بررسی مؤلفه های کسب و کار در موبایل اپ‌های حوزه تجارت اجتماعی با روش خوشه بندی متن

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

3 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

4 دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

مطالعه حاضر به دنبال یافتن مؤلفه‌های مرتبط با مدل کسب‌وکار پیشنهادی اوستروالدر و پینیور[1] (2010) در موبایل اپ‌های حوزه تجارت اجتماعی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی-اکتشافی است. برای این منظور با جمع‌آوری چکیده و کلمات کلیدی 2913 مقاله با موضوع موبایل اپ، تجارت اجتماعی و مدل کسب‌وکار از پایگاه علمی اسکوپوس[2] و استفاده از ابزار متن کاوی (الگوریتم خوشه بندی کی-مینز[3])  خوشه بندی مطالعات پیشین انجام شده است. سپس نگاشتی از موضوعات خوشه‌ها با شش مولفه از مولفه‌های مدل کسب‌وکار اوستروالدر شامل توسعه بستر تسهیم ارزش، فعالیتهای بازاریابی و ارائه خدمات (فعالیتهای کلیدی)، خدمات مبتنی بر مکان و فناوری‌های شهر هوشمند (منابع کلیدی)، اینترنت اشیا و نوآوری‌های فن آوری(مشارکتهای کلیدی)، شبکه سازی، پیامرسانی و ارزش ادراک شده (ارزش‌های پیشنهادی)، خرید آنلاین(کانالهای ارتباطی) و اعتماد و قصد استفاده مشتریان (روابط مشتری) ایجاد شد. همچنین جزئیات سه مولفه دیگر کسب‌وکار شامل تامین کنندگان و مشتریان (بخشبندی مشتریان)، تبلیغات درون برنامه ای و سهم سود تراکنش(جریانهای درآمد) و هزینه ورود به و پورسانت بازار اپ، هزینه تولید و ابزارها (ساختار هزینه) با مرور مطالعات پیشین تحلیل شده و به نگاشت مولفه‌ها افزوده شده اند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study on Components of Social Commerce Mobile Application Business Model Using Text Clustering

نویسندگان [English]

  • Babak Sohrabi 1
  • amir manian 2
  • Iman Raeesi Vanani 3
  • Saeedeh Poormoosa Abkenar 4
1 Dept. information technology management- faculty of management- university of Tehran
2 Dept. information technology management- faculty of management- university of Tehran
3 Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Dept. information technology management. faculty of management. university of tehran
چکیده [English]

