شکل‌گیری بازار دانش‌بنیان: تحلیلی مبتنی بر سنجش بازاریابی کارآفرینانه در شرکت‌های گیاهان دارویی و معطر ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی آمیخته

نویسندگان

1 گروه حکمرانی، نوآوری و فناوری، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه کسب و کار و بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران

10.22059/jed.2024.381090.654405

چکیده

هدف: این مطالعه به بررسی نقش حیاتی ارتقای کمیت و کیفیت محصولات دانش‌بنیان در شکل‌گیری بازار دانش‌بنیان در ایران، با تمرکز ویژه بر صنعت گیاهان دارویی و معطر می‌پردازد. هدف اصلی این تحقیق بررسی این موضوع است که بازاریابی کارآفرینانه در چه وضعیتی قرار دارد و در ادامه بررسی می-کند که چگونه تحول در بازاریابی شرکت‌ها و تقویت نوآوری و کارآفرینی، به شکل‌گیری کلان‌بازار یک اکوسیستم و یک صنعت می‌انجامد. این نتایج برای افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها در یک نظام نوآوری فناورانه که به‌سرعت در حال تحول است، ضروری هستند. علاوه بر این، مطالعه حاضر به بررسی انطباق استراتژی‌های بازاریابی کارآفرینانه با نیازها و محدودیت‌های خاص شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در این بخش می‌پردازد.

روش: روش‌شناسی تحقیق، تجربی و کاربردی است و از یک رویکرد آمیخته و ترکیبی قوی از طریق طراحی توضیحی متوالی استفاده می‌کند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق نظرسنجی‌ها و پرسش‌نامه‌هایی که در میان شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در صنعت گیاهان دارویی و معطر در سراسر ایران توزیع شده‌اند، انجام شده است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل اهمیت - عملکرد (IPA) و مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدند. این روش‌های تحلیلی به منظور کشف روابط مستقیم و غیرمستقیم بین ابعاد مختلف بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد شرکت‌ها انتخاب شده‌اند. همچنین از نظر خبرگان برای تحلیل بیشتر یافته‌ها استفاده شده است.

یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده تنوع قابل‌توجه در پاسخ‌های ارائه‌شده به ابعاد مختلف بازاریابی کارآفرینانه است، به‌طوری‌که میانگین امتیازات بین 67/3 تا 26/4 متغیر است. بالاترین همبستگی بین ابعاد نوآوری و فرصت‌محوری مشاهده شد که با ضریب همبستگی 677/0 این دو بعد به‌عنوان عوامل کلیدی در بهبود عملکرد شرکت‌ها در این صنعت شناسایی شدند. علاوه بر این، نتایج حاصل از تحلیل SEM نشان داد که ابعادی مانند نوآوری، فرصت‌محوری و توجه عمیق به مشتری بیشترین تأثیر را بر عملکرد کلی شرکت‌ها دارند. مطالعه نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک و متوسطی که این ابعاد کلیدی را در اولویت قرار می‌دهند، بهتر می‌توانند به مزیت رقابتی و موفقیت بلندمدت در بازارهای داخلی و بین‌المللی دست یابند. از سوی دیگر شرکت-ها برای مؤلفه ریسک‌پذیری اهمیت نسبتاً زیادی قائل نیستند که این امر می‌تواند در شکل‌گیری بازار، تأثیر منفی داشته باشد.

