Presenting a Development Model of Sport Entrepreneurship in the Professional Clubs of Premier Football League: A Mixed Approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Management, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.

2 PhD student of entrepreneurship, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.

3 Assistant Professor of Sport Management and Media Department, Shahid Beheshti university, Tehran. Iran.

Abstract

Sport Entrepreneurship is one of the types of entrepreneurship which will directly or indirectly have great economic impacts. In the recent past years, the world of sports has witnessed changes in the sport economic policies which has made the need of sport industry towards reduction of dependence on the government budget more significant. In this regard, the present research has been conducted with the aim of presenting a development model of sport entrepreneurship in the professional clubs of premier football league. The research is practical in terms of purpose and exploratory mix in terms of research nature whereby in its qualitative section, it has presented a qualitative model by using thematic analysis techniques and based on the semi-structured interviews with 20 experts. In the quantitative section, the confirmatory-factor analysis was used by reliance on a questionnaire containing 40 realized questions to examine the validity of the  proposed qualitative model. Based on the thematic analysis, 40 basic themes, 10 organizing themes and 3 Overarching theme were identified by using the capacity of virtual media and having regard to the club departments and the trend of commercialization activity. Accordingly, the result of confirmatory-factor analysis techniques confirmed the fit of the three proposed models (overarching themes). By preparing the grounds for entrepreneurship development among the premier football league clubs, the research finding may, in addition to presenting diverse solutions for entrepreneurship creation, help the directors of premier football league clubs in Iran to find solutions for their economic problem.

