با توجه به اهمیت حیاتی دانش به مثابه مزیت رقابتی اصلی در اقتصاد جهانی و ضرورت مشارکت دانشگاه، به منزلهی اصلیترین نهاد تولیدکنندهی دانش، در توسعهی اقتصاد ملی و منطقهای و همچنین با توجه به نیاز دانشگاهها به کسب درآمد و تجاریسازی دانش برای بقا، تدوین الگویی مناسب برای کارآفرینی دانشگاهی و انتقال تجاری دانش ضرورت دارد. در این مقاله با بررسی روشها و الگوهای انتقال تجاری دانش در پنج دانشگاه معتبر جهان برمبنای رتبه-بندی سال 2007 مؤسسه آموزش عالی تایمز (هاروارد، ییل، آکسفورد، کمبریج، کالج سلطنتی لندن)، به طراحی الگویی بهگزین شده پرداخته و با نظرسنجی از خبرگان، عوامل استخراج شده از این الگو اولویتبندی شدهاند. طبق نتایج بهدست آمده از نظرسنجی بهعمل آمده از خبرگان "انتخاب سیاستهای انگیزاننده برای استادان در توزیع درآمد" دارای بالاترین اهمیت برای تشویق تجاریسازی دانش در دانشگاهها و کارآفرینی دانشگاهی بوده و ضرورتهای "شبکهسازی"، "حمایتهای مالی"، "ایجاد ساختارهای لازم" و "آزادیعمل استادان" به ترتیب اولویتهای بعدی را تشکیل داده و "حمایتهای فیزیکی" کمترین اهمیت را نسبت به سایر ضرورتها دارد.
پور عزت, . ., قلی پور, ., & ندیر خانلو, . (2010). شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در تجاریسازی
دانش در دانشگاهها
(براساس مقایسهی روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان). Journal of Entrepreneurship Development, 3(1), 35-66.
MLA
علی اصغر پور عزت; آرین قلی پور; سمیرا ندیر خانلو. "شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در تجاریسازی
دانش در دانشگاهها
(براساس مقایسهی روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان)", Journal of Entrepreneurship Development, 3, 1, 2010, 35-66.
HARVARD
پور عزت, . ., قلی پور, ., ندیر خانلو, . (2010). 'شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در تجاریسازی
دانش در دانشگاهها
(براساس مقایسهی روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان)', Journal of Entrepreneurship Development, 3(1), pp. 35-66.
VANCOUVER
پور عزت, . ., قلی پور, ., ندیر خانلو, . شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در تجاریسازی
دانش در دانشگاهها
(براساس مقایسهی روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان). Journal of Entrepreneurship Development, 2010; 3(1): 35-66.