ابعاد و مولفه‌های اکوسیستم کارآفرینی فناوری در صنایع خلاق دیجیتال ایران با تاکید بر ذائقه فرهنگی فناوری‌های دیجیتال

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

صنایع خلاق و فناوری­های دیجیتال یکی­از ارکان کلیدی اقتصاد دانش‌بنیان می­باشند. با توجه به غنای فرهنگی- هنری ایران در کنار پتانسیل­های فناورانه کشور، این تحقیق با هدف شناخت اکوسیستم کارآفرینی فناورانه صنایع خلاق دیجیتال ایران تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که «ابعاد و عناصر اصلی در اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع خلاق دیجیتال کشور چیست؟ و نقش ذائقه فرهنگی فناوری­های دیجیتال چگونه است؟».این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی است و با استفاده از روش کیفی نظریه برخاسته از داده­ها (رویکرد گلیزری) و با تکنیک مصاحبه عمیق نیمه­ساختاریافته هدفمند با 20 شرکت­ کارآفرین صنایع خلاق دیجیتال ثبت شده در معاونت علمی ریاست جمهوری در سال 1399 انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه­ها نشان داد که عوامل فناورانه و نوآورانه، عوامل بنگاهی، عوامل محیطی و عوامل پشتیبان از عوامل تحول این اکوسیستم هستند و سنجه­های آنان به طور کامل مشخص گردید. همچنین نقش و جایگاه ذائقه فرهنگی فناوری­ دیجیتال به عنوان سازه کلیدی در موفقیت این اکوسیستم بررسی و مولفه­های آن شناسایی شد. براین اساس به سیاستگذاران و کارآفرینان این حوزه توصیه می‌شود به منظور موفقیت در اکوسیستم فناورانه دیجیتال صنایع خلاق، با توجه به تفاوت­های اساسی کارآفرینی صنایع خلاق با سایر صنایع و نظر به اهمیت استراتژیک این حوزه، از الگوی ارائه شده در این پژوهش استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dimensions and Components of Technological Entrepreneurship Ecosystem in Iran's Digital Creative Industries with Emphasis on the Culture Taste of Digital Technologies

نویسندگان [English]

  • Maryam Hematian Khayyat 1
  • hessam zand hessami 2
  • Ali Davari 3
1 Ph.D. candidate in Entrepreneurship, Ph.D. Candidate, Department of Entrepreneurship, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management & Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

