). Internationalization speed and firm performance: A study of the market-seeking expansion of retail MNEs. 57(2), 153-177.
Oparaocha, G. O. (2015). SMEs and international entrepreneurship: An institutional network perspective. International Business Review, 24(5), 861-873.
McDougall, P. P., & Oviatt, B. M. (2000). International entrepreneurship: the intersection of two research paths. Academy of management Journal, 43(5), 902-906.
Oviatt, B. M., & McDougall, P. P. (2005). Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneurship theory and practice, 29(5), 537-553.
Roque, A., Alves, M., & Raposo, M. (2019). Internationalization strategies revisited: Main models and approaches. IBIMA Business Review, 681383-681393.
Rialp, A., J. Rialp and G. A. Knight (2005). "The phenomenon of early internationalizing firms: what do we know after a decade (1993–2003) of scientific inquiry?" International business review 14(2): 147-166.
Cheraghali, A. M., Kobarfard, F., & Faeizy, N. (2010). Heavy metals contamination of table salt consumed in Iran. Iranian journal of pharmaceutical research 9(2), 129-132.
Chetty, S., Johanson, M., & Martín, O. M. (2014). Speed of internationalization: Conceptualization, measurement and validation. Journal of World Business, 49(4), 633-650.
Kumar, V., & Singh, N. (2008). Internationalization and performance of Indian pharmaceutical firms. Thunderbird International Business Review50(5), 321-330.
Hilmersson, M., & Johanson, M. (2016). Speed of SME internationalization and performance. Management International Review, 56(1), 67-94.
Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2001). The internationalization and performance of SMEs. Strategic management journal, 22(6‐7), 565-586.
Madsen, T. K., & Servais, P. (1997). The internationalization of born globals: an evolutionary process? International business review, 6(6), 561-583.
Reid SD. Managerial and Firm Influences on Export Behavior. Journal of the Academy of Marketing Science. 1983;11(3):323-332.
Rennie, M. W. (1993). Born global. The McKinsey Quarterly, (4), 45-53.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2016). Research Methods for Business Students (7th ed.). Essex, England: Pearson Education Limited
Shabaninejad, H., Yusefzadeh, H., Mehralian, G., & Rahimi, B. (2019). The structure of the world pharmaceutical market: Prioritizing Iran’s target export markets. Iranian journal of pharmaceutical research, 18(1), 546–555.
Shaffer, M. J., K. Chastagner and U. Umesh (2016). "Internationalizing-innovation profiles and high-technology exports: does lone genius matter?" Journal of International Marketing 24(3): 98-120.
Shahriari, M., M. Abzari, A. Nasr Isfahani and M. Kianpour (2017). "Learning, innovation and high performance in knowledge-based firms." Human Systems Management 36(4): 285-295.
Sim, A. and H. Teoh (1997). "Relationships between business strategy, environment and controls: A three country study." Journal of Applied Business Research (JABR) 13(4): 57-74.
Verbeke, A. (2020). "The JIBS 2019 Decade Award: The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership." Journal of International Business Studies 51(1):1-3.
Weerawardena, J., Mort, G. S., Liesch, P. W., & Knight, G. (2007). Conceptualizing accelerated internationalization in the born global firm: A dynamic capabilities perspective. Journal of world business, 42(3), 294-306.
Yusefzadeh, H., M. Hadian, H. A. Gorji and H. Ghaderi (2015). "Assessing the factors associated with Iran’s intra-industry trade in pharmaceuticals." Global journal of health science 7(5): 311-319.
Yusefzadeh, H., A. Rezapour, F. Lotfi, F. E. Azar, B. Nabilo, H. A. Gorji, M. Hadian, N. Shahidisadeghi and A. Karami (2015). "A Study of comparative advantage and intra-industry trade in the pharmaceutical industry of Iran." Global journal of health science 7(6): 295-307.