الگوی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه

Authors

Abstract

کارآفرینی و تشخیص فرصت به‌شدت به یک‌دیگر گره خورده‌اند و یکی از بخش‌های مهم در فرایند کارآفرینی تشخیص فرصت می‌باشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر عوامل فردی و اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت و طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع هم‌بستگی است. جامعه‌ی آماری تحقیق را کارآفرینان برتر ملی و کارآفرینان برتر استان تهران در سال‌های 1389 و 1390 تشکیل می‌دادند؛ تعداد این کارآفرینان 88 نفر بود. در این تحقیق از سرشماری استفاده شده و پرسش‌نامه برای کارآفرینان جامعه‌ی آماری ارسال شد که درنهایت 55 پرسش‌نامه عودت داده شده و به وسیله‌ی PLS تحلیل گردید. نتایج نشان داد خلاقیت، خودکارآمدی، پیوندهای ضعیف اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه تاثیر مثبتی بر تشخیص فرصت دارند، اما تاثیر عواملی مانند دانش پیشین، پیوندهای قوی و کمک مربیان بر تشخیص فرصت تایید نشد. در مورد ترتیب تاثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، بیش‌ترین تاثیر را هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت دارد. پس از آن به ترتیب خلاقیت، پیوندهای ضعیف اجتماعی، و خودکارآمدی قرار دارند.