آزادنیا، م.، ثقفی، م.، قیافه داودی، ف.، هادی زاده، آ. (1390). مدل های کسبوکار در شبکه های اجتماعی، تهران:پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران.
استروالدر، الکساندر و ایو پیگنیور(1396). خلق مدل کسبوکار، ترجمه غلامرضا توکلی، بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی و بهامین توفیقی. تهران: انتشارات آریانا قلم.
پایگاه آماری استاتیستا (۲۰۱۷)، بازیابی از:
پایگاه اقتصادآنلاین (1396)، بازیابی از:
yon.ir/sWcML
پورتر، مایکل(۱۳۸۳). استراتژی رقابتی، ترجمه عباس مهرپویا و جهانگیر مجیدی، تهران: انتشارات رسا.
توکلی، غ.، رمضان، م.، ساروقی، ح. (۱۳۹۱). تحلیل رابطه مدل کسبوکار و راهبردهاى ژنریک پورتر در سازمان. نشریه علمى - پژوهشى مدیریت نوآوری، سال اول، شماره ۱، ۷۷-۹۷.
دیوید، فرد آر. (1386). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی.تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
چیتسازیان، هستی، کامیز طالبی و امیر محبعلی (1396). شناسایی و اولویت بندی رایج ترین روش های تأمین مالی خودراه انداز در کسبوکارهای نوپای حوزه IT، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 10(1)، 61-79.
حسنزاده، ف. (1393). سنجش تأثیر استراتژیهای مدل پورتر بر مدل کسبوکار در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) استان بوشهر
راپا، مایکل (۲۰۰۳). مدلهای کسبوکار در فضای وب.
رمضانی لارمایی، الف.، ایوب، م. (۱۳۹۵). مدلها و استراتژی های کسبوکار وب2، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برتر
فرهنگی،ع.، قراگوزلو، ع.، صلواتیان، س.(1389)، «توجه» حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه، پژوهش های ارتباطی، 17(63)، 91-114.
قربانی، ر. (1391). مدلهای کسبوکار جدید در صنعت نشر دیجیتال چالشها و فرصتهای پیشرو، فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، شماره ششم، 4-21
عباسی، ح. (۱۳۹۴). مطالعات اقتصادی توسعه رسانه های اجتماعی. معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی.
ندافی، راضیه و مصطفی احمدوند (1396). شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسبوکارهای نوپا (استارت آپها) با استفاده از روششناسی کیو، توسعه کارآفرینی، 10(3)، 517-534.
Rappa, Michael (2003), “Business Models on the web”, Retriver form: http://digitalenterprise.org/models/models.html
Osterwalder, A. (2004), "The Business Model Ontology – a proposition in a design sience Approach". Lausanne, Switzerland: Ph.D. thesis, In Institute d’Information et Organization, University of Lausanne, Ecole DesHautes Etudes Commercial HEC, 173 pages.
Xiaoyan Hu (2011),"Social Media Business Model Analysis - Case Tencent, Facebook, and Myspace", Department of Information and Service Economy Aalto University School of Economics