بررسی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد مشخصه‌های رفتاری

Author

Abstract

موسسه‌های اجتماعی به سازمان‌هایی اشاره دارد که هدف‌شان تامین آن دسته از نیازهای اساسی انسان‌هاست که تامین آن از طریق سازمان‌های تجاری و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست. کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که مسایل اجتماعی را شناسایی و از اصول کارآفرینی برای سازمان‌دهی و مدیریت فعالیت‌هایی که موجب تغییرهای اجتماعی می‌شوند استفاده می‌کنند. اغلب مطالعه‌ها در زمینه‌ی کارآفرینی به بررسی ویژگی‌ها و صفت‌های کارآفرینان می‌پردازد. در حالی که شبیه نظریه‌ی صفت‌های رهبری، دست‌یابی به اجماع در این زمینه مشکل است. به همین دلیل این مقاله به بررسی بعد رفتاری کارآفرینی اقدام کرده و با استخراج و بررسی این مشخصه‌ها و ترکیب آن با نوع‌شناسی کارآفرینی، الگوی جدیدی را ارایه کرده است. دست‌یابی به الگوی تحقیق و اعتباریابی آن از طریق روش بررسی خبرگان (دلفی) انجام شد. پس از آماده شدن، پرسش‌نامه در اختیار 35 نفر از اساتید، صاحب‌نظران و مدیران سازمانی قرار داده شد و پس از جمع‌آوری و تعدیل، پاسخ 26 نفر از آن‌هایی که در دور دوم و سوم و تا انتهای تحقیق همراه بودند، برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که از 15 متغیر بررسی شده 6 متغیر نوآوری، باور به کارآفرینی، جست‌وجوی ‏روش‌های جدید برای ایجاد سرمایه‌ی اجتماعی، شناسایی و شکار فرصت‌ها، جست‌وجوی فرصت‌های جدید و ‏خلاقیت بالاترین رتبه را دارند. با افزودن 6 متغیر پیشنهادی از سوی خبرگان در مجموع 21 متغیر رفتاری ‏برای کارآفرینان پیشنهاد شد. در انتها با ترکیب الگوهای مطالعه شده در این بررسی و به آزمون گذاشتن الگوی مفهومی ‏تحقیق، الگوی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفتاری ارایه شد.