اولویت بندی شاخص‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی براساس فرآیند تحلیل شبکه

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف اصلی این مقاله، اولویت‌بندی شاخص‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی براساس فرآیند تحلیل شبکه (ANP) و تحلیل روند کارآفرینی ایران در قیاس با متوسط کشورهای جهان در دوره تغییرات پارادایمی (2014-2019) می‌باشد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. داده‌های اولیه با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی جمع‌آوری و به کمک تکنیک ANP و نرم‌افزار Super Decisions وزن‌دهی و تحلیل گردید. جامعه آماری این پژوهش، کارآفرینان با تجربه و خبرگان دانشگاهی با سابقه علمی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط بوده که با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی، تعداد 15 نفر از این افراد انتخاب گردید. در نهایت برای تحلیل روند کارآفرینی ایران از داده‌های گزارشات بین‌المللی GEM که مبتنی بر نظرسنجی‌های سالیانه از خبرگان و افراد واجد شرایط هرکشور می‌باشد، به عنوان داده‌های ثانویه پژوهش استفاده شد. از میان عوامل وزن‌دهی‌شده ویژگی‌های فردی به عنوان مهم‌ترین شاخص در توسعه کارآفرینی کشور شناخته شد. بررسی روند کارآفرینی ایران در دوره تغییرات پارادایمی نشان داد که کشور در اغلب شاخص‌ها به جز پویایی بازار داخلی و زیرساخت‌های فیزیکی در سطح کلان و درک قابلیت‌های کارآفرینانه، منزلت اجتماعی کارآفرینان موفق و انتظار ایجاد شغل در سطح خرد، وضعیت نامطلوبی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prioritization of Global Entrepreneurship Monitoring indicators based on Analysis Network Process and analysis of Iran entrepreneurial trend in the period of paradigm shifts

نویسندگان [English]

  • sahand tarani 1
  • Sepehr Tarani 2
  • Ali Otarkhani 3
1 Master of Information Technology Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Master of Information Technology Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Professor, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Abstract:
The main purpose of this article is to prioritize the Global Entrepreneurship Monitoring (GEM) indicators based on the Analysis Network Process (ANP) and the analysis of Iran entrepreneurial trend compared to the world average in the period of paradigm shifts (2014-2019). The research is Practical in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. Primary data were collected using a pairwise comparison questionnaire and weighed and analyzed using ANP technique and Super Decisions software. The statistical population of the study was experienced entrepreneurs and academic experts with scientific and research background in related fields. 15 people were selected by purposeful-nonprobability sampling and snowball sampling. Finally, to analyze the entrepreneurial trend in Iran, the data of GEM international reports, which are based on annual surveys of experts and qualified individuals in each country, were used as secondary research data. Among the weighted factors, personal characteristics were recognized as the most important indicator in the development of entrepreneurship in the country. The study of Iran entrepreneurship in the period of paradigm shifts showed that the country is in an undesirable situation in the most indicators except the dynamics of the domestic market and physical infrastructure at the macro level and understanding of entrepreneurial capabilities, social status of successful entrepreneurs and expecting job creation at the micro level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Global Entrepreneurship Monitoring Indicators
  • Analysis Network Process
  • Paradigm shifts
  • Iran entrepreneurship trend analysis
حبیبی، آرش؛ ایزدیار، صدیقه و سرافرازی، اعظم (1393). تصمیم‌گیری چندشاخصه فازی. چاپ اول، گیلان: انتشارات کتیبه گیل.
دفتر دیده‌بان جهانی کارآفرینی ایران (1394). ارزیابی شاخص‌های کارآفرینی در ایران براساس مدل دیده‌بان جهانی کارآفرینی (نتایج برنامه 2015 GEM).
زالی، محمدرضا؛ یدالهی‌فارسی، جهانگیر؛ رضوی، سید مصطفی و بهروزآذر، زهرا (1399). ارزیابی شاخص‌های کارآفرینی در ایران: نتایج پایش سال 2017 دیده‌بان جهانی کارآفرینی با تاکید بر نقش کارآفرینی در تاب‌آوری اقتصادی. چاپ اول، تهران: انتشارات موسسه کار و تامین اجتماعی.
