در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتابهای فارسی دبستان، بررسی میشود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتابهای بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیهی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و بهویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخصهای: تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیانگر آن است که 8/24% از کل کتابهای بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتابهای بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخصهای نگرش کارآفرینانه توجه کردهاند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایانگر آن بود که از مجموعهی ابعاد بررسی شدهی نگرش کارآفرینانه در کلیهی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیشترین و تشخیص فرصت از کمترین فراوانی برخوردار بود.
جعفری مقدم, ., & فخارزاده, . . (2011). توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی
(مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان). Journal of Entrepreneurship Development, 4(1), 47-66.
MLA
سعید جعفری مقدم; آرزو سادات فخارزاده. "توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی
(مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان)", Journal of Entrepreneurship Development, 4, 1, 2011, 47-66.
HARVARD
جعفری مقدم, ., فخارزاده, . . (2011). 'توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی
(مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان)', Journal of Entrepreneurship Development, 4(1), pp. 47-66.
VANCOUVER
جعفری مقدم, ., فخارزاده, . . توسعهی نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی
(مطالعهی موردی:کتابهای فارسی دوره دبستان). Journal of Entrepreneurship Development, 2011; 4(1): 47-66.