نتیجه‌گیری: این مطالعه نتیجه می‌گیرد که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط فعال در صنعت گیاهان دارویی و معطر ایران به طور فزاینده‌ای تمایل دارند تا استراتژی‌های بازاریابی کارآفرینانه را اتخاذ و اجرا کنند، به‌ویژه آن دسته از استراتژی‌هایی که بر ابعاد مرتبط با بازاریابی تمرکز دارند. با این حال، برای شکل‌گیری موفق و رشد پایدار یک بازار دانش‌بنیان در این صنعت، تمرکز بر تقویت نوآوری، ریسک‌پذیری، فرصت‌محوری و توجه عمیق به مشتری بسیار حیاتی است. این ابعاد برای ایجاد یک محیط بازار رقابتی و پایدار که این شرکت‌ها را قادر به رشد و دستیابی به موفقیت بلندمدت می‌سازد، ضروری هستند. همچنین، این مطالعه پیشنهاد می‌کند که سیاست‌ها و زیرساخت‌های حمایتی برای تسهیل پذیرش گسترده‌تر این شیوه‌های بازاریابی کارآفرینانه در سراسر صنعت لازم است تا این بخش بتواند به طور کامل از پتانسیل خود در بازار داخلی و جهانی بهره‌برداری کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Knowledge-Based Market Formation: An Analysis Based on Entrepreneurial Marketing Measurement in Iranian Medicinal and Aromatic Plants Firms

نویسندگان [English]

  • Reza Payandeh 1
  • Sadegh Ansari Moghaddam, 2
1 Department of Governance, Innovation and Technology, Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Business and Marketing Group, Faculty of Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: This study explores the critical role of enhancing the quantity and quality of knowledge-based products in knowledge-based market formation within Iran, with a particular focus on the medicinal and aromatic plants (MAPs) industry. The main objective is to analyze the current state of entrepreneurial marketing in knowledge-based small and medium-sized enterprises (SMEs) operating in MAP sector in Iran and further investigate how transformation in company marketing strategies, alongside the strengthening of innovation and entrepreneurship, leads to the formation of a macro-market for an ecosystem and an entire industry. These findings are essential for increasing the competitiveness of firms in a rapidly evolving technological innovation system. Furthermore, this study investigates the alignment of entrepreneurial marketing strategies with the unique needs and constraints of small and medium-sized enterprises operating in this sector.



Method: The research methodology is empirical and applied, employing a robust mixed methods approach through a sequential explanatory design using , including both qualitative and quantitative methods. Data collection was conducted through surveys and questionnaires distributed to SMEs engaged in the medicinal and aromatic plants industry across Iran. The collected data were analyzed using Importance-Performance Analysis (IPA) and structural equation modeling (SEM). These analytical methods were chosen to uncover both direct and indirect relationships between various dimensions of entrepreneurial marketing and firm performance. Additionally, experts' opinions were utilized for further analysis of the findings.



Findings: The findings of this study reveal significant variability in the responses to different dimensions of entrepreneurial marketing, with average scores ranging between 3/67 and 4/26. The strongest correlation was observed between the dimensions of innovativeness and opportunity focus, with a correlation coefficient of 0/677. These two dimensions were identified as particularly critical in driving firm performance within the industry. The correlation coefficient of other dimensions is also higher than average. Moreover, the results from the SEM analysis emphasized that dimensions such as innovativeness, opportunity focus, and customer intensity exert the most substantial impact on overall firm performance. The study suggests that SMEs which prioritize these key dimensions are better positioned to gain a competitive advantage and achieve long-term success in both domestic and international markets. On the other hand, firms assign relatively low importance to the risk-taking dimension, which could negatively impact the market formation.



