Presenting a model of university accelerator formation with a psychological preparation approach for entrepreneurship (Experimental control: selected universities)

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD in Public Administration, Organizational Behavior, Department of Public Administration, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran

2 Professor, Department of Industrial Management, Mazandaran University

Abstract

The present study aims to provide a model for the formation of university accelerators with a psychological readiness approach to entrepreneurship as one of the main missions of universities. To achieve the purpose of this study, using a mixed-method, the data were first analyzed by summary content analysis method with in-depth interviews with university administrators and selected accelerators, 12 of whom were purposefully selected. Then the results of the qualitative section in the form of a questionnaire were given to 28 university accelerator employees who were selected based on the Krejcie and Morgan table and the data of the quantitative section were analyzed by structural equation method and partial least squares algorithm. Qualitative sector findings include 5 dimensions (changing university culture towards accelerator, feeling the need to form an accelerator, individual capabilities, accelerator services, the role of government in launching accelerators), 11 Component (transformation in the core of university administrators, executive context, university needs, community needs, psychological capabilities, job skills, educational services, counseling services, technical services, government assistance, psychological readiness of officials) and 67 indicators Was. Quantitative findings showed a strong fit of the measurement model, structural and general. The results of the present study showed that the feeling of the need to form accelerators affects the change of academic culture towards acceleration and the role of government in the formation of accelerators and the change of academic culture towards acceleration has a direct effect on individual capabilities. But the role of government in the formation of accelerators does not have a direct impact on individual capabilities, and individual capabilities also have a direct impact on accelerator services.

