تعیین ارتباط پیشایندهای رفتار کارآفرینانه با نقش میانجی‌گری جو‌ سازمانی کارآفرینانه (موردمطالعه: شرکت پالایش گاز پارسیان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کمی

نویسندگان

1 گروه فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار/ دانشگاه اصفهان

10.22059/jed.2024.367418.654284

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تعیین ارتباط پیشایندهای رفتار کارآفرینانه با نقش میانجی‌گری جو سازمانی‌ کارآفرینانه در شرکت‌ پالایش ‌گاز پارسیان استان فارس انجام شده است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی_همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران، سرپرستان و کارکنان شرکت پالایش گاز پارسیان که شامل 385 نفر هستند، تشکیل داده است. حجم نمونه با توجه ‌به فرمول نمونه‌گیری مدل‌سازی معادلات ساختاری 169 نفر در نظر گرفته شد. در راستای جمع‌آوری داده‌ها، از سؤال‌های پرسش‌نامه‌های استاندارد استفاده گردید که به‌صورت تصادفی توزیع گردید. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل معادلات‌ ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS/24 و Smart PLS/3 استفاده شد. معیار R2 برای متغیرهای درون‌زا برابر و بزرگ‌تر از مقدار 33/0 (ملاک متوسط‌بودن معیار) است که نشان از برازش قوی مدل ساختاری دارد. همچنین از آنجایی‌که Q2 متغیرهای درون‌زا بالاتر از 33/0 است مدل از قدرت پیش‌بینی بالایی برخوردار است. میانگین مقادیر اشتراکی فوق برابر با 747/0 است و میانگین R2 متغیرهای درون‌زا برابر با 727/0 است. جهت محاسبه شاخص برازش بخش کلی مدل معیار GOF برابر با 736/0 است که نشان از برازش بسیار قوی و مناسب مدل کلی دارد.

یافته‌ها: نتایج آزمون فرضیه‌ها نشان داد که رفتار شبکه‌سازی با رفتار کارآفرینانه در شرکت پالایش گاز پارسیان ارتباط مثبت و معناداری ندارد که نشان از رد فرضیه اول دارد. جو کارآفرینانه سازمانی با رفتار کارآفرینانه در شرکت پالایش گاز پارسیان ارتباط مثبت و معناداری دارد که نشان از تأیید شدن فرضیه دوم دارد. ساختار سازمانی کارآفرینانه با رفتار کارآفرینانه در شرکت پالایش گاز پارسیان ارتباط مثبت و معناداری ندارد. ساختار سازمانی کارآفرینانه به ‌صورت غیرمستقیم رابطة مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه با نقش میانجی‌گری جو کارآفرینانه سازمانی در شرکت پالایش گاز پارسیان دارد و شدت اثر متغیر میانجی برابر با 79/0 می‌باشد. رفتار شبکه‌سازی به‌ صورت غیرمستقیم رابطة مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه با نقش میانجی‌گری جو کارآفرینانه در شرکت پالایش گاز پارسیان دارد و شدت اثر متغیر میانجی برابر با 84/0 می‌باشد. بنابراین از پنج فرضیه‌ پژوهش، دو فرضیه رد و سه فرضیه تایید شدند.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که ایجاد و تقویت رفتار ‌شبکه‌سازی و ایجاد ساختارهای سازمانی تخت به‌ تنهایی منجر به بروز رفتارهای کارآفرینانه نمی‌شود؛ بلکه سازمان‌ها و شرکت‌ها باید محیط حمایت‌کننده‌ای را از اقدام‌های نوآورانه و کارآفرینانه از طریق حمایت مدیریت، سیستم‌ پاداش‌دهی مناسب، دسترسی به منابع کافی، انعطاف‌پذیری مرزهای سازمانی و تقویت ریسک‌پذیری مدیران، سرپرستان و کارکنان مهیا کنند. همچنین لازم است که مدیران به تشکیل شبکه‌های هدفمند برون‌سازمانی که منجر به نوآوری، شناسایی فرصت و تقویت ریسک‌پذیری ‌می‌شود، اهتمام بیشتری ورزند. ازآنجایی‌که حفظ چنین شبکه‌هایی ارزشمند است لازم است مدیران ارتباط‌ها، تضادها، موارد اخلاقی و توافق‌ها در شبکه‌ را به‌صورت اثربخش مدیریت کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between the antecedents of entrepreneurial behavior and the mediating role of entrepreneurial organizational climate (case study: Parsian Gas Refining Company)

نویسندگان [English]

  • mahsa kamalipour 1
  • Ali Safari 2
1 Department of Technology, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor/ University of Isfahan
چکیده [English]

Objective: This research was conducted with the aim of determining the relationship between the antecedents of entrepreneurial behavior and the mediating role of entrepreneurial organizational climate in Parsian Gas Refining Company of Fars province.

Method: This research is applied research in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. The statistical population of the research is managers, supervisors and employees of Parsian Gas Refining Company, which includes 385 people. According to the sampling formula of structural equation modeling, the sample size was considered to be 169 people. In order to collect data, standard questionnaires were used and randomly distributed. SPSS/24 and Smart PLS/3 software were used for descriptive statistics and structural equation model. The R2 criterion for endogenous variables is equal to and greater than 0.33 (the criterion of averageness of the criterion), which indicates a strong fit of the structural model. Also, since the Q2 of the endogenous variables is higher than 0.33, the model has a high predictive power. The average of the above shared values is equal to 0.747 and the average R2 of endogenous variables is equal to 0.727. The GOF criterion is equal to 0.736, which indicates a very strong and appropriate fit of the overall model.

Results: Among the five research hypotheses, two hypotheses were rejected and three were confirmed. The results of the hypothesis test showed that there is no positive and significant relationship between networking behavior and entrepreneurial behavior in Parsian Gas Refining Company. Organizational entrepreneurial climate has a positive and significant relationship with entrepreneurial behavior. Entrepreneurial organizational structure does not have a positive and significant relationship with entrepreneurial behavior. Organizational structure indirectly has a positive and significant relationship on entrepreneurial behavior with the mediating role of organizational entrepreneurial climate, and the intensity of the mediating variable effect is equal to 0.79. Networking behavior indirectly has a positive and significant relationship on entrepreneurial behavior with the mediating role of organizational entrepreneurial climate, and the intensity of the mediating variable effect is equal to 0.84.

Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that only paying attention to creating and strengthening networking behavior and creating flat organizational structures does not lead to the emergence of entrepreneurial behaviors; Rather, organizations and companies should provide a supportive environment for innovative and entrepreneurial actions through management support, appropriate reward system, access to sufficient resources, flexibility of organizational boundaries, and strengthening the risk-taking of managers, supervisors, and employees. It's also necessary for managers to pay more attention to the formation of purposeful extra-organizational networks that lead to innovation, opportunity identification, and strengthening risk-taking. Since maintaining such networks is valuable, it is necessary for managers to effectively manage communications, conflicts, ethical issues, and agreements in networks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intrapreneurship
  • Entrepreneurial organizational structure
  • entrepreneurial organizational climate
  • networking behavior
  • entrepreneurial behavior