Mobile applications (mobile apps) are expanding rapidly in the age of modern economics. At the same time, a new paradigm has been formed in the field of e-commerce called social commerce which depends significantly on the platform of mobile apps. The rapid development and growth of mobile computing, smartphones, and Web 2.0 technology have facilitated social commerce. This study seeks to find components related to the proposed business model of Osterwalder and Pigneur in mobile social commerce apps using text mining (k-means clustering algorithm) of previous studies. To collect the body of text mining, abstracts and keywords of 2913 articles on mobile app, social commerce and business model were collected from Scopus repository, and after conducting the pre-processing steps, these articles were clustered into seven clusters. Later by analyzing the articles of each cluster and identifying their subject, a mapping of these topics was created with six components of the Osterwalder business model. These six components included key activities, key resources, key partnerships, value propositions, channels, and customer relationships. Finally, suggestions are made for conducting research on the other three missing components of the business model, including customer segmentation, revenue streams, and cost structure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mobile App
  • Business model
  • Clustering
کریمی، آ.، رحمانی، س. (1394)." طراحی مدل کسب وکار برای چابکی سازمان (مطالعة موردی: شرکت خودروسازی سایپا)" توسعه کارآفرینی، 8(2)، 273-292.
نیک بین، ح.، داوری، ع.، بدیع زاده، ع.،  و حسینی نیا، غ. (1396)."شناخت کارآفرینان از ویژگی‌های مدل کسب‌وکار اثرگذار با استفاده از روش شبکة خزانه (موردمطالعه: کارآفرینان حوزة کسب‌وکارهای الکترونیکی در ایران) " توسعه کارآفرینی، 10(4)، 713-732.
Abid Hossain, S., Xi, Z., Nurunnabi, M., & Hussain, K. (2020). “Ubiquitous Role of Social Networking in Driving M-Commerce: Evaluating the Use of Mobile Phones for Online Shopping and Payment in the Context of Trust". SAGE Open, 10(2), 1-11.
Aggarwal, C. C., & Zhai, C. (2012). A SURVEY OF TEXT CLUSTERING ALGORITHMS. In Mining Text Data (Vol. 1). New York: Springer.
Baghbaniyazdi, S., & Ferdosara, H. (2017). “The Most Successful Business Model of Mobile Applications: A Comparative Analysis of Six Iranian Mobile Games”. Journal of Software, 12(3), 201-207.
Bu, X., Huang, Z., & Zhao, Q. (2021). “Mining analysis of customer perceived value of online customisation experience under social commerce”. Enterprise Information Systems, 15, 1751-7575.
Busalim, A. H., & Che Hussin, A. (2016). “Understanding social commerce: A systematic literature review and directions for further research”. International Journal of Information Management, 36(6), 1075–1088.
Faghih, N., Dastourian, B., Sajadi, S., Henten, A., & Foroudi, P. (2018). “A framework for business model with strategic innovation in ICT firms The importance of information”. The Bottom Line, 31(1), 16-41.
Fielt, E. (2013). “Conceptualising Business Models: Definitions, Frameworks and Classifications”. Journal of Business Models, 1(1), 85-105.
Fuentes, C., & Svingstedt, A. (2017). “Mobile phones and the practice of shopping: A study of how young adults use smartphones to shop”. Journal of Retailing and Consumer Services, 38, 137–146.
Ghezzi, A., & Cavallo, A. (2018). “Agile Business Model Innovation in Digital Entrepreneurship: Lean Startup Approaches”. Journal of Business Research, 110, 519-537.
Han, H., Xu, H., & Chen, H. (2018). “Social commerce: A systematic review and data synthesis”. Electronic Commerce Research and Applications, 30, 38–50.
Hsu, T.-H., & Tang , J.-W. (2020). “Development of hierarchical structure and analytical model of key factors for mobile app stickiness”. Journal of Innovation & Knowledge, 5(1), 68–79.
Hu, T., Dai, H., & Salam, A. (2019). “Integrative qualities and dimensions of social commerce: Toward a unified view”. Information & Management, 56(2), 249–270.
Jalali, S., Park, H., Raeesi Vanani, I., & Pho, K.-H. (2020). “Research trends on big data domain using text mining algorithms”. Digital Scholarship in the Humanities, 35(1), 1-10.
Kim, W., & Kim, N. (2018). “Do your social media lead you to make social deal purchases? Consumer-generated social referrals for sales via social commerce”. International Journal of Information Management, 39, 38-48.
Koohikamalia, M., French, A. M., & Dan, K. J. (2019). “An investigation of a dynamic model of privacy trade-off in use of mobile social network applications: A longitudinal perspective”. Decision Support Systems, 119, 46-59.
Leong, L.-Y., Hew, T.-S., Ooi, K.-B., Loong Chong, A., & Lee, V.-H. (2021). “Understanding trust in ms-commerce: The roles of reported experience, linguistic style, profile photo, emotional, and cognitive trust”. Information & Management, 58(2), 103416.
McLean, G., Al-Nabhani, K., & Wilson, A. (2018). “Developing a Mobile Applications Customer Experience Model (MACE)-Implications for Retailers”. Journal of Business Research, 85, 325–336.
Natarajan, T., Balasubramanian, S., & Kasilingam, D. (2018). “The moderating role of device type and age of users on the intention to use mobile shopping applications”. Technology in Society, 53, 79-90.
Osterwalder , A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Osterwalder, A. (2004). The business model ontology: A proposition in a design science. Lausanne, Switzerland: Management Information Systems.
Pinheiro Melo Borges Tiago, M., & Cristovao Verissimo, J. (2014). “Digital marketing and social media: Why bother?”. Business Horizons, 57(6), 703-708.
Ramos, R. F., Rita, P., & Moro, S. (2019). “From institutional websites to social media and mobile applications: A usability perspective”. European Research on Management and Business Economics, 25(3), 138-143.
Rasuli, B., Alipour-Hafezi, M., & Solaimani, S. (2019). “A Business Model for Providing Digital Information Resources: Case Study of National Electronic Theses and Dissertations Programs”. Iranian Research Institute for Information Science and Technology, 34(4), 1455-1480.
Sohaib, O. (2021). “Social Networking Services and Social Trust in Social Commerce: A PLS-SEM Approach”. Journal of Global Information Management - Volume 29 - Issue 2, 29(2), 23-44.
Turban, E., Outland, J., King, D., Kyu Lee, J., Liang, T.-P., & Turban, D. (2018). Electronic Commerce 2018 - A Managerial and Social Networks Perspective. Switzerland: Springer.
Vannieuwenborg, F., Mainil, L., Verbrugge, S., Pickavet, M., & Colle, D. (2012). “Business models for the mobile application market from a developer’s viewpoint”. 16th International Conference on Intelligence in Next Generation Networks. Berlin: IEEE.
Wawak, S., Rogala, P., & Dahlgaard-Park, S. (2020). “Research trends in quality management in years 2000-2019”. International Journal of Quality and Service Sciences, 12(4), 1-17.
Williams, M. (2021). “Social commerce and the mobile platform: Payment and security perceptions of potential users”. Computers in Human Behavior, 115, 1-12.
Zhou, L., Zhang, P., & Zimmerman, H.-D. (2013). “Social commerce research: An integrated view. Electronic Commerce Research and Applications”, 12(2), 61–68.