Keywords


ابوئی، طاهره، شجاعی، سامره، ازما، فریدون، آقاجانی، حسنعلی. (1399). "عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی کسب‏وکارهای دانش ‏بنیان در شتاب‏دهنده‏های مستقر در مراکز رشد دانشگاهی"، نشریه پژوهش در نظام­های آموزشی، 14(ویژه نامه): 95-110.
حاجی آقایی، حنیف، خلخالی، علی. (1399). "تبیین پدیدة مدرسه به‌ عنوان شتاب‌دهنده"، نوآوری­های آموزشی، 19(1): 111-126
حسن­پور، ندا، آقاجانی، حسنعلی، کیاکجوری، داود، تقی­پوریان گیلانی، محمدجواد. (1399). "مرور سیستماتیک عوامل فردی موثر بر عملکرد شتاب­دهنده‌ها"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23): 13-40.
دادجو، الهام، مهدوی، ایرج. (1396). "تاثیر شتاب­دهنده در ارتباط صنعت و دانشگاه"، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3 (2/2): 15- 32.
سجادی، سیدمجتبی، ابراهیم­نیا، هما، حسینی، سیدحسین. (1398). "طراحی مدلی پویا با در نظر گرفتن نقش همزمان شتاب­دهنده­ها پارک­های علم و فناوری و مراکز کارآفرینی در رشد و بهبود اکوسیستم کسب وکار"، دومین کنفرانس ملی انجمن ایرانی پویایی‌شناسی سیستم‌ها، تهران.
سلیمانپور­عمران، محبوبه، اسماعیلی­شاد، بهرنگ و مرتضوی کیاسری، فاطمه. (1397). "رابطه توانمند‌ی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی با آزمون نقش میانجی شناسایی فرصت­های کارآفرینانه"، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 1(1): 13-24.
طالبی، کامبیز، ثنائی‌پور، هادی، حیدری، ناصر. (1390). "تبیین نقش پارک‌های علم و فناوری در رشد شرکت‌های فناورانه محور"، توسعه کارآفرینی، 4(1)، 147-166.
علاء، اسرافیل، حاتمی، جواد، احمدی، امینه و آقاجانی، حسنعلی. (1400). "ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاری‌سازی و کارآفرینی (شاهد تجربی: مراکز علمی کاربردی استان مازندران)"، مدیریت و برنامه­ریزی در نظام­های آموزشی، 14(1): 157-184.
کیخا، احمد، پورکریمی، جواد. (1400). "ترکیب پژوهی مولفه‌های اکوسیستم‌کارآفرینی دانشگاهی"، توسعه کارآفرینی، 14(2)، 320-301.
گودرزی، مهدی، نقی­زاده، محمد، بیگلر، احسان. (1397). "عوامل مؤثر بر موفقیت شتاب­دهنده­های حوزه زیست فناوری در ایران"، مدیریت نوآوری، 7(2): 95-112.
مبینی­دهکردی، علی، یدالهی فارسی، جهانگیر، سخدری، کمال و خالقی، آرمین. (1397). "شناسایی معیارهای ارزیابی فرصت در شتاب‌دهنده‌ها"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(2)، 79-108.
منتظری، محمد و مهر­وکیلی، سید رحمان. (1395). "بررسی رابطه بین الگوی ذهنی کارکنان و توانمند­سازی آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهر یزد"، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، (6)15: 61 - 70.
Bagnoli, C., Massaro, M., Ruzza, D., Toniolo, K. (2020). “Business models for accelerators: a structured literature review”, Journal of Business Models, 8(2), 1-21.
Bliemel, Martin, Saskia De,  Klerk,  Flores, Ricardo, Miles, Morgan, (2018). “Emergence of accelerators and accelerator policy: the case of Australia”, Edward Elgar Publishing, United Kingdom, (18)6, 162-187.
Breznitz, S. M., Zhang, Q. (2019). “Fostering the growth of student start-ups from university accelerators: An entrepreneurial ecosystem perspective”, Industrial and Corporate Change, 28(4), 855-873.
Brillyanes, S., Samira, B. A.(2019). “Building Startups: The Design Elements Of Startup Accelerators In Indonesia”, Eurasia: Economics & Business, 8(26), 44-51.
Cinzia, B, Alberto, F, Detoni, E,P, (2017). “Open accelerators for start-ups success: a case study”, European Journal of Innovation Management, 20 (1), 80-111.
Cohen, S., Daniel, C., Fehder, Y. V., Hochberg, F. M., (2019). “The design of startup accelerators”, Research Policy, 48, 1781-1797.
Crișan, E. L., Salanță, I. I., Beleiu, I. N., Bordean, O. N., Bunduchi, R. (2021). “A systematic literature review on accelerators”, The Journal of Technology Transfer, 46(1), 62-89.
Ebben, J., Johnson, A. (2020). “The University of St. Thomas/Gener8tor Partnership: Integrating the Accelerator Model into Entrepreneurship Education”, Journal of Higher Education Theory and Practice, 20(9), 73-79.
Goswami, K. Mitchell, R. Bhagavatula, S. (2018), “Accelerator expertise: understanding the intermediary role of accelerators in the development of the Bangalore entrepreneurial ecosystem”, Strategic Entrepreneurship Journal, 12(1), 117–150
Guijarro-García, M., Carrilero-Castillo, A., Gallego-Nicholls, J. F. (2019). “Speeding up ventures-a bibliometric analysis of start-up accelerators”, International Journal of Intellectual Property Management, 9(3-4), 230-246.
Hersey, P.‚ Blanchard, K.H.‚ Johnson, D.E. (2007). “Management of Organizational Behavior”. New Delhi: Publication of Prentice-Hall of indiaprivate limited; ED.
Hochberg,  Y., (2015). “Accelerating Entrepreneurs and Ecosystems: The seed accelerator Model”, Rice University,16(2), 25-51.
Pauwels, C, Clarysse, B, Wright, M, Van Hove, J. (2015). “Understanding a new generation incubation model: The accelerator”, Technovation, 50,13-24.
Shenkoya, T. (2021). “A study of startup accelerators in Silicon Valley and some implications for Nigeria”, African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 13(3), 303-314.
Szczukiewicz, K., Makowiec, M. (2021). “Characteristics and Specificities of Local Innovation Accelerators: A Case of Poland”, Sustainability, 13(4), 1-23.
Wright, M., Siegel, D. S., Mustar, P. (2017). “An emerging ecosystem for student start-ups”, The Journal of Technology Transfer, 42(4), 909-922