زیوری، امینه؛ محمدی خیاره، محسن و مظهری، رضا (1398). "تاثیر دسترسی به منابع مالی بر فعالیت‌های‌ کارآفرینانه: مقایسه کشورهای منتخب توسعه‌یافته و درحال توسعه". توسعه کارآفرینی، 12(4): 561-580.‎
سلیمی، قاسم و امیری، مهدی (1396)." مفهوم‌پردازی و تبیین سهم کارآفرینی استراتژیک و مدیریت دانشگاهی در تحقق اقتصاد مقاومتی". دو فصلنامه پژوهش‌های اقتصاد مقاومتی، 1(2): 137-177.
نادری، نادر و سیفی رسولیان، بهنوش (1397)." دانشگاه کارآفرین و نقش آن در پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم". نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 5(3): 19-30.
قدسی‌پور، سیدحسن (1395). فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
محمدی‌لرد، عبدالمحمود (1388). فرآیندهای تحلیل شبکه‌ای و سلسله‌مراتبی. چاپ اول، تهران: انتشارات البرزفردانش.
مدرسی عالم، زهره و داودی، آزاده (1393). "شاخص‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی و ارزیابی آن در ایران طی سال‌های (1391-1387)". فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، 2(8): 125-146.‎
مرکز ملی آمار (1398). چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار- سال 1398.
ورمزیاری، حجت و ایمانی، بابک (1396). " تحلیل تاب آوری کسبوکارهای روستایی در شهرستان ملکان". توسعه کارآفرینی، 10(1): 181-200.
Acs, Z. J., Estrin, S., Mickiewicz, T., & Szerb, L. (2018). Entrepreneurship, institutional economics, and economic growth: an ecosystem perspective. Small Business Economics, 51(2), 501-514.
Afzal, M. N. I., Mansur, K., & Manni, U. H. (2018). Entrepreneurial capability (EC) environment in ASEAN-05 emerging economies: An empirical approach. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(2), 206-221.
Aidis, R. (2003). Entrepreneurship and Economic Transition (No. 03-015/2). Tinbergen Institute Discussion Paper.
Almodóvar-González, M., Fernández-Portillo, A., & Díaz-Casero, J. C. (2020). Entrepreneurial activity and economic growth: A multi-country analysis. European Research on Management and Business Economics, 26(1), 9-17.
Alroaia, Y. V., & Baharun, R. B. (2018). Identification and prioritizing influential factors on entrepreneurial success: A case study of SMEs in Iran and Malaysia. Polish Journal of Management Studies, 17(2), 31-40.
Baumol, W. J. (1993). Formal entrepreneurship theory in economics: Existence and bounds. Journal of business venturing, 8(3), 197-210.
Coulibaly, B. S. (2020). Foresight Africa: Top priorities for the continent 2020 to 2030.
Cassar G (2006) Entrepreneur opportunity costs and intended venture growth. J Bus Ventur, 21(5), 610–632.
Chowdhury, M. S. (2007). Overcoming Entrepreneurship Development Constraints: The Case of Bangladesh. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1(3), 240-251.
Dhochak, M., & Sharma, A. K. (2016). Identification and prioritization of factors affecting venture capitalists’ investment decision-making process. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(4), 964-983.
Dzafic, Z., & Babajic, A. (2016). The role of the government in entrepreneurship development: Evidence from Bosnia and Herzegovina. Economic Review: Journal of Economics and Business, 14(1), 68-79.
Faghih, N., Zali, M. R., & Vafaei, N. (2018). Entrepreneurial National Efficiency Based on GEM Data: Benchmarks for the MENA Countries. In Entrepreneurship Ecosystem in the Middle East and North Africa (MENA) (pp. 95-112). Springer, Cham.
