مفهوم پردازی مدل موفقیت کارآفرینان هیبرید در ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 گروه مدیریت و کار آفرینی،دانشکده اقتصاد و کارآفرینی،دانشگاه رازی،کرمانشاه

3 گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی

10.22059/jed.2024.356514.654159

چکیده

توانایی برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌هایی که به شناسایی و استخراج فرصت‌های ایجاد ارزش برای یک کسب و کار جدید منجر می‌شود، برای کارآفرینان بسیار با اهمیت‌ است. این اهمیت به ویژه برای افرادی که در طول دوران حرفه‌ای خود، همزمان با حفظ شغل دیگری، در فعالیت‌های استارت آپی دیگری مشغول به کار هستند، بیشتر می‌شود. در کنار کارآفرینان تمام وقت، امروزه بحثی جدید به نام کارآفرینان هیبرید مطرح شده است. کارآفرینی هیبرید به معنای اشتغال همزمان در یک شغل کارمندی و اجرای فعالیت‌های کارآفرینی می‌باشد. این پدیده در دهه‌های اخیر توجه بیشتری از جانب پژوهشگران به خود جلب کرده است.

این افراد در کنار شغل جاری خود، اقدام به راه اندازی کسب وکار می کنند؛کارآفرینان هیبریدی افرادی هستند که به‌صورت همزمان در نقش کارمند و کارآفرین مشغول به فعالیت هستند. در پی موفقیت در کسب و کارهای خود، این افراد علاوه بر روبرو شدن با چالش‌ها و مشکلات متداول، دغدغه‌ها و چالش‌های خاص خود را نیز تجربه می‌کنند. این موضوع باعث تأکید بر انجام این پژوهش در زمینه پیشرفت کارآفرینان هیبریدی شده است. داشتن شغل کارمندی می‌تواند به مشکلات بیشتر در راه اداره کسب و کار منجر شود و احتمال این که کارآفرینان هیبریدی فعالیت‌های کارآفرینی خود را متوقف کنند، افزایش یابد.به عنوان مثال، کارآفرینان ترکیبی باید برای موفقیت در دو زمینه همزمان، یعنی کار کارمندی و کارآفرینی، توانمندی داشته باشند و در هر دوی آن‌ها عملکرد موفقی داشته باشند. کارآفرینی هیبرید می‌تواند نقش مثبتی در کاهش بیکاری و تحقق رشد اقتصادی داشته باشد. مطالعات محدودی در خصوص ویژگی ها، عوامل تاثیرگذار و سایر حوزه های مرتبط با این شیوه کارآفرینی در ادبیات حوزه کارآفرینی در دسترس است. این مطالعه با هدف مفهوم پردازی مدل پیشنهادی برای موفقیت کارآفرینان هیبرید با به‌کارگیری تئوری داده بنیاد انجام شد. روش نمونه‌گیری این پژوهش بر اساس منطق نظری و با تکنیک گلوله برفی موارد ویژه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت(25 مورد). داده‌ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند گردآوری و با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و در کدهای سه‌سطحی (باز، محوری و سازمان‌دهنده) گروه بندی شدند؛ به صورت خلاصه در این مطالعه 91 مفهوم با مفاهیم مربوط به عوامل موفقیت کارآفرینان هیبرید شناسایی شد. یافته‌های این مطالعه نشان دهنده این واقعیت است که پدیده کارآفرینی هیبرید، به‌عنوان موضوعی اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی، پدیده‌ای پیچیده، چندبعدی و چند متغیره است و مجموعه عواملی به‌صورت درهم‌تنیده در شکل‌گیری و تشدید آن تأثیرگذارند. این عوامل به‌صورت هم‌افزا زمینه شکل گیری و توسعه آن را فراهم می سازند و حتی می تواند زمینه بازتولید توسعه یا تخریب ان را نیز فراهم نمایند.توجه به مدل به‌دست آمده می‌توان راهبرد آموزشی، الگوسازی کارآفرینان موفق، از بین بردن بروکراسی، کمک مالی از طریق دادن تسهیلات و کمک به خرید محصولات و پیش بینی ریسک و در نظر گرفتن راهبرد برای آن، پیشنهاد نمود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptualization of hybrid entrepreneurs' success model in Iran

نویسندگان [English]

  • Meisam Khodadosti 1
  • yosef mohamdifar 2
  • nader naderi 3
1 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah
3 Entrepreneurship Management Group, Faculty of Social Sciences, University of Razi
چکیده [English]

Being capable to initiate and persist in activities associated with identifying, exploring, and implementing opportunities for value creation for an aspiring entrepreneur. This is especially true for the growing number of aspiring entrepreneurs who undertake a hybrid entrepreneurial entry path, whereby an individual simultaneously engages in startup activities while remaining employed elsewhere during their career transition. Hybrid entrepreneurship in self-employment activity while simultaneously hold a primary in waged work. This phenomenon has received increasing scholarly attention in recent years. Hybrid entrepreneurs are individuals who are employees and entrepreneurs at the same time. In their quest to make their businesses successful, they commonly encounter challenges and adversities. This makes entrepreneurial persistence as a key factor in the success of hybrid entrepreneurs. Having a wage job can make running a venture more challenging, increas the likelihood that hybrid entrepreneurs will quit their entrepreneurial activities. For instance, hybrid entrepreneurs must maintain a dual focus on both their wage work and entrepreneurial work and must perform well in the former while keeping their venture running concurrently. Hybrid entrepreneurship can have a positive role in decreasing unemployment and economic growth. However, there was no any study in literature review evaluating for success of Iranian hybrid entrepreneurs. This study was conducted to provide a model for the success of hybrid entrepreneurs with the help of grounded theory. The method of this study was qualitative and was done in the form of in-depth interview Theoretical saturation was occurred after 25 interviews when new data and information were not added. In the current study, 91 concepts were extracted for the success of hybrid entrepreneurs. In the current study, economic and financial factors, psychological factors, learning and experiences, learning skills, personality characteristics, supports of family and others and competencies were identified as causal factors. Administrative bureaucracy, financial barriers and cultural barriers were known as underlying factors. Climate change, market fluctuations and environmental turbulence were identified as interventional factors affecting success of Iranian hybrid entrepreneurs. The interviewers mentioned educational strategies, modeling, reducing administrative bureaucracy, motivate strategies, managerial and financial facilities strategies were considered as reasons for success of Iranian hybrid entrepreneurs. In addition, interviewer’s mentioned to improve entrepreneurship spirit, development of the industry and development of economic as results for success of Iranian hybrid entrepreneurs. Based on the results obtained in the model, educational strategies such as education of entrepreneurs, continued view from success entrepreneurship, improving entrepreneurship and marketing skills, help from specialists and corporation in startup events, modeling of success entrepreneurs, decreasing administrative bureaucracy, financial supports by facilities and support for purchasing products and also predicting risk and considering strategy were suggested for success of Iranian hybrid entrepreneurs. This study could cover gaps in literature review for hybrid entrepreneurs but future studies are required to investigate this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Success of Entrepreneurs
  • Educational strategies
  • Financial barriers
  • Hybrid entrepreneurs