Conclusion: The study concludes that knowledge-based SMEs in Iran’s medicinal and aromatic plants sector are increasingly keen on adopting and implementing entrepreneurial marketing strategies, especially those that emphasize marketing-related dimensions. However, for the successful formation and sustained growth of a knowledge-based market in this industry, a concentrated focus on enhancing innovativeness, risk-taking, opportunity focus, and customer intensity is crucial. These dimensions are essential for fostering a competitive and sustainable market environment that will empower these SMEs to thrive and achieve long-term success. Additionally, the study suggests that supportive policies and infrastructure are necessary to facilitate the broader adoption of these entrepreneurial marketing practices across the industry, ensuring that the sector can fully leverage its potential in the global marketplace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market formation
  • Entrepreneurial marketing
  • Knowledge-based enterprise
  • Medicinal and aromatic plants
  • Structural equation modeling (SEM)
بازرگان هرندی، عباس. (۱۳87). روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت. دانش مدیریت، ۲۱ (4).
حاجی‌پور، بهمن، خصاف‌مفرد، حسین، حسینی‌کشکوئیه، سید محمود، و خورشیدی، غلامحسین. (۱۳۹۷). چارچوبی برای راهبرد نظام‌مند نوآوری: مطالعه موردی بخش گیاهان دارویی و معطر در ایران. فصلنامه انجمن علوم مدیریت، ۱۳(51).
راسخ جهرمی، عرفانه، و نورانی آزاد، سمانه. (۱۴۰۲). بررسی ساختار بازار و مزیت نسبی صادرات گیاهان دارویی در ایران و کشورهای منتخب جهان. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، ۵۷ (۱۵). Doi: 10.30495/jae.2023.26356.2205
ضیاء، بابک، رضوانی، مهران، و بیاتی، الهه. (۱۳۹۶). ارائه چارچوبی به­منظور شبکه­سازی بازاریابی کارآفرینانه در کسب­وکارهای کوچک و متوسط در حوزه صنایع دارویی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، ۱۰ (۳).
Doi: 10.22059/jed.2017.227471.652135
کهنسال، محمدرضا، دهقانی دشتابی، مریم، رشیدی رنجبر، فهیمه، و اسفندیاری، ساسان. (1398). بررسی وضعیت صادراتی گیاهان دارویی با رویکرد مزیت نسبی، ساختار بازار جهانی و نقشه­ریزی تجارت ایران. اقتصاد کشاورزی، 13 (1).
Doi: 10.22034/iaes.2019.101320.1666
متقی، سمیرا، چگنی، همایون، و علی نقی زاده، مصطفی. (1402). اقتصاد سلامت گیاهان دارویی منطقه چهارمحال و بختیاری (مطالعه موردی: بررسی گیاه بومادران). فصلنامه جغرافیا (برنامه­ریزی منطقه­ای)، 13 (51)، 366 – 380.
Doi: 10.22034/jgeoq.2023.397178.4035
 