Keywords


منابع

برومند، م.ر، همتی‌نژاد، م، رمضانی‌نژاد، ر، رضوی، س.م و ملک اخلاق، ا. (1390). بررسی موانع اشتغال فارغ التحصیلان رشتة تربیت بدنی و علوم ورزشی‌ ایران. مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7(14)، 72-51.
حسینی، س.س. (1397). ارائه مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی ورزشی (مورد مطالعه: استان لرستان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
حسینی، م، مرادی برزل آباد، ف، بزدی لنگری، م، ملکی، ع و شوشی نسب، پ. (1399). شناسایی و اولویت‌بندی موانع کارآفرینی در ورزش با استفاده از روش ترکیبی دیمتل و فرایند تحلیل شبکه‌ای. علوم حرکتی و رفتاری، 3(2)، 186-177.
ربیعی، خ. (1395). تحلیل محیطی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی ورزشی در استان همدان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
ساعت‌چیان، و، علیزاده، ا، دهقان قهفرخی، ا و الهی، ع.ر. (1390). اولویت بندی و شناخت ارتباط بین انگیزه‌ها و عوامل موثر بر حضور هواداران؛ مطالعه موردی شهرآورد تهران. مطالعات مدیریت ورزشی، 10، 146-131.
شواکندی، س.ج. (1397). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی از دیدگاه مدیران و کارآفرینان (مورد مطالعه: شهر تهران). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان یزد، مرکز پیام نور تفت.
قربانخانی ، س، رحیمی نیک، ا و دهدشتی شاهرخ، ز. (1400). ارائه مدل جذب گردشگر پزشکی در بیمارستان‌های علوم پزشکی شهر تهران. فصلنامه مدیریت پرستاری، 10(1)، 49-36.
قربانی، م.ح و وحدانی، م. (1395). طراحی الگوی شایستگی های کارآفرینان در صنعت ورزش ایران. مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، 8 (39)، 228-205.
کریمی، م، ایزدی، س.ح و آرواند، ع. (1398). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کارآفرینی ورزشی از دیدگاه مدیران و کارآفرینان. تهران : مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین‌المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
مجموعه برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران. (1389). معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور.
محمدکاظمی، ر، زعفریان، ر، خدایاری ع و جوادی‌نیا، س.م. (1393). شناسایی فرصت‌های کسب وکار (کارآفرینانه) در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات.  توسعه کارآفرینی، 7(1)، 112-75.
نقدی، ی.، و کاغذیان، س.، و افشارپی، ا. (1392). تحلیل عوامل اقتصادی موثر بر درآمد باشگاه های فوتبال (باشگاه های منتخب جهان). اقتصاد توسعه و برنامه ریزی، 2(1 )، 43-21.
سلطانی، م، کارگر، غ، کشکر، س و غفوری، ف. (1397). طراحی الگوی درآمدزایی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال ایران. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، 54-42
سیف پناهی شعبانی، ج.، و حمیدی، م. (1396). بررسی و تحلیل شیوه های درآمدزایی باشگاه های فوتبال ایران و جهان. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 9(3 )، 32-21.
سلطانی، م، کارگر، غ. (1398). تدوین الگوی ارتباطی منابع سازمانی و درآمدزایی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال ایران: نشریه مدیریت ورزشی، 4(11)، 584-665.
Estiri, M., Haghighi, M., Mohammmadkazemi, R.  (2010). Promotion in Iran’s Football Pro-league: Important but weak! International Journal of Applied Sports Sciences. 2(1), 59-79.
Hayoz, C., Klostermann, C., Schmid, J., Schlesinger, T., & Nagel, S. (2019). Intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family. International Review for the Sociology of Sport, 54(2), 182-198.
Hisrich, R. D. (1990). Entrepreneurship/intrapreneurship. American psychologist, 45(2), 209-222.
Hisrich, R. D., & Peters, M. P. (1998). Michael,“Entrepreneurship”. Boston, Mass: Irwin/McGraw-Hill
Leitão, J., & Leitão, J. (2017). The innovative and entrepreneurial nature of sport: A critical assessment. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 23(6), 1071-1074.
Metelski, A., Kornakov, K., Sharda, R., & Chłapowski, J. (2022). How the value of football players influences a team's chances of victory-a Euro 2020 example. Journal of Physical Education and Sport, 22(1), 167-173.
Miragaia, D., Ferreira, J., & Ratten, V. (2017). Sport event sponsorship and policy: A social entrepreneurship and corporate social responsibility perspective. International Journal of Sport Policy and Politics, 29(4), 613-623.
Mohammadkazemi, R. (2018). Sport marketing and social media. In M, Khosrow-Pour (Ed.), Sports Media, Marketing, and Management: Breakthroughs in Research and Practice; (pp. 119-139). Published in the United States of America by IGI Global, Business Science Reference (an imprint of IGI global).
Mohammmadkazemi, R., Ebrahimi, B.P., Shiri, M. (2020). Mobile Marketing Influence on Football Fan Behavior: The Case of FC Persepolis. International Journal of Sport Management and Marketing, 20( 5/6), 405-427, Publisher: Inderscience publishers
Moradi, M., Imanipour, N., Arasti, Z., & Mohammadkazemi, R. (2020). Poverty and entrepreneurship: a systematic review of poverty-related issues discussed in entrepreneurship literature. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 16(2), 125-152.
Pellegrini, M. M., Rialti, R., Marzi, G., & Caputo, A. (2020). Sport entrepreneurship: A synthesis of existing literature and future perspectives. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3), 795-826.
Porter, D., & Vamplew, W. (2018). Entrepreneurship, Sport, and History: An Overview. The International Journal of the History of Sport, 35, 626-640.
Ratten, V. (2011). Sport-based entrepreneurship: towards a new theory of entrepreneurship and sport management. International entrepreneurship and management journal, 7(1), 57-69.
Ratten, V. (2017). Entrepreneurial intentions of surf tourists. Tourism Review, 73(2), 262–276.
Ratten, V. (2018). The future for sport entrepreneurship. Sport Entrepreneurship, 12(5), 139-149.
Rietveld, C. A., Böckerman, P., Viinikainen, J., Bryson, A., Raitakari, O., & Pehkonen, J. (2016). Creatine and entrepreneurship. Journal of Bioeconomics, 18(1), 53-64.
Wolfe, M. T., & Shepherd, D. A. (2015). “Bouncing back” from a loss: Entrepreneurial orientation, emotions, and failure narratives. Entrepreneurship: Theory and Practice, 39(3), 675–700.