Galindo Martin, M., Méndez Picazo, M. T., & Alfaro Navarro, J. L. (2010). Entrepreneurship, income distribution and economic growth. International entrepreneurship and management journal, 6(2), 131-141.
GEM. (2020). Global Entrepreneurship Monitor 2019/2020 Global Report.
GEM. (2019). Global Entrepreneurship Monitor 2018/2019 Global Report.
GEM. (2018). Global Entrepreneurship Monitor 2017/2018 Global Report.
GEM. (2017). Global Entrepreneurship Monitor 2016/2017 Global Report.
GEM. (2016). Global Entrepreneurship Monitor 2015/2016 Global Report.
GEM. (2015). Global Entrepreneurship Monitor 2014/2015 Global Report.
Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences, 1st edn. SAGE, Beverly Hills.
Klyver, K., Honig, B., & Steffens, P. (2018). Social support timing and persistence in nascent entrepreneurship: exploring when instrumental and emotional support is most effective. Small Business Economics. 51(3), 709-734.
Liao J, Welsh H (2003) Social capital and entrepreneurial growth aspiration: a comparison of technology- and non-technology based nascent entrepreneurs. The Journal of high technology management research, 14(1), 149–170.
Liguori, E., Bendickson, J., Solomon, S., & McDowell, W. C. (2018). Development of a multi-dimensional measure for assessing entrepreneurial ecosystems. Entrepreneurship & Regional Development, 31(1-2), 7-21.
Morris, M. H., Miyasaki, N. N., Watters, C. E., & Coombes, SM. (2006). The dilemma of growth: understanding venture size choices of women entrepreneurs. Journal of small business management, 44(2), 221–244.
Mujahid, S., Mubarik, S., & Naghavi, N. (2019). Prioritizing dimensions of entrepreneurial ecosystem: a proposed framework. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1), 1-21.
Naudé, W. (2009). Entrepreneurship, developing countries, and development economics: new approaches and insights. Small Business Economics, 34(1), 1–12.
Newton, P., Baird, J., Goldstein, H., Patrick, H., & Tymms, P. (2007). Techniques for monitoring the comparability of examination standards, Chapter7: Paired comparison methodes (pp. 246-300). London: QCA.
Osorio, A. E., Settles, A., & Shen, T. (2017). Does family support matter? The influence of support factors on entrepreneurial attitudes and intentions of college students. Academy of Entrepreneurship Journal, 23(1), 24-43.
Ossadnik, W., Schinke, S., & Kaspar, R. H. (2016). Group aggregation techniques for analytic hierarchy process and analytic network process: a comparative analysis. Group Decision and Negotiation, 25(2), 421-457.
Saaty, T. L. (2005). Theory and applications of the analytic network process: decision making with benefits, opportunities, costs, and risks. United States, RWS publications.
Saaty, R. W. (2016). Decision making in complex environments, The Analytic Network Process (ANP) for Dependence and Feedback. United States, Pittsburgh: University of Pittsburgh.
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1), 217-226.
Schumpeter, J. A. (1934). The theory of economic development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Toma, S. G., Grigore, A. M., & Marinescu, P. (2014). Economic development and entrepreneurship. Procedia Economics and Finance, 8(0), 436-443.
Wennekers, S., & Thurik, R. (1999). Linking entrepreneurship and economic growth. Small business economics, 13(1), 27-56.
Wiklund, J., Davidsson, P., & Delmar, F. (2003). What do they think and feel about growth? An expectancy-value approach to small business managers’ attitudes toward growth. Entrep Theory Pract, 27(3), 247–270.
Zahra, S. & Dess, G. (2001). Entrepreneurship as a field of research: Encouraging dialog and debate. Academy of Management Review, 26(1), 8-10.
Zahra, S. A., & Covin, J. C. (1995). Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship: a longitudinal analysis. Journal of Business Venturing, 10(1), 43-58.
Zhao, X., Rauch, A., & Frese, M. (2012). Cross-country differences in entrepreneurial activity: the role of national cultural practice and economic wealth. Front Bus Res China, 6(4), 447–474.