Alqahtani, N., & Uslay, C. (2020). Entrepreneurial marketing and firm performance: Synthesis and conceptual development. Journal of Business Research, 113, 62-71.
Doi: 10.1016/j.jbusres.2018.12.035
Azam, A., Qureshi, I. M., & Chaudhary, I. G. (2024). The Entrepreneurship Marketing Practices: Evidence from Pakistan. Journal of Entrepreneurship and Business Venturing, 4(1).
Doi: 10.56536/jebv.v4i1.67
Bazargan Harandi, A. (2008). Mixed Method Research Design:A preferable Approach in Management Studies. Management Knowledge (Not Publish), 21 (4), [In Persian].
Becherer, R. C., Helms, M. M., & McDonald, J. P. (2012). The effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs. New England Journal of Entrepreneurship, 15(1), 7-18.
Doi: 10.1108/NEJE-15-01-2012-B001
Bjerke, B., & Hultman, C. (2002). Entrepreneurial marketing: The growth of small firms in the new economic era. Edward Elgar Publishing. ISBK: 978-1-84064-912-3 978-1-84376-851-7
Breit, L. A., & Volkmann, C. K. (2024). Recent developments in entrepreneurial marketing: systematic literature review, thematic analysis and research agenda. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 26(2), 228-256. Doi: 10.1108/JRME-11-2022-0136
Creswell, J.W., & Clark, V.P. (2011). Mixed methods research. SAGE.
Deku, W. A., Wang, J., & Das, N. (2023). Innovations in entrepreneurial marketing dimensions: Evidence of Halal food SMES in Ghana. Journal of Islamic Marketing, 14(3), 680-713. Doi: 10.1108/JIMA-03-2021-0098
Eggers, F., Niemand, T., Kraus, S., & Breier, M. (2020). Developing a scale for entrepreneurial marketing: Revealing its inner frame and prediction of performance. Journal of Business Research, 113, 72 - 82. Doi: 10.1016/j.jbusres.2018.11.051
Entsminger, J. S., & McGowan, L. (2024). Entrepreneurial marketing strategies, resources and social disadvantage: exploring the role of resources and minority status among US agrofood enterprises. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, (ahead-of-print).
Doi: 10.1108/JRME-03-2023-0033
Gliga, G., & Evers, N. (2023). Marketing capability development through networking–An entrepreneurial marketing perspective. Journal of Business Research, 156, 113472.
Doi: 10.1016/j.jbusres.2022.113472
Guo, Z., & Jiang, W. (2020). Risk-taking for entrepreneurial new entry: risk-taking dimensions and contingencies. International Entrepreneurship and Management Journal. 16(2), 739 – 781.
Doi: 10.1007/s11365-019-00567-8
Hendijani Fard, M., & Seyyed Amiri, N. (2018). The effect of entrepreneurial marketing on halal food SMEs performance. Journal of Islamic Marketing, 9 (3). 598 – 620. Doi: 10.1108/JIMA-12-2016-0097
Hills, G. E., Hultman, C. M., & Miles, M. P. (2008). The evolution and development of entrepreneurial marketing. Journal of small business management, 46 (1), 99-112. Doi: 10.1111/j.1540-627X.2007.00234.x
Hisrich, R. D., & Ramadani, V. (2018). Entrepreneurial marketing: a practical managerial approach. Edward Elgar Publishing. ISBN: 978-1-78811-132-4
Hossain, K., Soon Lee, K. C., Abdul Ghani Azmi, I. B., Idris, A. B., Alam, M. N., Rahman, M. A., & Mohd Ali, N. (2022). Impact of innovativeness, risk-taking, and proactiveness on export performance in a developing country: evidence of qualitative study. RAUSP Management Journal, 57 (2), 165-181.‏ Doi: 10.1108/RAUSP-01-2021-0002
Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International small business journal, 29(1), 25-36. Doi: 10.1177/0266242610369743
Kirchberger, M. A., & Pohl, L. (2016). Technology commercialization: A literature review of success factors and antecedents across different contexts. Journal of Technology Transfer, 41 (6), 1077–1112. Doi: 10.1007/s10961-016-9486-3
Kohansal, M., Dehghani Dashtabi, M., Rashidi Ranjbar, F., & Esfandyari, S. (2019). Investigating the Status of Exporting Medicinal Plants with Relative Advantage, Global Market Structure and Commercial Planning in Iran. Agricultural Economics, 13 (1), Doi: 10.22034/iaes.2019.101320.1666 [In Persian].
Kowalik, I., Danik, L., & Pleśniak, A. (2022). Entrepreneurial marketing orientation of the Polish and Finnish SMEs and its environmental determinants. Journal of Business & Industrial Marketing, 37 (13), 167-181. Doi: 10.1108/JBIM-07-2021-0333
Kuriki K. (2024). Entrepreneurial Marketing, Quarterly Journal of Marketing, 43 (4), 3-5.
Doi: 10.7222/marketing.2024.012
Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (2001). Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle. Journal of business venturing, 16 (5), 429-451. Doi: 10.1016/S0883-9026(00)00048-3