Introduction & Objective: A review of international reports shows that in recent years, the creative industries and digital technologies have been the key pillars of the knowledge-based economy. Considering the cultural-artistic richness of Iran along with the technological potentials of the country, technology-based creative industries can be important drivers in Iran's economic development. The present study seeks to answer the question "What are the main dimensions and components of the technological entrepreneurship ecosystem in Iran's digital creative industries? and what is the role of cultural taste of digital technologies?".
Research Method: This research is fundamental in terms of purpose, which has been done using the qualitative method of grounded theory (Glaisarian approach) and with the semi-structured in-depth interview technique with 20 Entrepreneur's company that registered in The Vice Presidency for Scientific and Technological Affairs in 2020-2021.
Results: The results of the analysis of interviews showed that technological and innovative factors, corporate factors, environmental factors and supporting factors are the factors of evolution of this ecosystem, the criteria of which were fully identified. Also, the role and position of taste of digital cultural technology businesses as a key variable in the success of this ecosystem was examined and its components were identified.
Conclusion: Therefore, policy makers and entrepreneurs in this field are recommended to succeed in the digital ecosystem of creative industries, given the fundamental differences between creative entrepreneurship and other industries and the strategic importance of this field, from the model presented in Use this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Digital Industries
  • Cultural Taste of Digital Technologies
  • Digital Entrepreneurship
  • Entrepreneurship Ecosystem of Digital Creative Industries
  • Technological Entrepreneurship
چارمز، کتی (1390). ساختن نظریه مبنایی راهنمای کاربردی برای تحلیل کیفی. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید (1395). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی رویکردی نو و کاربردی، چاپ اول. تهران: نشر نگاه دانش.
دانائی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل (1386). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردیی جامع، تهران: نشر اشراقی. 
رستگار، عبدالغنی؛ شاهکویی، مبینا؛ صفری، سوگند (1398). «کارآفرینی دیجیتال: چیستی، چرایی و چگونگی، نخستین کنفرانس مدیریت، اخلاق و کسب­وکار»، 13 تیر، شیراز. https://civilica.com/doc/918336
رمضانپور نرگسی، قاسم؛ رمضانپور نرگسی، سمیه؛ غفاری، علی (1394). «عناصر کلیدی موثر بر توسعه کارآفرینی فناورانه در شرکت­های دانش بنیان مستقر در پارک­های علم و فناوری ایران»، توسعه کارآفرینی، 8(4):766-749.
شاملی، مهدی؛ مدهوشی، مهرداد؛ آقاجانی، حسنعلی (1398). «کاربست نظریه داده بنیاد در طراحی نظام پایش اثرات صنایع خلاق»، راهبرد فرهنگ، 12(45):152-131.
شاملی، مهدی؛ مدهوشی، مهرداد؛ آقاجانی، حسنعلی؛ یحیی­زاده­فر، محمود (1397). «تبیین شدت اثر عوامل موثر بر پایش توسعه صنایع خلاق»، بهبود مدیریت، 12(1):75-51.
شش جوانی، حمیدرضا (1393). «کارآفرینی هنر یا کارآفرینی در هنر؟»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش هنر، 2(6):66-61.
شش جوانی، حمیدرضا (1396). «اقتصاد هنر و کارآفرینی»، طرح پژوهشی «بررسی راهکارهای ارتقای فعالیت­های اقتصادی هنر از منظر کارآفرینی». حوزه هنری اصفهان.
صادقی نیا، ابوالفضل (1396). «کنکاشی بر مفهوم ذائقه فرهنگی و کارکردهای آن»، چهارمین همایش بین­المللی مدیریت رسانه، آبان 1396.
صرافی زاده، اصغر؛ همتیان، مریم (1394). «شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی فناوری پیشرفته»، سومین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران. https://civilica.com/doc/465645
کیقبادی، مرضیه؛ فخرایی، مرضیه؛ علوی، سیده سارا؛ زواری، سید عبدالحمید (1387). سند شناخت صنعت فرهنگی، قم: اندیشکده صنعت و فناوری (آصف).
محمدی الیاسی، قنبر. (1387). «مشارکت نظری در قلمرو مطالعات کارآفرینی مفاهیم و سنخ شناسی». علوم مدیریت ایران، 3(10)، 145-172.
مدهوشی، مهرداد؛ محمدی، مهدی؛ شاملی، مهدی (1395). «تحلیل اهمیت-عملکرد از منظر عوامل کلیدی موفقیت در صنایع خلاق»، سیاست علم و نوآوری، 8(1):76-61.
همتیان، مریم (1395). «عوامل کلیدی موفقیت اکوسیستم کارآفرینی در صنایع خلاق در ایران»، اولین همایش ملی اقتصاد خلاق، تهران.
Bailetti, T (2012). "Technology entrepreneurship: overview, definition, and distinctive aspects". Technology innovation management review, 2(2):5-12.
Bourdieu, P. (1979) Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge &  Kegan Paul.
Davidson E., Vaast E. (2010). Digital Entrepreneurship and its Sociomaterial enactment. Proceeding of the 43rd Hawaii International Conference on System Science, p1-10.
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.401.9821&rep=rep1&type=pdf
Elia, G., Margherita, A., & Passiante, G (2020). "Digital entrepreneurship ecosystem: How digital technologies and collective intelligence are reshaping the entrepreneurial process". Technological Forecasting and Social Change, 150,1-12.
Galloway, S., & Dunlop, S (2007). "A critique of definitions of the cultural and creative industries in public policy". International journal of cultural policy, 13(1): 17-31.
Howkins, J (2002). The Creative Economy. London, Penguin.
Isenberg, D. (2010). "How to start an entrepreneurial revolution". Harvard Business Review,88(6), 40-50.
Jeffcutt, P. (2004). "knowledge relationship and transaction in a cultural economy: Analyzing the creative industry economy". Media International Australia 112.  67-82.
Kamarudin, H. S., & Sajilan, S (2013). "Critical success factors of technopreneurship in the creative industries: a study of animation ventures". Review of Integrative Business and Economics Research, 2(1):1-37.
Mangematin, V., Sapsed, J., & Schüßler, E. (2014). "Disassembly and reassembly: An introduction to the Special Issue on digital technology and creative industries". Journal of Technological Forecasting and Social Change, 83:1-9.
Matrix Creative Technology Report (2018). Study on Creative Technologies in Northern Ireland. Available Online at https://matrixni.org/documents/the-2018-creative-technologies-report.
Moore, I (2014). "Cultural and Creative Industries concept–a historical perspective". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110:738-746.
Nambisan, S. (2017). "Digital entrepreneurship: Toward a digital technology perspective of entrepreneurship". Entrepreneurship theory and practice, 41(6), 1029-1055.
Novani, S., Cintyawti, C., & Mayangsari, L. (2018). "Back to the Future: A Revelation of                Conventional        Platform Preference of Digital Creative Ecosystem Entities in Bandung". Collaboration Value Co-creation in the Platform Economy, Chapter 5,247-268.
Prahalad, C. K. (2005). "The fortune at the bottom of the pyramid: eradicating poverty through profits". Upper Saddle River, NJ: Wharton School Publishing.
Pratt, A. C. (2010). "Creative Cities: Tensions Within and Between Social, Cultura and Economic Development: A Critical Reading of the UK Experience". City, Culture and Society, 1(1), 13-20.
Prodan, I (2007). "A Model of technological entrepreneurship", Handbook of Research on Techno-Entrepreneurship, Part1,26. UK, Edward Elgar Publishing.
Schulte Holthaus, S (2018). "Entrepreneurship in the Creative Industries: A Literature Review and Research Agenda". Studies in Small Business and Entrepreneurship, 27(3):295-318.
Stam, E (2015). "Entrepreneurial Ecosystems and Regional Policy: A Sympathetic Critique". European Planning Studies. 23(9), 1759-1769.
Sussan, F., & Acs, Z. J (2017)."The digital entrepreneurial ecosystem". Small Business Economics, 49(1):55-73.
Throsby, D (2008). "The concentric circles model of the cultural industries". Cultural trends, 17(3):147-164.
UNCTAD (2018). Creative Economy Report. Available Online at https://unctad.org/en/pages/PublicationWebflyer.aspx?publicationid=2328.
UNCTAD (2019). Digital Economy Report. Available Online at https://unctad.org/system/files/official-document/der2019_en.pdf
UNESCO (2009). Creative Industries–UNESCO Culture, archived from the original on 2009-08-26, retrieved 2009-11-24.
Zagalo, N., & Branco, P. (2015). "The creative revolution that is changing the world." In Creativity in the digital age (pp. 3-15). Springer, London.