شناسایی چالش کلیدی موثر بر کاهش انگیزه کارآفرینان اجتماعی و بررسی نقش رهبری بر خود

نوع مقاله : مقالات پژوهشی- کیفی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

2 دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

3 استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

چکیده

در این تحقیق ابتدا اصلی ترین چالشی که کارآفرینان اجتماعی در ایران با آن مواجه می شوند و سبب کاهش انگیزه آنها می شود بررسی می شود. سپس با استفاده از استراتژیهای رهبری بر خود به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه این اقدامات به کارآفرینان اجتماعی کمک می کند تا انگیزه های لازم برای مواجهه با این چالش را کسب کنند. به علاوه، در صورتی که دچار کاهش انگیزه شوند، چگونه عوامل بیرونی به آنها کمک می کند . با توجه به هدف و ماهیت اکتشافی پژوهش، از روش تحقیق کیفی و مطالعه چندموردی استفاده شده است‏‎. در پاسخ به سوال اول با 5 نفر و در پاسخ به سوالات دوم و سوم با 14 نفر از کارآفرینان اجتماعی مصاحبه‎های نیمه ساختاریافته انجام شد‏. یافته ها با استفاده از روش تحلیل مقوله، کدگذاری و دسته بندی شدند. نتایج نشان می دهد که یکی از اصلی ترین چالش های مورد بررسی، عدم درک مناسب ارزشمندی فعالیت هایشان توسط دیگران است. همچنین بکارگیری راهبرد‎های متنوعی از رهبری بر خود، وجود حمایت عوامل بیرونی و همچنین دیدگاه منحصر به فرد این کارآفرینان در حل مشکلات اجتماعی برای غلبه بر این چالش مفید هستند. به طور خاص شواهدی برای استفاده از راهبردهایی نظیر مرور و یادآوری اهداف اجتماعی و تمرکز ذهنی بر روی حال خوب عمده افراد در سازمان اجتماعی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the key challenge in reducing social entrepreneurs’ motivation and investigating the role of self-leadership

نویسندگان [English]

  • Farzane Nik 1
  • Seyyed Babak Alavi 2
  • Misagh Tasavori 3
1 Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology
2 Associate Professor, School of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, School of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In this research, we first explore the key challenge that reduces the motivation of social entrepreneurs in Iran. We then investigate how self-leadership strategies can help social entrepreneurs to tackle this challenge when they become demotivated. In addition, we examine other factors that can motivate social entrepreneurs to continue the challenging path of social entrepreneurship. Due to the exploratory nature of the study, a qualitative multiple case study has been employed and semi-structured interviews were conducted with 5 social entrepreneurs to answer the first research question and 14 interviews were carried out with social entrepreneurs to answer the second and third research questions. By employing thematic analysis, interviews were coded. Our findings revealed that a key challenge that social entrepreneurs face is a lack of understanding of the importance of their activities. We also found that they can overcome this challenge by employing self-leadership strategies, benefiting from external support, and relying on their unique approach to solving social problems. Reviewing social goals and focusing on the positive emotions of individuals were identified as self-leadership strategies. using 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Leadership
  • Social Entrepreneurship
  • Social entrepreneurship challenges

منابع

آراستی، ز.، ملکی کرم‌آباد، م.، و متوسلی، م. (2012). عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه‌ی اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 5(2): 185-203.
صالحی صدقیانی، ج. (1389). بررسی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مشخصه‌های رفتاری. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 3(1): 67-94.
Baumeister, R. F., Vohs, K. D., & Tice, D. M. (2007). The strength model of self-control. Current directions in psychological science, 16(6), 351-355.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Cardon, M. S., Gregoire, D. A., Stevens, C. E., & Patel, P. C. (2013). Measuring entrepreneurial passion: Conceptual foundations and scale validation. Journal of business venturing, 28(3), 373-396.
Certo, S. T., & Miller, T. (2008). Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business horizons, 51(4), 267-271.
D'Intino, R. S., Goldsby, M. G., Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2007). Self-leadership: A process for entrepreneurial success. Journal of leadership & organizational studies, 13(4), 105-120.
Dean Jr, J. W., Brandes, P., & Dharwadkar, R. (1998). Organizational cynicism. Academy of Management review, 23(2), 341-352.
Dees, J. G. (2007). Taking social entrepreneurship seriously. Society, 44(3), 24-31.
Godwin, J. L., Neck, C. P., & D’Intino, R. S. (2016). Self-leadership, spirituality, and entrepreneur performance: A conceptual model. Journal of management, spirituality & religion, 13(1), 64-78.
Manz, C. C. (1986). Self-leadership: Toward an expanded theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management review, 11(3), 585-600.
Naderi, N., Khosravi, E., Azadi, H., Karamian, F., Viira, A.-H., & Nadiri, H. (2020). Barriers to developing social entrepreneurship in ngos: Application of grounded theory in western Iran. Journal of Social Entrepreneurship, 1-23.
Neck, C. P., Houghton, J. D., Sardeshmukh, S. R., Goldsby, M., & Godwin, J. L. (2013). Self-leadership: A cognitive resource for entrepreneurs. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 26(5), 46. 3-480.  
Omorede, A. (2014). Exploration of motivational drivers towards social entrepreneurship. Social Enterprise Journal, 10(3), 239 - 267.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods . Thousand oaks, ca, us. In: Sage Publications,  Inc.
Pelucha, M., Kourilova, J., & Kveton, V. (2017). Barriers of social entrepreneurship development–a case study of the Czech Republic. Journal of Social Entrepreneurship, 8(2), 129-148.
Razavi, S., Asadi, M., Esfandabadi, H., & Ekbatani, H. (2014). Barriers to social entrepreneurship in iran: An application of grounded theory. J Entrep Organ Manag, 3(2), 2-5.
Renko, M. (2013). Early challenges of nascent social entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(5), 1045-1069.
Smith, W. K., Besharov, M. L., Wessels, A. K., & Chertok, M. (2012). A paradoxical leadership model for social entrepreneurs: Challenges, leadership skills, and pedagogical tools for managing social and commercial demands. Academy of Management Learning & Education, 11(3). 463-478.
Smith, W. K., Gonin, M., & Besharov, M. L. (2013). Managing social-business tensions: A review and research agenda for social enterprise. Business Ethics Quarterly, 407-442.
Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2011). Self-leadership: A multilevel review. Journal of Management, 37(1), 185-222.
Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2019). Self-leadership: A paradoxical core of organizational behavior. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 6, 47-67.
Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (Vol. 5): sage.
Zahra, S. A., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., & Shulman, J. M. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24(5), 519-532.