Mahdi, A., Crick, D., Crick, J. M., Lamine, W., & Spence, M. (2024). Entrepreneurial marketing practices and rural wine producers’ performance: The moderating role of competitive intensity in an immediate post crisis period. Journal of Rural Studies, 108.  Doi: 10.1016/j.jrurstud.2024.103277
Mohabattalab, A., Rezvani, M., & Zia, B. (2018). The Investigation of relationship between entrepreneurial marketing and brand loyalty in dairy industry (Case study: kaleh). Journal of Entrepreneurship Development, 11(1), 141-160. doi: 10.22059/jed.2018.247242.652425 [In Persian].
Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of marketing theory and practice, 10 (4), 1-19. Doi: 10.1080/10696679.2002.11501922
Motaghi, S., Chegeni, H., & Ali naghi zade, M. (2023). Health economics of medicinal plants in Chaharmahal and Bakhtiari region (case study: investigation of yarrow plant). Geography (Regional Planning), 13 (51), 366-380, Doi: 10.22034/jgeoq.2023.397178.4035 [In Persian].
Ostendorf, J., Mouzas, S., & Chakrabarti, R. (2014). Innovation in business networks: The role of leveraging resources. Industrial Marketing Management, 43 (3), 504-511.
Doi: 10.1016/j.indmarman.2013.12.018
Ouragini, I., & Lakhal, L. (2023). The impact of entrepreneurial marketing on the firm performance. Journal of the Knowledge Economy, 1-23. Doi: 10.1007/s13132-023-01352-3
Petrylaite, E., & Rusk, M. (2021). Entrepreneurial marketing learning styles used by entrepreneurial teams. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 23 (1), 60-85. Doi: 10.1108/JRME-12-2019-0099
Rasekh jahromi E., & Norani Azad S. (2023). Investigating the Market Structure and Comparative Advantage of Medicinal Plants Export in Iran and World Selected Countries. Journal of Agricultural Economics Research, 15 (1), 56-71, Doi: 10.30495/jae.2023.26356.2205 [In Persian].
Rezvani, M. and Khazaei, M. (2013). Prioritization of entrepreneurial marketing dimensions: A case of in higher education Institutions by using entropy. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4 (12): 297- 306.
Sadiku – Dushi, N., Dana, L., & Ramadani, V. (2019). Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance, Journal of Business Research, 100, 86 – 99. Doi: 10.1016/j.jbusres.2019.03.025
Saiyed, A. A., Shaikh, A., & Gupta, S. (2024). Entrepreneurial marketing strategy in craft-based businesses in an emerging market: a qualitative interpretivist approach. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 26 (2), 279-302. Doi: 10.1108/JRME-04-2022-0058
Shanmugathas, S. (2021). Entrepreneurial Marketing Dimensions: Evidence from Women-Owned SMEs in Sri Lanka. Sri Lanka Journal of Marketing, 7 (3). Doi: 10.4038/sljmuok.v7i3.79
Siregar, M., Lubis, A., Absah, Y., & Gultom, P. (2024). Increasing the competitive advantage and the performance of SMEs using entrepreneurial marketing architectural innovation capability in North Sumatera, Indonesia. Uncertain Supply Chain Management, 12(2), 965-976. Doi: 10.5267/j.uscm.2023.12.011
Stokes, D. (2000). Putting entrepreneurship into marketing: the processes of entrepreneurial marketing. Journal of research in marketing and entrepreneurship, 2(1), 1-16. Doi: 10.1108/13522750010310497
Sun, Y., & Lee, E. (2022). Entrepreneurial marketing of small and medium-sized suppliers enhancing technological capability: lessons from industrial suppliers in South Korea. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. ahead-of-print,  Doi: 10.1108/IJEBR-01-2022-0026
Tolossa, A. T., Singh, M., & Gautam, R. K. (2024). Unveiling the Nexus: the crucial role of competitive advantage in bridging entrepreneurial marketing practices and sustainable firm performance in small and medium enterprises. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 13(1), 43. Doi: 10.1186/s13731-024-00398-0
Walsh, P. R. (2012). Innovation nirvana or innovation wasteland? Identifying commercialization strategies for small and medium renewable energy enterprises. Technovation, 32(1), 32–42. Doi: 10.1016/j.technovation.2011.09.002
Wijekoon, S., O'Cass, A., & Vesal, M. (2024). The impact of entrepreneurial marketing on new venture brand image and performance: a capability perspective. European Journal of Marketing. ahead-of-print, Doi: 10.1108/EJM-07-2022-0568
Yang, Man & Gabrielsson, Peter. (2017). Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective. Industrial Marketing Management, 64, 147 – 160. Doi: 10.1016/j.indmarman.2017.01.007
Ziyae, B., Rezvani, M., & bayati, E. (2017). Designing a Framework of entrepreneurial marketing network in pharmaceutical small and medium sized enterprises. Journal of Entrepreneurship Development, 10(3), 417-436, Doi: 10.22059/jed.2017.227471.652135 [In Persian].