هدف این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی راهبردهای رشد استفاده شده توسط SMEهای خوشهی صنعتی گز بلداجی است که 74 کسبوکار فعال دارد. در مرحلهی اول تحقیق از مصاحبهی سازماننیافته با 10 نفر از مدیران خوشه و کسبوکارها برای شناسایی راهبردهای مورد استفاده بهره گرفته شد و در مرحلهی دوم پرسشنامهی طراحی شده بر مبنای مصاحبهها بهمنظور اولویتبندی راهبردهای شناسایی شده در بین 58 نفر از مدیران کسبوکارها توزیع شد. برای مصاحبه از نمونهگیری در دسترس برای انتخاب مدیران خوشه و از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده برای انتخاب مدیران کسبوکارها استفاده و برای توزیع پرسشنامه، نمونهگیری تصادفی ساده بهکار گرفته شد. برای تحلیل متون بهدست آمده از مصاحبه از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل دادههای بهدست آمده از پرسشنامه از آزمون t تکنمونهای و فریدمن استفاده شده است. یافتهها نشان داد که راهبردهای "افزایش فروشندگان"، "توسعهی روابط عمومی و اطلاعرسانی دربارهی محصولات"، "فروش محصولات در مناطق جدید" و "بهبود و اصلاح محصولات کنونی" بیشترین استفاده را داشتهاند و "راهبرد متمرکز" بهعنوان اولین اولویت در میان راهبردهای رشد کسبوکارهای این خوشه، معرفی شد.